فونیکسریمکسبهتام

روندکاهشی نرخ تورم تولید خودرو

عصر خودرو- به‌دنبال لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، هزینه تولید خودرو در کشور نیز کاهش یافته است؛ به‌طوری‌که بنابر گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه تولید خودرو در تابستان سال‌جاری نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۲/ ۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

روندکاهشی نرخ تورم تولید خودرو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، در حالی نرخ تورم تولید خودرو روندی کاهشی دارد که تورم نقطه‌به‌نقطه بخش صنعت در تابستان سال‌جاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش داشته و از 6/ 0- به 2/ 2 درصد رسیده است. براساس این آمار، بررسی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌تریلر از تابستان 1392 تا تابستان سال‌جاری نشان از افت بیش از 6/ 78 درصدی دارد؛ به‌طوری‌که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در تابستان سال 1392، 2/ 80 درصد بوده است که این رقم در تابستان سال 1393 به 1/ 7 درصد می‌رسد. کاهش این نرخ طی این مدت به‌نظر می‌رسد نشات گرفته از سیاست‌های دولت یازدهم باشد؛ به‌طوری‌که در سال 93 نیز روند کاهشی تولید خودرو متوقف شد.

    اما روند کاهشی نرخ تورم در تابستان سال 1394 نیز خود را نشان داده است، به‌طوری‌که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در این فصل به 8/ 5 درصد می‌رسد و در ادامه نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه تولید خودرو در تابستان سال‌جاری به 6/ 1 درصد می‌رسد که نشان از کاهش 4‌درصدی دارد. بنا به‌نظر کارشناسان، شاخص بهای تولید‌کننده که تغییرات نرخ تورم در بخش‌های مختلف را نشان می‌دهد، بررسی دقیقی از وضعیت نرخ تورم در حال حاضر ارائه می‌دهد؛ بنابراین در صورتی که روند این شاخص کاهشی باشد، سیگنال مثبتی به حساب می‌آید. از سوی دیگر این موضوع نشان از آن دارد که تولیدکنندگان خودرو با هزینه کمتری به تولید محصولات خود پرداخته‌اند. شاخص بهای تولیدکننده یکی از شاخص‌های قیمت است که وضعیت و تغییر قیمت‌هایی که در مراحل مختلف فرآیند تولید توسط تولیدکنندگان وضع می‌شود را اندازه‌گیری می‌کند. این شاخص علاوه‌بر کالاها و خدمات نهایی کالاهای نیم ساخته و مواد خام را هم شامل می‌شود و ابزار خوبی برای بررسی تغییرات هزینه تولید در صنایع و بخش‌های مختلف محسوب می‌شود. از آنجا که در تابستان سال گذشته توافق هسته‌ای میان ایران و غرب شکل گرفت؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد روند کاهشی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه تولید خودرو در تابستان سال‌جاری به‌دلیل رفع تحریم‌های بین‌المللی و اثر آن بر قیمت مواد اولیه و قطعاتی است که در صنعت خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو