فونیکسریمکسبهتام

ابرشهرهای دنیا برای کاهش ترافیک کشنده، چه می‌کنند؟

عصر خودرو- ترافیک مسئله‌ای است که نه تنها در تهران بلکه در شهرهای بزرگ دنیا هم هنوز وجود دارد، با این وجود ابرشهرهای مختلف برنامه‌های متفاوتی برای کاهش ترافیک انجام می دهند، برنامه‌هایی که در برخی شهرها تاثیرگذار هم بوده است.

ابرشهرهای دنیا برای کاهش ترافیک کشنده، چه می‌کنند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبر آنلاین ،  سال ها است که به دلایل زیادی که مهمترینش افزایش جمعیت و تعداد خودروهاست، تهران درگیر ترافیک سنگینی شده. ترافیکی که برنامه ها واقدامات مختلفی مثل طرح‌های دوگانه ترافیکی، ساخت تونل‌ها و پل‌ها تاکنون نتوانسته است از شدت آن بکاهد و حتی به تازگی با اعتراف رییس پلیس راهور هم ختم شده؛ «ترافیک تهران به نقطه غیرقابل تحمل رسیده است».


    برخی بر این باورند که ساخت خیابان های بیشتر فقط رانندگان را تشویق می کند بیشتر رانندگی کنند و از حجم ترافیک کاسته نمی شود.
    اما این مسئله نه تنها در تهران بلکه در ابرشهرهای دنیا و حتی در توسعه یافته هم آزاردهنده است. البته هر کدام از این شهرها هم برنامه متفاوتی برای حل آن دارند.

    لندن

    پایتخت انگلستان یکی از شلوغ ترین شهرهای اروپا است، بر اساس معیار ترافیک «تام تام» این شهر از لحاظ ازدحام ترافیک رتبه 16 را در جهان دارد. به همین دلیل شهرداری لندن اقدامات زیادی برای کاهش ترافیک انجام داده است؛ آنها 4 میلیارد دلار برای کاهش ترافیک سرمایه گذاری کرده اند که بزرگترین سرمایه گذاری در سال‌های اخیر است، این 4 میلیارد دلار بیشتر هزینه ساخت پل ها، تونل ها و خیابان های جدید می شود.

    همچنین از سال 2003 تردد بیشتر خوردوها در مرکز شهر لندن در طول هفته از ساعت 7 صبح تا 6 عصر ممنوع شد و خودروهای غیرمجازی که وارد این منطقه می شوند 11.5 پوند جریمه می شود.

    گفتنی است حدود دو هفته پیش صادق خان شهردار لندن گفت که قصد دارند اینترنتی محل انجام تصادف و ترافیک را شناسایی کنند و به سرعت برای کاهش ترافیک، پلیس به آن منطقه بفرستند.

    بروکسل

    ترافیک یکی از مسائل حل نشده در پایتخت اروپا هم هست؛ در بروکسل، پایتخت بلژیک سالانه 160 ساعت از وقت هر نفر در ترافیک اتلاف می شود و وضعیت ازدحام ترافیک در بروکسل از سال 2008 تاکنون تقریبا تغییر نکرده است.

    یکی از برنامه های مسئولان بروکسل برای کاهش ترافیک، بزرگتر کردن مناطق عابر پیاده است، در سال 2015 پیاده‌رویی در میدان مرکزی این شهر ساخته شد. ساختن مسیرهای بیشتر ویژه دوچرخه سواری، تغییر مسیر حرکت اتوبوس ها به مناطقی که درگیر ترافیک هستند و ... از برنامه های دیگر این شهر برای کاهش ترافیک است.

    با این وجود انتقادات زیادی به مسئولان شهری بروکسل می شود که چندین سال است اقدامات زیادی برای حل ترافیک بروکسل انجام نداده اند.

    میلان

    بر اساس معیار «تام تام» وضعیت میلان رتبه 59 را از لحاظ ازدحام ترافیکی در جهان دارد با این وجود برخی دیگر از رسانه ها میلان را از شهر هایی می دانند که ترافیک های سنگینی دارد.

    میلان هم برنامه ای مشابه به لندن برای کاهش ترافیک دارد، اسم برنامه میلان "نقشه سی" است در این نقشه ورود هر خودرو گازوئیلی یا دیزلی به منطقه ای در مرکز میلان ممنوع است و ورود به این منطقه جریمه ای 5 یورویی دارد، البته این جریمه برای ساکنین آن منطقه 2 یورو است.

    مسکو

    48 دقیقه در روز از وقت اهالی پایتخت روسیه در ترافیک تلف می شود، این شهر میان شهرهای بزرگ دیگر جهان رتبه 5 را در ازدحام ترافیکی دارد. البته چند سال پیش این شهر رتبه دو را داشت.

    از سال 2014 شهردار مسکو از اجرای برنامه ای 6 ساله ای برای کاهش ترافیک خبر داد، برنامه ای با بودجه 62 میلیارد دلاری. اهداف اصلی این برنامه توسعه حمل و نقل با مترو، ساخت و ساز خیابان و ساختن 300 کیلومتر راه برای دوچرخه سواری است.

    لس آنجلس

    لس آنجلس با وجود اینکه خطوط متعدد مترو دارد، اما دهمین شهر پر ترافیک جهان است، با این وجود مسئولان این شهر هنوز باور دارند که با ساخت خطوط مترو بیشتر ترافیک را در شهرشان کاهش بدهند.

    مکزیکوسیتی

    بر اساس معیار تام تام، مکزیکوسیتی از لحاظ ازدحام ترافیکی رتبه یک را در جهان دارد، یکی از دلایل اصلی این موضوع هم جمعیت 21 میلیونی این شهر است. وقت اهالی این شهر روزانه یک ساعت در ترافیک تلف می شود.

    یکی از برنامه های اصلی این شهر برای کاهش ترافیک توسعه حمل و نقل عمومی است، سال پیش مسئولان این بودجه 154 میلیون دلاری برای توسعه حمل و نقل شهری خود کنار گذاشتند.

    گفتنی است یکی دیگر از برنامه های این استفاده ارائه اطلاعات اینترنتی به اهالی مکزیکوسیتی برای پیدا کردن نزدیکترین مسیر به مقصد است که خود باعث کاهش ترافیک می شود.

    استانبول

    میان شهر های بزرگ استانبول بعد از مکزیکوسیتی بیشترین حجم ترافیک را دارد، با این وجود در چند سال اخیر ازدحام ترافیک در این شهر به شکل محسوسی کاهش پیدا کرده است.

    در طول سال های گذشته مسئولان این شهر برای کاهش ترافیک انواع وسایل حمل و نقل عمومی را گسترش داده اند. ضمن اینکه قصد دارند برای کاهش حجم ترافیک شهرشان خطوط مترو را در شهرشان گسترش دهند.

    ریودوژانیرو

    پایتخت برزیل  هم ترافیکی همانند استانبول ولی با مقداری ازدحام کمتر است، ریودوژانیرو برنامه های متفاوتی برای کاهش ترافیک خود دارد؛ ساخت یک مرکز کنترل عملیات برای واکنش سریع تر در مواقع ضروری، ساخت یک شبکه «بی‌آرتی»، ساخت یک منطقه بزرگ دوچرخه سواری و...

    پکن

    پایتخت چین، ترافیکی همانند ترافیک لندن دارد و حال مسئولان این کشور می خواهند نقشه ای شبیه به نقشه لندن و سنگاپور را برای کاهش ترافیک در پکن اجرایی کنند، در این نقشه قرار است خودروهایی که وارد یک منطقه خاص می شوند جریمه شوند و این جریمه هم بر اساس تعداد دفعات ورود آنها به آن منطقه باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو