فونیکسریمکسبهتام

رشد ۲۰ درصدی فروش خودرو در اکتبر ۲۰۱۶؛

تداوم رونق در بزرگترین بازار خودرو جهان

عصر خودرو- اگرچه میزان تحویل خودروهای نو و صفر کیلومتر در چین طی ماه اکتبر امسال ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه مشابه افزایش یافت، اما این رقم کندترین سرعت رشد در مقایسه با چهار ماه اخیر بود.

تداوم رونق در بزرگترین بازار خودرو جهان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» ، انجمن دولتی سازندگان خودرو چین اعلام کرد: خودروسازان داخلی و خارجی در اکتبر امسال 2 میلیون و 340 هزار دستگاه خودرو سواری اعم از سدان، شاسی بلند و مینی ون به نمایندگی ها و عوامل فروش تحویل دادند که این رقم بالاتر از یک میلیون و 940 هزار دستگاه مدت مشابه پارسال بود.

    میزان فروش در بزرگ ترین بازار خودرو جهان از اکتبر پارسال به این سو رونق گرفته، چراکه از آن زمان دولت مرکزی چین مالیات 10 درصدی خرید خودروهای دارای موتور 1.6 لیتر و کمتر از آن را نصف کرده است.

    از 70 درصد خودروهای فروخته شده در چین واجد این شرایط انگیزشی هستند و این برنامه به مصرف کنندگان چینی برای صرفه جویی 10 هزار یوان(1470 دلار) در زمان خرید خودروهای صفر کیلومتر کمک می کند. به هر حال این داده ها، بیانگر نقش حیاتی سیاست های دولت در فروش خودرو بوده است.

    هرچند رشد فروش خودروهای صفر کیلومتر در چین طی اکتبر قوی بود، اما در مقایسه با سه ماهه قبل از آن کاهش یافت، زمانی که فروش خودرو شاهد رشد 26 درصدی در هر ماه بود. البته نگرانی هایی در مورد تغییر این مالیات بر تقاضای آتی خودرو وجود دارد که  می تواند روند فروش را در سال آینده یکنواخت کند.  

    تداوم سیاست های حمایتی

    تحلیلگران بر این باورند همان طور که فروش خودرو در آمریکا به تدریج در حال کاهش و در بازارهای نوظهور نیز در حال انقباض است، بنابراین کاهش تقاضا در چین می تواند به چشم انداز کم رمق صنایع جهانی خودرو اضافه شود.

    فروش خودروهای صفر کیلومتر در چین از ابتدای سال 19 میلیون دستگاه بوده است که رشد 15 درصدی را نسبت به دوره مشابه قبلی نشان می دهد.

    «رابین ژو»، تحلیلگر ارشد شرکت تحقیقاتی Sanford C. Bernstein پیش بینی کرد، چین به سیاست حمایتی خرید خودروهای کوچک (البته در مقیاس کوچک تر) ادامه می دهد.

    به تصور وی، دولت چین مالیات این خودروها را در سال آینده میلادی از 5 درصد کنونی به 7.5 درصد افزایش می دهد که همچنان زیر 10 درصد خواهد بود.

    چین اعلام کرده که مهلت مالیات کنونی تا پایان دسامبر به اتمام خواهد رسید. موسسه رتبه بندی «فیچ» پیش بینی کرده که سیاست حمایتی چین باقی بماند، بویژه اگر خطر کندی تقاضا وجود داشته باشد. این موسسه، صنعت خودرو را یکی از ارکان مهم اقتصادی چین دانست و اعلام کرد: دولت تمایل دارد از ابزارهای مختلفی برای افزایش تقاضای خودرو استفاده کند.

    در همین حال، بیشتر خودروسازان در گزارش اکتبر خود نتایج خوبی را اعلام کردند. «جنرال موتورز» از رشد 5.7 درصدی فروش چین خبر داد و «فورد موتور» و «نیسان موتور» هم به ترتیب بازدهی 14 و 16 درصدی را ثبت کردند.

    سازندگان چینی- جایی که مصرف کنندگان حساسیت بیشتری به قیمت دارند- بازدهی بالاتری در ماه اکتبر داشتند. «گریت وال» بزرگ ترین سازنده شاسی بلند در چین از رشد 20درصدی فروش خبر داد و فروش «جیلی» نیز دو برابر شد. از طرفی موجودی خودروهای صفر کیلومتر در اکتبر به بالاترین سطح از جولای افزایش یافت.

    رونق فروش کل خودروها

    در مجموع فروش کل خودروها اعم از سواری، ون و کامیون در اکتبر با رشد 19 درصدی نسبت به مدت مشابه قبلی مواجه شد و به 2 میلیون و 650 هزار دستگاه رسید. همچنین میزان کل فروش خودروها و وسایل نقلیه موتوری در چین از ابتدای سال تاکنون به 22 میلیون دستگاه(رشد 14 درصدی) رسیده است.

    چین بزرگ ترین بازار خودرو جهان است. این کشور در سال 2011 میلادی 14.5 میلیون دستگاه خودرو تولید داشت و در آن سال از هر چهار خودرو تولیدی در جهان یکی در چین تولید شد.

    چین در سال 2006 سومین بازار بزرگ خودرو بود و بعد از آن شرکت های بزرگ خودروسازی، کارخانه های بسیاری در این کشور راه اندازی کردند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو