فونیکسریمکسبهتام

تهران چهار برابر ظرفیت خودرو دارد

رشد ۱۳ درصدی ترافیک جهان

عصر خودرو- دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری به آمار رشد ۱۳ درصدی ترافیک جهان از سال ۲۰۰۸ تاکنون نیز اشاره کرد و گفت: همچنین طبق آخرین آمارها پایتخت مکزیک شلوغ‌ترین و پرترافیک‌ترین شهر جهان است.

رشد ۱۳ درصدی ترافیک جهان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  تسنیم، سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی در نشست «اقتصاد شهری و چالش ترافیک» که با حضور جمعی از اساتید، کارشناسان و دانشجویان در دبیرخانه انجمن علمی اقتصاد شهری ایران برگزار شد، با اشاره به اینکه زمان مدیریت شهری به سبک و روش قدیمی به پایان رسیده و امروز باید علم را چاشنی مدیریت شهری کنیم، یادآور شد: روند رشد شهرنشینی در سطح جهانی شتاب فزاینده‌ای به خود گرفته است و همین عامل نیز باعث شده تا مدیریت شهری روز‌به‌روز جدی‌تر و حساس‌تر شود زیرا با کیفیت زندگی میلیون‌ها انسان در ارتباط است.

    دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه خوشبختانه یا متاسفانه بخش عمده از رشد شهرنشینی در کشورهای در حال توسعه در حال رقم خوردن است، یادآور شد: نواحی شهری در آسیا و آفریقا به نوعی همه افزایش جمعیت بین سال‌های 2015 تا 2050 را پوشش خواهند داد و این برآورد صورت گرفته که از قریب به 2.5 میلیارد نفری که طی این سال‌ها به جمعیت کره زمین اضافه می‌شود بیش از 90 درصد آنها در آسیا و افریقا زندگی کنند.

    مدرس دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه این رشد فزایند فرصت‌ها و تهدیدات ویژه‌ای را در پیش روی شهرها پدید آورده است، گفت: به دلیل نهادینه نشدن دانش اقتصاد و مدیریت شهری ما شاهدیم که اغلب رشد شهرنشینی در جهان سوم به یک معضل تبدیل شده که پیامدهایی همچون آلودگی هوا، ترافیک، ناهنجارهای اجتماعی، فقر، حاشیه‌نشینی و ... را در پی داشته است.

    طباطبایی با تأکید اینکه برای توسعه دانش اقتصاد و مدیریت شهری ما چاره‌ای جز استفاده از ظرفیت‌های کشورهای پیشرو و بومی‌سازی علم آنها نداریم، گفت: خوشبختانه اخیراً فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری توانسته است در انجمن علمی اقتصاد آمریکا نمایه شود که بیانگر گام‌های جدید محققین کشورمان در توسعه دانش اقتصاد شهری است.

    وی در ادامه به موضوع ترافیک اشاره کرد و گفت: ترافیک زائیده زندگی شهری است اما می‌توان آن را مهار و مدیریت کرد.

    نایب رئیس هیئت مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه جالب است بدانیم از 10 شهر پرترافیک در دنیا 9 شهر آن در دنیای در حال توسعه قرار دارد، افزود: این امر نشان می‌دهد که ترافیک حتماً نتیجه رشد شهرنشینی نیست بلکه ناشی از فقر در دانش مدیریت شهری و به تبع حمل و نقل است.

    طباطبایی با اشاره به اینکه در دهه‌های گذشته رویکرد اصلی در شهرسازی توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل خصوصی همچون بزرگراه‌ها، تعریض خیابان‌ها و ... بوده است، ادامه داد: این رویکرد عملاً به نقطه پایان خود رسیده است و امروز اغلب شهرها برنامه خود را بر توسعه حمل و نقل سریع و انبوه (mass rapid transformation) قرار داده‌اند.

    دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری به آمار رشد 13 درصدی ترافیک جهان از سال 2008 تاکنون نیز اشاره کرد و گفت: همچنین طبق آخرین آمارها پایتخت مکزیک شلوغ ترین و پرترافیک‌ترین شهر جهان است.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت ترافیک تهران اشاره کرد و افزود: پایتخت ایران جزو 10 شهر پرازدحام و پرترافیک جهان نیست اما وضعیت ترافیک این شهر کلافه کننده شده و آثار منفی همچون تشدید آلودگی هوا، هدر رفت سوخت، تشدید استرس‌های شهری در پی دارد.

    کارشناس مسائل شهری با تأکید بر اینکه تهران امروز 4 برابر ظرفیتش خودرو را در خود جای داده است، ادامه داد: همین مساله نیز باعث گشته تا این کلانشهر عملاً 25 درصد بنزین کل کشور را به خود اختصاص دهد.

    طباطبایی با بیان اینکه راهکارهای متنوعی برای حل معضل ترافیک در تهران وجود دارد که شرح آنها در این مجال نمی‌گنجد، افزود: در یک جمله فقط باید تأکید کنیم که ما نیازمند مدیریت علمی برای حل مشکلات شهرنشینی هستیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو