فونیکسریمکسبهتام

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد به «عصرخودرو» خبر داد:

استاندارهای جدید خودرویی تا پایان سال ابلاغ می شود

عصر خودرو- معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد در ارتباط با استاندارهای جدیدی که این سازمان در حال بررسی آن است و چندی پیش از سوی جهانبخش سنجابی شیرازی معاون ارزیابی و کیفیت این سازمان از آن سخن به میان آمده بود گفت: این استانداردها که در حال بررسی و تصویب نهایی است، ربطی به مسائل زیست محیطی نداشته و بیشتر استانداردهای عملکرد و ایمنی خودرو محسوب می‌شود. در صورت تصویب و ابلاغ این استانداردهای جدید برای خودرو، کیفیت و تعداد استانداردهای خودرو در کشورمان به سطح کشورهای اروپایی افزایش خواهد یافت. این استانداردها هنوز تدوین، تصویب نهایی و ابلاغ نشده است اما قطعا ابلاغ و اجرای آن می‌تواند در بهبود ایمنی خودرو موثر باشد.

استاندارهای جدید خودرویی تا پایان سال ابلاغ می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، وحید مرندی مقدم با بیان اینکه تدوین و ابلاغ استانداردهای جدید خودرو به صورت مرحله‌بندی شده صورت می‌گیرد و این استانداردها به تدریج طی مدت زمان 2 تا 3 سال هم تدوین شده و هم برای اجرا به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ می‌شود تصریح کرد: امیدواریم که تا پایان امسال کار تدوین 7 تا 8 استاندارد خودرویی به اتمام رسیده و در سال آینده با تصویب نهایی این استانداردها در شورای‌عالی استاندارد، برای اجرا به شرکت‌های خودروسازی ابلاغ شود. قطعا امسال استاندارد جدیدی برای خودرو ابلاغ نخواهد شد و امیدواریم که کار تدوین برخی استانداردها تا پایان امسال به تدریج به اتمام برسد.

    او در بخش دیگری از سخنان خود نیز در پاسخ به این سوال  که مسئولان مراکز معاینه فنی از افزایش میزان آلایندگی برخی خودروهای مثلا دارای استاندارد یورو به دلیل مستهلک شدن این خودروها خبر داده‌اند، این احتمال تا چه حد است؟ نیز اظهار کرد: با برهم خوردن تنظیمات خودرو احتمال افزایش مصرف سوخت و آلایندگی هوا در هر خودرویی بیشتر می‌شود اما واقعیت آن است که خودروهای دارای استانداردهای آلاینگی پایین‌تر (یورو2) به مرور زمان و به دلیل فرسودگی و به هم خوردن تنظیمات موتور و انژکتور، مصرف سوخت ناقص و در نتیجه آلایندگی بیشتری دارند، بر این اساس باید سیستم مصرف سوخت این خودروها تعمیر یا تعویض شود و هدف از اجباری‌شدن هر ساله معاینه فنی خودروها نیز نظارت بر میزان مصرف سوخت و آلایندگی اینگونه خودروهاست. بدیهی است که با مستهلک‌شدن خودروهای دارای استاندارد آلایندگی پایین به تدریج میزان مصرف سوخت آنها افزایش یافته و علاوه بر ناقص سوختن بنزین در اینگونه خودروها، میزان آلایندگی آن نیز افزایش خواهد یافت که سعی می‌شود با الزامی کردن معاینه فنی خودروها با این موضوع مقابله شود.

    مرندی مقدم در پاین نیز گفت: این موضوع در مورد خودروهای کاربراتوری که به انژکتور تبدیل شده‌اند نیز مصداق دارد اما اکنون بیشترین مشکل در مورد آلایندگی هوا را با موتورسیکلت‌های کاربراتوری داریم که با تشکیل کمیته مقابله با آلایندگی هوا در دولت مقرر شده تا از تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از ابتدای مهر ماه امسال جلوگیری شود چرا که موتورسیکلت‌های کاربراتوری حتی در صورتی که موتور آنها در کارخانه تنظیم شده و مصرف سوخت معمولی داشته باشند به هنگام حرکت و طی مسیر تنظیمات این موتورسیکلت‌ها به هم خورده و مصرف سوخت و آلایندگی‌های این موتورسیکلت‌ها افزایش می‌دهد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط