فونیکسریمکسبهتام

معرفــی و بررسی نسل دو‌م رنو کولئوس

ژنرال بلندقامت رنو

عصر خودرو: چندی پیش و در جریان تحویل نخستین دستگاه رنو تلیسمان به مشتریان، جمشید حسینی، مدیرعامل نگین خودرو در گفت و گویی کوتاه خبر از سورپرایزهای بزرگ رنو برای بازار ایران داد و اینک این سوال پیش می آید که آیا یکی از این سورپرایزها نسل جدید رنو کولئوس خواهد بود ؟

ژنرال بلندقامت رنو
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، نسل نخست رنو کولئوس هرچند در سال 2007 به بازار عرضه شد اما رنو از سال 2000 با ارائه مدل‌های مفهومی، ورود به بازار خودروهای شاسی‌بلند را بررسی می‌کرد. حاصل این بررسی، عرضه نسل نخست کولئوس بود، خودرویی که هرچند نتوانست انتظارات رنو برای فروش را برآورده کند اما راهگشای رنو برای ورود به بازار شاسی‌بلند‌ها و کراس‌اوور‌ها بود. رنو با نسل نخست کولئوس مسیر را شناخت و حاصل این شناخت در سال جاری و در نسل دوم کولئوس متبلور شد، خودرویی با ظاهری جدید و قدرتمند که قصد دارد برند رنو را به بازیگر بزرگی در این کلاس تبدیل کند.

طراحی، برگ برنده در دستان رنو
نسل پیشین کولئوس هرچند ازنظر توان فنی خودروی مناسبی بود اما به دلیل طراحی ساده‌اش آن‌چنان‌که باید موردتوجه قرار نگرفت. رنو اما در نسل جدید همه‌چیز را به‌کلی دگرگون کرده است چراکه کولئوس جدید از زبان طراحی جدید رنو پیروی می‌کند که پیش از این مشابه آن را در تلیسمان هم دیده‌ایم و بر روی مگان جدید هم پیاده شده است. این مسئله باعث شده این بار در کنار توانایی‌های فنی و البته خصوصیات دیگری که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، جذابیت‌های ظاهری هم به بیست بلند دلایل انتخاب کولئوس اضافه شود. نشان بزرگ و جلوپنجره کشیده، چراغ‌های روشنایی در روز C شکل که تا بخش پایین چراغ‌های اصلی ادامه پیدا می‌کند و چراغ‌های عقب LED کشیده که امتداد آن‌ها تا نشان رنو بر روی درب عقب می‌رسد از نشانه‌های سبک طراحی جدید رنو است ضمن آنکه هواکش نصب‌شده روی درب‌های خودرو، اگزوزهای دوبل عقب، کروم‌های نصب‌شده در حاشیه پنجره‌ها و پایین درب و و البته ارتفاع کلی خودرو همگی باعث شده کولئوس ظاهری قدرتمند داشته باشد و توان خود را حتی در ظاهر نیز به رخ رقبا بکشد.

قوای محرکه و سیستم انتقال قدرت
خودروی شاسی‌بلندی در ابعاد کولئوس، قطعا نیاز به موتوری دارد که بتواند از پس جابجایی آن برآید. این موتور باید علاوه بر قدرت، گشتاور بالایی هم داشته باشد، عاملی که باعث می‌شود یک خودروی شاسی‌بلند بتواند در سخت‌ترین شیب‌ها نیز با قدرت به پیش برود. برای این خودرو رنو از یک موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر بهره برده است که می‌تواند 170 اسب بخار قدرت و 233 نیوتون متر گشتاور تولید کند تا به این ترتیب کولئوس خودرویی در حد و اندازه رقبای خود در این کلاس باشد ضمن آنکه مصرف سوخت متوسط 8.1 لیتری این شاسی‌بلند 1.6 تنی نشان می‌دهد با خودروی کم‌مصرفی طرف هستیم. در زمینه گیربکس، رنو بار دیگر از تجربیات و دانش گذشته خود در زمینه تولید گیربکس بهره گرفته و بر روی کولئوس شاهد عرضه گیربکس CVT با نام اختصاصی X-Tronic هستیم. این گیربکس جدیدترین نمونه از گیربکس‌های CVT رنو است و هم‌اکنون نیز بر روی بسیاری از خودروهای این شرکت نصب می‌شود. مزیت بزرگ گیربکس‌های CVT، عدم وجود ضربه در زمان تعویض دنده است چراکه در چنین گیربکس‌هایی دنده به معنای رایج آن وجود ندارد. به‌علاوه طیف ضرایب دنده این گیربکس‌ها بسیار متنوع است و عملا می‌توان به‌طور نامحدود ضرایب دنده مختلفی بر روی آن‌ها داشت که این به معنای توان بالای آن‌ها برای تطبیق با شرایط مختلف جاده و وزن بار بر روی خودرو است. به این ترتیب کولئوس خودرویی است که در عین مصرف اقتصادی سوخت، می‌تواند در شرایط مختلف وزنی و در جاده‌هایی با شیب‌های مختلف، به‌خوبی کشش خود را حفظ کند. این یک مزیت بزرگ برای نسل جدید کولئوس است چراکه رنو تاکید زیادی بر توانایی خارج از جاده آن دارد و با چنین گیربکسی می‌توان به دلیل شرایط مختلف موجود، با اطمینان در شیب‌های مختلف وارد شد. کولئوس از سیستم چهارچرخ متحرک هوشمند بهره می‌برد و راننده می‌تواند متناسب با شرایط جاده و نیاز خود آن را بر روی وضعیت دوچرخ متحرک (برای جاده‌های معمولی و تردد در شهر)، چهارچرخ متحرک هوشمند (برای تردد در مسیرهای لغزنده) و قفل دیفرانسیل (برای شرایط آفرود و زمین‌های گلی) قرار دهد. شرکت رنو آن‌قدر در زمینه تولید تکنولوژی های نوین توانایی و تجربه دارد که می‌توان با اطمینان گفت این سیستم به‌خوبی وظایفش را انجام می‌دهد چراکه پیش از این نیز توانایی آن را در محصولات دیگر این گروه دیده‌ایم. بهره‌گیری از وضعیت قفل دیفرانسیل در این گیربکس باعث می‌شود کولئوس برخلاف خودروهای AWD موجود در بازار، یک 4‍×4 واقعی باشد و بتوان بر روی توانایی آن در مسیرهای خارج از جاده نیز حساب کرد، امری که در بسیاری از رقبای آن کمتر می‌بینیم. البته قرار نیست کولئوس را به رقابت‌های آفرود ببرید اما اگر در تفریحات آخر هفته قصد داشتید از جاده خارج شوید و به دل طبیعت بروید قطعا کولئوس نا امیدتان نمی‌کند.

ابعاد
تا همین چند سال پیش، خودروهای شاسی‌بلند جایی در اروپا نداشتند. اروپایی‌ها برخلاف آمریکایی‌ها خودروهای کوچک و جمع‌وجور را ترجیح می‌دادند و حتی فروش یک خودروی سدان هم در اروپا کار آسانی نبود. وضعیت البته در سال‌های اخیر تغییر کرده است و تمایل اروپایی هم به شاسی‌بلند‌ها بیشتر شده اما همچنان اروپایی‌ها به دنبال خودروهای شاسی‌بلندی هستند که در عین جادار بودن، ابعاد بیش از حد بزرگی نداشته باشند. به همین دلیل هم طراحان رنو از الگوی مرسوم برای تولید شاسی‌بلند‌ها برای بازار اروپا پیروی کرده‌اند. رنو در سال‌های اخیر تلاش کرده حضور خود را در بازار شاسی‌بلند‌ها و کراس‌اوور‌ها افزایش دهد و اکنون نیز چند کراس‌اوور را در این بخش از بازار دارد اما کولئوس دنیای متفاوتی دارد. این خودرو از سایر برادرهایش بزرگ‌تر است اما در عین حال ابعاد آن به‌گونه‌ای نیست که راندنش را دشوار کند. طول خودرو 4673 میلی‌متر است و فاصله محوری 2705 میلی‌متر دارد. به این ترتیب کولئوس در بازار کشورمان خودرویی کاملا در حد و اندازه رقبایش است و به‌عنوان نمونه ابعادی تقریبا برابر با سانتافه و سورنتو دارد. با چنین ابعادی می‌توان گفت کولئوس برای پنج سرنشین فضای کافی را در اختیار قرار می‌دهد ضمن آنکه طراحی آن به‌گونه‌ای است که فضای سر و پای سرنشینان عقب باز است و بزرگ‌سالان از این جهت مشکلی نخواهند داشت.

به طبیعت سلام کن!
کولئوس هرچند یک خودروی شهری است اما مهندسان رنو قابلیت‌های آفرود را نیز در آن در نظر گرفته‌اند و به این ترتیب برای تعطیلات آخر هفته در دل طبیعت، یا یک سفر ماجراجویانه هم می‌شد بر روی کولئوس حساب باز کرد بدون آنکه برخلاف برخی از شاسی‌بلند‌ها، این مسئله بر روی راحتی آن در زمان تردد در شهر تاثیر منفی بگذارد. مهم‌ترین مسئله در این میان سیستم انتقال قدرت آن است، سیستمی که امکان تنظیم شرایط مختلف از دوچرخ متحرک، چهارچرخ متحرک و البته بهره‌گیری از قفل دیفرانسیل را فراهم می‌کند. به‌علاوه رنو سیستم هوشمند 4×4 را نیز بر روی آن نصب کرده است تا خودرو با تشخیص هرزگردی چرخ‌ها، نیرو را به چرخ و محور دیگری منتقل کند و به این ترتیب کولئوس می‌تواند به‌خوبی خود را از موقعیت‌های دشوار نجات دهد. به‌علاوه سیستم تعلیق این خودرو نیز استحکام بالایی دارد و بدون آنکه خشک باشد، می‌تواند در جاده‌های ناهموار در مقابل ضربات مقاومت کند و مهم‌تر اینکه ضربات را تا حد زیادی بدون رسیدن به کابین مستهلک می‌کند تا آرامش سرنشینان بر هم نخورد.

با اطمینان برانید
رنو تجربه بسیار زیادی در زمینه ایمنی خودروها دارد و خودروهای تولید شده توسط این شرکت معمولا می‌توانند بالاترین سطح ایمنی را در آزمون‌های تصادف از آن خود کنند. مهندسان رنو این دانش و تجربه را در کولئوس جدید به کار گرفته‌اند تا خودرویی حاصل شود که به‌صورت فعال و غیرفعال از سرنشینان در مقابل تصادف‌ها پشتیبانی می‌کند. لیست آپشن‌های ایمنی این خودرو طولانی است اما در این میان می‌توان به تعدادی از آن‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین موارد اشاره کرد. کولئوس از سیستم هشدار نقاط کور بهره می‌برد و به این ترتیب اگر خودرویی در نقطه کور آیینه باشد، این سیستم از طریق روشن کردن چراغی بر روی آیینه جانبی این مسئله به اطلاع راننده می‌رساند تا مانع از بروز تصادف در زمان تعویض خطوط در زمان تردد در بزرگراه‌ها شود. چراغ‌های این خودرو متناسب با چرخش فرمان در پیچ‌ها حرکت می‌کنند تا نقاط کور کمتری باقی بماند اما به‌علاوه در زمان حرکت با سرعت پایین و ورود به کوچه‌ها، چراغ‌های اضافی در گوشه سپر روشن می‌شود که می‌تواند گوشه‌های داخلی پیچ را برای راننده آشکار کند و البته تنظیم نوربالا و پایین نیز به‌صورت خودکار انجام می‌شود. به‌علاوه کولئوس به سیستم کمکی حرکت در سربالایی مجهز است که راندن آن را در مسیرهای شیب‌دار آسان‌تر می‌کند. این سیستم مانع از حرکات رو به عقب خودرو در سربالای‌ها می‌شود و به این ترتیب راننده بدون استرس می‌تواند حرکت رو به جلو را آغاز کند. کولئوس همچنین ایربگ‌های کامل را نیز ارائه می‌کند که شامل ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای است ضمن آنکه شاسی فولادی مقاوم آن به‌گونه‌ای طراحی شده که در صورت تصادف احتمالی بخش زیادی از انرژی تصادف را مستهلک می‌کند بدون آنکه ضربه باعث تغییر شکل اتاقک شود. در کنار این‌ها کولئوس به کروز کنترل و محدود کننده سرعت نیز مجهز شده است که برای مسافرت‌ها قطعا کاربرد زیادی خواهد داشت. ترمزهای این خودرو به ABS، EBD و سیستم ترمز اضطراری مجهز هستند تا در هر زمان بتوانید توقف با اطمینانی داشته باشید.

  امکانات رفاهی؛ از کولئوس لذت ببرید!
کولئوس به میدان آمده تا رقبایش را به زانو در بیاورد و رنو برای این منظور تا حد امکان این ژنرال بلندقامتش را تجهیز کرده است. کولئوس غیر از ظاهر جذاب، ایمنی بالا، شاسی پرقدرت و توانایی فنی مناسب، امکانات رفاهی متعددی را نیز عرضه می‌کند تا از این نظر نیز بتواند رقبایش را به چالش بکشد. رنو برای این منظور کولئوس را تا حد امکان تجهیز کرده به‌گونه‌ای که تقریبا تمام آپشن‌هایی که پیش از این بر روی تلیسمان دیده‌ایم، بی کم‌وکاست به کولئوس هم منتقل شده‌اند و تا از این نظر این قدبلند دوست داشتنی، به هیچ عنوان کمبودی نداشته باشد. لیست امکانات کولئوس بسیار بلند است و نمی‌توان همه آن‌ها را در این بخش معرفی کرد اما به‌طور خلاصه این خودرو امکاناتی نظیر روشن کردن خودرو از راه دور برای گرم شدن سریع‌تر اتاقک در روزهای سرد، باز شدن درب صندوق‌عقب با حرکت پا زیر سپر، آیینه‌های تاشو برقی، سیستم تهویه مطبوع دو نقطه‌ای اتوماتیک به همراه دریچه مستقل برای سرنشینان عقب، سیستم ورود و استارت بدون کلید، نگهدارنده لیوان با قابلیت خنک کردن مایعات، آیینه وسط با قابلیت تیره شوندگی خودکار، سقف پانوراما، صندلی‌های چرم مجهز به گرم‌کن و سرد‌کن و تنظیمات برقی، ترمزدستی برقی، قابلیت تنظیم رنگ پشت آمپر، و ... مجهز شده است. سیستم صوتی این خودرو همان‌طور که در محصولات رده بالای رنو دیده‌ایم محصول شرکت مشهور Bose است و از انواع فرمت‌های موسیقی پشتیبانی می‌کند ضمن آنکه امکان اتصال از طریق بلوتوث، USB و AUX به آن وجود دارد. سیستم صوتی این خودرو در مدل‌های فول که ممکن است وارد ایران شود با سیستم ارتباطی و چندرسانه‌ای رنو با نام R-Link که در کولئوس نمونه‌های توسعه‌یافته آن با نام R-Link 2  نصب می‌شود یکپارچه شده است. این سیستم اطلاعات خود را از طریق یک مانیتور بزرگ 8.7 اینچی در اختیار راننده قرار می‌دهد که از طریق آن امکان تنظیمات مختلف سیستم هم وجود دارد ضمن آنکه با بهره‌گیری از بلوتوث امکان پاسخگویی به تلفن همراه و منتقل کردن فایل‌های صوتی از تلفن همراه به سیستم صوتی هم فراهم است. این سیستم قابلیت شخصی‌سازی هم دارد و می‌توان آن را برای شش حالت مختلف تنظیم کرد. تقریبا تمام نیازهای اطلاعاتی راننده از وضعیت خودرو از طریق همین صفحه نمایش قابل بررسی و کنترل است و این مسئله باعث شده تعداد زیادی از کلیدهای اتاقک حذف شود. پارک کردن یک خودروی شاسی‌بلند برای بسیاری دشوار است اما نه وقتی کولئوس را خریده باشید چراکه این خودرو علاوه بر سنسور و دوربین پارک عقب، در مدل‌های فول به سیستم پارک خودکار نیز مجهز شده است. این سیستم می‌تواند در زمان حرکت در کنار خیابان، فاصله بین خودروها را اندازه‌گیری کند و در صورت مناسب بودن شرایط برای پارک، این مسئله را به راننده اطلاع می‌دهد. پس از آن راننده با قرار داده گیربکس در وضعیت دنده‌عقب، اختیار فرمان را به خودرو خواهد سپرد و تنها کافی است بدون نگرانی، کنترل گاز و ترمز را بر عهده بگیرد تا خودرو متناسب با سرعت حرکت رو به عقب، زاویه فرمان را تغییر دهد و خودرو بدون دردسر پارک شود.

کولئوس در کدام بخش از بازار جای می‌گیرد؟
هرچند ورود رنو کولئوس هنوز قطعی نیست و در مورد قیمت آن نیز نمی توان قضاوتی کرد اما بر اساس مشخصات فنی و مجموعه آپشن های این خودرو، به نظر می رسد کولئوس جایگاهی رقابتی در بازار شاسی بلندهای وارداتی داشته باشد و البته نمی توان انتظار قیمت پایینی از این محصول فرانسوی داشت. رنو نیز به‌عنوان یک خودروساز اروپایی،تضمین کننده موفقیت کولئوس در بازار است و با این حساب باید منتظر جنگی تمام عیار در این کلاس باشیم، جنگی که کولئوس به احتمال زیاد در آن بازنده نخواهد بود و می‌تواند سهم خود را از این بخش از بازار بگیرد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو