فونیکسریمکسبهتام

چگونه علت لرزش و تکانهای خودرو را پیدا کنیم؟

عصر خودرو- تکان خوردن و لرزش در هنگام رانندگی در یک خودرو می تواند بر اثر مشکل در استرات، کمک فنرها، یا ساییدگی تایرها باشد. با چک کردن باد تایرها ابهام زدایی را شروع کنید.

چگونه علت لرزش و تکانهای خودرو را پیدا کنیم؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سیستم فنربندی خودرو در حین رانندگی می تواند پر از تکان و لرزش و آزار دهنده باشد. این مهم است که به یاد داشته باشید، اصطلاح فنربندی در خودرو بسیار گسترده است و می تواند نشان دهنده ی مشکلات بسیاری در خودرو باشد. در ادامه ی این متن با برخی از اصطلاحات برای مشکلات مختلف آشنا خواهید شد و تلاش شده است که بعد از مطالعه ی این متن درک بهتری از اجزای سیستم تعلیق داشته باشید. در این متن شما را با بیشتر مشکلات رایج، علائم آنها و راه حل رفع این مشکلات آشنا می کنیم.

    کمک فنرها به طور معمول اولین مواردی هستند که به عنوان مشکل و دلیلی برای ایجاد تکان در خودرو شناخته می شوند. در صورتی که این مشکلی در بیشتر مواقع به دلیل از دست دادن شکل تایرها و گرد نبودن آنها، وجود مشکل در رینگ یا بالانس نبودن تایرها و دلایل بسیاری دیگر به وجود می آید.

    یکی دیگر از موارد مهمی که باید در ذهن داشته باشید این است که سیستم فرمان و سیستم تعلیق خیلی به یکدیگر مربوط هستند و این ارتباط در بعضی از موارد می تواند باعث تشخیص اشتباه مشکل شود. به عنوان یک یادآوری انواع مختلفی سیستم تعلیق وجود دارد به همین دلیل برخی از این نکات و توصیه ها ممکن است برای وسیله ی نقلیه ی شما مفید باشند و بعضی مفید نباشند. هرچند که سیستم های تعلیق مختلف خصوصیات مشترکی دارند که تشخیص ایراد را کمی ساده تر می کند.

    مرحله ی اول: نشانه ها و صداها

    علامت اول: افزایش تدریجی لرزش ها و تکان های فرمان. فرمان خودرو به سیستم مفصل بندی متصل است که سیستم مفصل بندی به جعبه ی فرمان و سیستم تعلیق متصل است.

    این مسئله به این معنی است که اگر نیروها توسط سیستم تعلیق دفع نشوند می توانند به فرمان منتقل شوند و توسط راننده حس شوند. باد تایرها را چک کنید و مطمئن شوید که فشار باد در آنها مناسب است. بالانس تایرها و بلبرینگ چرخ ها را نیز چک کنید. جلوبندی خودرو و اکسل آن را برای وجود هرگونه آسیب و مشکل بررسی کنید.

    علامت دوم: صداها. وقتی شما صدایی از سیستم تعلیق خودرو می شنوید نشانه ای است که بیان می کند چیزی خراب شده است و احتیاج به تعمیر دارد. در ادامه انواع مشکلات و صداهای ناشی از آن را توضیح خواهیم داد.

    صدای قرقر: این صدا به طور معمول نشانه این است که چیزی در سیستم تعلیق شل شده است. مطمئن شوید که این صدا از سیستم تعلیق ایجاد می شود و صدای موتور نیست. تشخیص این صدا یکی از سخترین تشخیص ها است چون ممکن است به هر قسمتی ربط داشته باشد.

    صدای جیر جیر یا خرخر: صدای خرخر، تلپ تلپ ضعیف و جیر جیر همه می توانند نشانه های وجود مشکل در اجزای فرمان باشند. از آنجا که فرمان و سیستم تعلیق بسیار با یکدیگر در ارتباط هستند. جعبه فرمان، سیبک بغل شاسی، بازوی پیتمن را چک کنید. در بررسی کامل از اجزای فرمان باید تمام این نقاط را چک کنید.

    صدای تق تق یا ضربه زدن (دنگ): این صداها باید شما را نسبت به سیستم تعلیق نگران کند. اگر این صدا را هنگام عبور از روی سرعتگیرها و یا دست اندازها می شنوید، احتمال این وجود دارد که کمک فنرها توانایی خود را از دست داده اند. در این صورت نیروهای وارد شده به سیستم تعلیق توسط فنرها دفع نمی شوند و به شاسی وسیله ی نقلیه و یا اجزای اطراف آن وارد می شود. در این مورد باید بازرسی کامل فنرها و استرات ها انجام شود و در صورت نیاز تعمیرات لازم انجام گیرد.

    صدای غژغژ: وسیله ی نقلیه ی شما هنگام عبور از سرعت گیرها و دست اندازها صدای لولاهای زنگ زده را می دهد، در این صورت سیبک ها دچار مشکل شده اند. در این حالت باید تمام سیبک ها چک شوند.

    علامت سوم: آگاهیتان را از سطح جاده افزایش دهید. اگر بر روی جاده ای صاف و هموار در حال رانندگی هستید ولی احساس می کنید که در حال رانندگی بر روی سرعتگیر و دست انداز هستید، نشان دهنده ی این است که سیستم تعلیق در حال فرسودگی و فرسایش است و باید برای تشخیص علت بررسی و تست های بیشتری انجام شود. فاصله ی وسیله ی نقلیه ی خود را تا سطح زمین چک کنید و تمام قسمت های فرمان و تعلیق را به طور دقیق بررسی کنید.

    علامت چهارم: لرزش فرمان زمانی که آن را می چرخانید. اگر در زمان پیچاندن فرمان لرزشی در آن حس می کنید، مشکل از سیستم تعلیق خودروی شما نیست. بلکه بلبرینگ مشکلی دارد یا گریس آن کم است. ممکن است با افزودن گریس مشکل حل شود و یا اینکه احتیاج به تعمیر داشته باشد. در این شرایط باید به بررسی بلبرینگ های چرخ ها بپردازیم.

    علامت پنجم: اگر در هنگام توقف سریع و ناگهانی جلوی خودرو بیش از اندازه پایین بیاید فنرها و استرات های جلوی خودرو به خوبی کار نمی کنند. در این مورد باید تمام سیستم تعلیق به طور کامل بررسیشود.

    علامت های دیگری نیز وجود دارد که باعث ایجاد لرزش در خودرو می شوند. اگر هنوز مطمئن نیستید که خودروی شما مشکلی دارد یا نه برای ابهام زدایی بهتر به یک تعمیرگاه مراجعه کنید.

    مرحله ی دوم: تشخیص اشکال

    مرحله ی اول: تست جهش. در قسمت هایی که تایرها هستند خودرو را به سمت پایین فشار دهید تا فنرهای آن قسمت حرکت کنند. اگر حرکت رفت و برگشتی فنر بیشتر از ٢ بار باشد نشان دهنده ی این است که فنر فرسوده شده است. این کار یک تست بسیار مطرح است و نتیجه ی آن به طور باور نکردنی کار آمد است و قضاوت درباره ی وضعیت فنر بندی خودرو را امکان پذیر می کند. اگر تا به حال انجام این تست را توسط کسی که قبلاً انجام داده است ندیده اید و می خواهید که برای اولین بار خودتان این کار را انجام دهید، ممکن است تشخیص مشکل برای شما سخت باشد.

    مرحله ی دوم: بازرسی چشمی. استرات ها، پیچ و مهره ها، گردگیر فرمان و بوش ها را به طور کامل بررسی کنید. پیچ ها باید محکم و سفت باشند. گردگیر فرمان و بوش ها باید سالم و بدون آسیب دیدگی باشند. هرگونه سوراخ و شکاف و آسیب دیدگی بر روی این قطعات نشان دهنده ی وجود مشکل است و قطعات آسیب دیده احتیاج به تعویض و تعمیر دارند.

    همچنین قطعات و اجزای تشکیل دهنده ی سیستم فرمان را نیز به طور کامل بررسی کنید. میل فرمان، جعبه فرمان، سیبک بغل شاسی، بازوی پیتمن و بقیه ی اجزای تشکیل دهنده ی سیستم فرمان را چک و بررسی کنید. همه چیز باید درست در سر جایشان قرار گرفته باشند.

    مرحله ی سوم: بازوی های فرمان را بررسی کنید. مطمئن شوید که در شرایط خوبی قرار دارند. چک کنید که گریس نشتی ندارد. بدون گریس ماندن این قطعات و مشکلات دیگر در این قطعات بسیار مهم هستند و باید بررسی شوند و مشکل حل شوند. این قطعات نقش بسیار مهمی در سیستم فرمان دارند و جز قطعاتی هستند که اگر مشکلی داشته باشند در هنگام عبور از دست اندازها و سرعت گیرها، در فرمان ایجاد لرزش می کنند.

    مرحله ی چهارم: تایرها را بازرسی کنید. اطمینان حاصل کنید که تایرها در وضعیت خوبی هستند. تایرهای کهنه می توانند نیروی زیادی به سیستم تعلیق و راننده وارد کنند. تایرهایی که بالانس نباشند به خصوص در سرعت های بالا می توانند ایجاد لرزش در خودرو بکنند. اگر باد تایرها تنظیم نباشد و یا اینکه باد یکی از بقیه بیشتر و یا کمتر باشد یکی دیگر از دلایل ایجاد لرزش و تکان در خودرو است. برای یک رانندگی آرام و راحت نباید وضعیت تایرها نادیده گرفته شود.

    متاسفانه دلایل ایجاد لرزش در خودرو بسیار زیاد و گسترده هستند. برای ابهام زدایی بهتر مشکلات، به علائم آن دقت کنید و در صورت نیاز به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو