فونیکسریمکسبهتام

پلیس به دنبال بزرگتر کردن محدوده زوج و فرد در تهران؟

پشت پرده ترافیک‌های عجیب و غیرمتعارف اخیر تهران

عصر خودرو- صف‌های چند کیلومتری خودروهای به هم پیچیده اخیر شهر تهران موضوعی است که در چند روز گذشته به شدت گریبان‌گیر تهرانی‌ها شده و به گفته یکی از اعضای شورای شهر، دلایل مبهمی داشته ولی به نظر می‌رسد این ترافیک، بهانه‌ای است برای توسعه محدوده زوج و فرد.

پشت پرده ترافیک‌های عجیب و غیرمتعارف اخیر تهران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  تسنیم، افزایش عجیب و محسوس ترافیک در روزهای اخیر در خیابان‌ها و معابر پایتخت، علامت پرسش و در حال تعجب برانگیزی را در ذهن بسیاری از شهروندان تهرانی ایجاد کرد که «چه اتفاقی افتاده؟» سوالی که این روزها ذهن بسیاری از مردم را به خود مشغول کرده و اما و اگرهایی که مطرح می‌شود هیچ کدام نمی‌تواند پاسخگوی این سوال باشد که در یکی دو هفته اخیر چه اتفاقی افتاده که ترافیک در خیابان‌های تهران گره خورده؟

    گلایه شورای شهر از ترافیک عجیب این شب‌های پایتخت/ مبهم بودن دلایل افزایش ترافیک تهران

    این افزایش عجیب و سوال‌برانگیز ترافیک در معابر درون شهری پایتخت در روزهای اخیر در حالی به اوج خود رسید که قفل شدن خیابان‌های تهران، صدای بهشت‌نشینان را هم در آورد؛ به گزارش شورا آنلاین ابوالفضل قناعتی با اشاره به ترافیک گسترده در معابر پایتخت به خصوص شمال تهران با بیان اینکه متأسفانه در چند شب اخیر شاهد ترافیک سنگینی در اکثر معابر شهری و بزرگراهی هستیم، گفت: حجم ترافیک به حدی است که موجبات اعتراضات گسترده مردم را فراهم کرده است و زندگی شهروندان به خصوص سکنه این مناطق با مشکلات زیادی مواجه شده است.

    وی همچنین با مبهم خواندن دلیل این ترافیک، می‌گوید: دلیل این ترافیک مبهم است اما پلیس اعلام کرده که به دلیل سرمای هوا و کاهش طول روز حجم ترافیک در معابر تهران افزایش یافته است.

    البته در یکی دو هفته اخیر و پس از بالا گرفتن آلودگی هوای شهر تهران، شاهد افزایش ساعت اعمال ممنوعیت تردد در محدوده طرح زوج و فرد هم بودیم که این موضوع عملاً تاثیر کاهش طول روز در زیاد شدن ترافیک خودروها را حداقل در معابر این محدوده بی اثر می‌کند چرا که در یکی دو هفته اخیر، زمان اعمال ممنوعیت تردد در محدوده زوج و فرد بر خلاف نیمه دوم سنوات گذشته، از ساعت 17 به 19 افزایش یافت.

    جانشین رئیس پلیس راهور پایتخت: افزایش ترافیک به دلیل فرارسیدن ماه ربیع!

    از سوی دیگر قرمز شدن رنگ ترافیک در نقشه‌های ترافیکی پایتخت در حالی بود جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، افزایش حجم ترافیک و قفل شدن خیابان‌های پایتخت را مربوط به پایان ماه صفر و فرارسیدن ماه ربیع و همچنین سرمای هوا می‌داند و می‌گوید: به‌طور کلی با پایان ماه صفر و آغاز ماه ربیع‌الاول و همچنین سرمای هوا و کاهش طول روز حجم ترافیک در معابر تهران افزایش یافته است، از سوی دیگر با توجه به پیش‌بینی بارندگی در تهران در روزهای آتی احتمال افزایش حجم ترافیک در روزهای آتی وجود دارد.

    به هر حال درست است که پایان صفر و ورود به ماه ربیع، به افزایش ترافیک منجر می‌شود و سردی و برودت هوا نیز حجم ورود خودروها به معابر را افزایش می‌دهد ولی نکته قابل تامل اینجا است که در روزهای اخیری که شاهد اوج گرفتن ترافیک در معابر تهران بودیم، کاهش برودت هوا کاملاً مشهود بود و این به معنای بی اثر بودن برودت و سرمای هوا در ترافیک روزهای اخیر است.

    پلیس به دنبال افزایش ممنوعیت تردد در تهران

    همچنین شب گذشته سردار محمدرضا مهماندار رئیس تازه از راه رسیده راهور تهران در واکنش دیگری به افزایش اخیر ترافیک در خیابان‌های تهران، با حمایت تلویحی و زیر پوستی از افزایش محدوده‌های تردد ممنوع در شهر تهران در مصاحبه‌ای با اخبار سراسری با انداختن توپ «سنگینی ترافیک» در زمین «مردم و خیابان‌ها» انداخت و گفت: در حال حاضر ظرف و مظروف در تهران با یکدیگر مطابقت ندارد و باید یا محدودیت‌های جدیدی در شهر تهران اعمال کنیم که مثلاً برخی از مناطق را به محدوده زوج و فرد اضافه کنیم یا خود مردم، مراعات کرده و کمتر از وسائل نقلیه شخصی استفاده کنند.

    وی عنوان کرد: قسمتی از بافت شمال شهر تهران، بافت قدیمی است که دارای معابر باریکی بوده و از سوی دیگر شاهد تقاضای بسیار زیاد سفر در این نقاط هستیم؛ لذا میزان ظرفیت راه‌های شمال تهران، مطابقتی با تقاضای سفر در این نقاط ندارد که تنها راهکار آن، یا اضافه شدن محدودیت‌های جدید است یا مراعات مردم.

    رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در پایان نیز خاطرنشان کرد: روزانه 1000 دستگاه خودرو و موتورسیکلت به تهران اضافه می‌شود.

    چه چیزی در پسِ پرده ترافیک‌های عجیب و غیرمتعارف اخیر تهران است؟

    فارغ از درست بودن اصل موضوع عدم تطابق ظرف و مظروف خیابان‌ها و اتومبیل‌های تهران، نکته حائز اهمیت آن است که این عدم تطابق ظرف و مظروف و این ورود پرحجم خودروها و موتورسیکلت‌ها به شهر تهران موضوع تازه‌ای نیست که بشود ترافیک‌های عجیب و غیرمتعارف اخیر را به ریش این دو عامل گره زد.

    البته نکته قابل توجه دیگر این است که پلیس راهور در حالی اخیراً از ورود پر حجم روزانه 1000 دستگاه خودرو و موتورسیکلت به تهران گلایه می‌کند که پیش از این، رئیس پلیس راهور ناجا همواره به راحتی از کنار این موضوع گذر کرده است و به دفعات با طفره رفتن از پاسخ صریح به سوال خبرنگاران در خصوص اشباع شدن خیابان‌های پایتخت در قبال حجم ورود خودرو و موتورسیکلت‌های جدید به شهر تهران، به جمله ما تابع قانونیم بسنده می‌کرد.

    به هر حال باید منتظر ماند و دید که آیا این ترافیک عجیب و پر سر و صدای اخیر پایتخت از کجا نشأت گرفته و قرار است به کجا ختم شود. مساله‌ای که احتمالاً حواشی زیادی را به دنبال خواهد داشت چرا که موضوع حقوق مردم و تضییع آن در مساله ممنوعیت تردد خودروها و عدم تطابق آن با حق بیمه‌ای که برای 365 روز سال از سوی مردم پرداخت می‌شود، مغایرت معنادارای دارد و این مغایرت گلایه‌های بسیاری را به وجود آورده که بدون پاسخ مانده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو