فونیکسریمکسبهتام

میوه برجام می خشکد؟

نگرانی صنعت خودرو از تمدید تحریم های داماتو

عصر خودرو- صنعت خودرو یکی از مهم ترین بخش هایی اقتصاد کشور است که در دوران تحریم با مشکلات بسیاری روبه رو بود و طی ماه های گذشته و پس از برجام موفق شده قراردادهای جدیدی را منعقد کند و اکنون سوال این است که آیا این قراردادهای با تحریم های جدید تحت تاثیر قرار می گیرد؟

نگرانی صنعت خودرو از تمدید تحریم های داماتو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از اقتصادآنلاین، قرارداد رنو با سازمان گسترش، پژو با ایران خودرو و سیتروئن با گروه سایپا میوه برجام در صنعت خودرو بوده است و اکنون در حالی که امید می رفت صنعت خودرو روزهای روشنی را در پیش داشته باشد نگرانی ها باز هم شدت گرفته است.

    در این باره حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه تحریم های جدید را باید از دو جهت بررسی کرد، اظهار کرد: اول تاثیر واقعی این تحریم ها بر مشارکت با خودروسازان خارجی و دیگری تاثیرات مجازی و جانبی این تحریم هاست که به مراتب بیشتر از تاثیرات مستقیم آن است.

    او  در ادامه با اشاره به اینکه طی دو دهه گذشته این تحریم ها وجود داشته و این در حالی است که در آن دوران قراردادهای خوبی مانند قرارداد ال 90 منعقد شده است، تصریح کرد:تاثیرات مجازی تحریم ها به این صورت خواهد بود که سایه تحریم ها که پیش از برجام وجود داشت ادامه خواهد داشت.

    این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه در شرایط فعلی و در پسابرجام تعاملات بانکی همچنان برقرار نشده و هنوز نتوانستیم مانند دوران پیش از تحریم با بانک های بزرگ اروپایی کار کنیم، تاکید کرد: این در حالی است که بخشی از حیات صنعت خودرو وابسته به سیستم و نظام بانکی است و مهم است که بتوانیم با بانک های اروپایی کار کنیم.

    کریمی سنجری در ادامه تصریح کرد:اکنون علاوه بر جو روانی ناشی از تحریم ها ممکن است با تمدید این تحریم ها، شرکت هایی که سرمایه گذاری قابل توجهی در آمریکا دارند، ممکن است نسبت به افزایش فعالیت شان با ایران نگران باشند چرا که ممکن است بحث ارتباطات اقتصادی شان با آمریکا دچار خدشه شود ضمن اینکه با مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، رفتار دیپلماسی دولت آمریکا در هاله ای از ابهام قرار دارد و مشخص نیست که رییس جمهور جدید چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت.

    او البته به این نکته اشاره کرد که قراردادهای جدید خودرویی که در دوران پسا برجام منعقد شده تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت زیرا شرکت هایی که اکنون وارد ایران شدند به بازاری مانند بازار ایران نیاز داشتند و بر خلاف شرکت هایی مانند فولکس واگن و بنز   که روند ورودشان همچنان در مرحله مذاکره است حجم فعالیتشان در آمریکا زیاد نیست. کریمی سنجری با اشاره به اینکه پژو و در واقع گروه PSA شرایط خاصی دارند، خاطرنشان کرد:این گروه برای افزایش سود عملیاتی خود و جبران بازارهایی که در منطقه اوراسیا از دست داده است به بازار ایران نیاز دارد.

    این کارشناس صنعت خودرو در پایان با اشاره به اینکه بازار ایران می تواند سود عملیاتی پژو را دو درصد افزایش دهد، اظهار کرد:در مورد قراردادهای جدید خودرویی حتی می توان گفت که طرفهای قرارداد با علم به اینکه اگر جمهوری خواه ها در امریکا روی کاری بیایند برجام تحت تاثیر قرار می گیرد وارد ایران شدند و اتفاقا شاید این شرایط برای آنها هم بهتر باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو