فونیکسریمکسبهتام

ترافیک غیرعادی و عجیب تهران

عصر خودرو- کلاف پرگره ترافیک تهران، این روزها کورتر از قبل شده است، به حدی که کار از «باران» و «برف» هم گذشته و بیشتر ساعت‌های تهران را به ساعت‌های پیک و پرترافیک تبدیل کرده است.

ترافیک غیرعادی و عجیب تهران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایران جیب ، برخی از جمله تعدادی از اعضای شورای شهر تهران معتقدند که این ترافیک «تصنعی» و «غیرعادی» است، چراکه در مقایسه با مدت مشابه که نه! حتی در قیاس با یک ماه گذشته هم حجم بالای خودروها در معابر و خیابان‌ها، به حد کلافه کننده و زجرآوری رسیده، اما همچنان انفعال پلیس و خالی بودن معابر از افسران پلیس، انتقاد جدی را متوجه پلیس راهور کرده است. اگرچه این شائبه هم وجود دارد که رایزنی شهرداری تهران و پلیس راهور برای فشار به دولت در توقف برپایی نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی در محل فعلی نمایشگاه بین المللی تهران ساعت‌های پرترافیکی را به شهروندان تحمیل کرده است. این درحالی است که رئیس پلیس راهور در این زمینه به حرف‌هایی بسنده کرده که نشان می‌دهد همه مسئولیت روی دوش پلیس نیست.

    احمد حکیمی پور، عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه ترافیک چند هفته اخیر تهران تصنعی و غیرعادی است، می‌گوید: مردم بابت دریافت تسهیلات عوارض پرداخت می‌کنند، ولی با مشکلات بسیاری در شهر رو به رو هستند، این در حالی است که در شهرهای دیگر دنیا که حجم خودرو به اندازه تهران است با این معضل ترافیک رو به رو نیستند.وی ادامه می‌دهد: ترافیک چند هفته اخیر در تهران غیرعادی است و اینطور برداشت نشود که برای تحمیل یک تصمیم این ترافیک در شهر ایجاد می‌شود. اکنون این گونه برداشت می‌شود که برای تحمیل این نکته که باید نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب منتقل شود ترافیکی در شهر ایجاد می‌شود تا بیان شود که انتقال نمایشگاه می‌تواند روان کننده ترافیک در پایتخت باشد، در حالی که از ابتدا ساخت شهر آفتاب با این هزینه بالا دارای ابهام بود و مهم‌تر آنکه متولی نمایشگاه‌ها با انتقال نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب مخالف است.از طرفی به نظر می‌رسد گره ترافیک تهران صرفاً با جابه‌جایی یک نمایشگاه برطرف نخواهد شد و تنها راه حل آن توسعه حمل و نقل عمومی و ارائه تسهیلات به مردم است.

    رحمت الله حافظی، دیگر عضو شورای شهر تهران با تأیید بر اینکه با جابه‌جایی رئیس پلیس راهور در یک ماه اخیر بر حجم ترافیک تهران افزوده شده است، می‌گوید: با فشار قالیباف (شهردار تهران) به ناجا، فرمانده پلیس راهور تهران عوض شد و به دنبال آن شاهد ترافیک سنگین در شهر تهران طی یک ماه گذشته بوده و هستیم.

    او همچنین با طرح این سؤال که هدفشان از این ماجرا چیست؟ می‌گوید: متأسفانه این وضعیت (ترافیک سنگین)، وقت، منابع، انرژی و اعصاب مردم را هدف قرار داده، بنابراین متولیان باید مداخله جدی داشته باشند و به توجیه بسنده نکنند.

    رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به سخنان رئیس پلیس راهور تهران در جلسه علنی این هفته شورا، اظهارات سرتیپ محمدرضا مهماندار را توجیه نارسایی‌ها دانست و با بیان اینکه ترافیک تهران قابل توجیه و قابل پذیرش نیست، می‌گوید: ایشان معتقد بود که تهران یک شهر ویژه است، اما اگر شواهد را مرور کنیم، می‌بینیم تهران، نه تنها بزرگترین شهر جهان نیست بلکه پرتراکم‌ترین هم به حساب نمی‌آید و این درحالی است که شهرهایی با تراکم بیشتر خوب اداره می‌شوند، پس چرا متولیان در اداره شهر تهران عاجز مانده‌اند؟

    وی با اشاره به مطالعات و تحقیقات بین‌المللی، مؤثرترین راهکار برای کنترل ترافیک را در کاهش استفاده از خودروهای شخصی می‌داند و می‌گوید: علاوه براین بهترین اقدام عملیاتی برای کاهش ترافیک در توسعه زیرساخت‌های شهر هوشمند است تا از تردد اضافی مردم جلوگیری شود.

    حافظی ادامه می‌دهد: شهرداری تهران باید براساس برنامه و تا پایان سال 95، سهم قطارهای شهری در جابه‌جایی‌های درون شهری را به 20.4 درصد، ناوگان اتوبوس برقی را به 400 دستگاه، تعداد واگن‌های مترو را به هزار و 958 و طول خطوط اتوبوسرانی تندرو را به 191 کیلومتر، سهم اتوبوسرانی از تمام جابه‌جایی‌های درون شهری را به 25.4 درصد و طول خطوط قطار شهری تحت بهره‌برداری درون شهری را به 237.5 کیلومتر برساند. بنابراین از شهرداری می‌خواهیم درباره وضعیت هرکدام از این شاخص‌ها به شورا گزارش بدهد.

    اسماعیل دوستی دیگر عضو شورا با این حال عامدانه بودن ترافیک این روزهای تهران را نفی کرده و در این باره به نکته‌ای اشاره می‌کند که از نظر خیلی‌ها دور نیست. او می‌گوید  با تغییر پلیس راهور تهران در یک ماه اخیر، بر حجم بار ترافیکی تهران افزوده و در تردد خودروها اختلال ایجاد شده و دلیل آن هم ممکن است به تغییرنگاه دو مدیر در این حوزه برگردد.

    او با بیان اینکه هم اکنون از نیروهای عامل کمتری در سر چهاراه‌ها و تقاطع‌ها استفاده می‌شود، تأکید می‌کند: سیستم یا استفاده از دوربین هم اکنون از نیروی انسانی پلیس پیشی گرفته و به نظر می‌رسد رئیس پلیس جدید به استفاده از نیروی انسانی اعتقادی ندارد، درحالی که تصمیم‌گیری درباره این موضوع کمی زود است و باید از نیروهای آموزش دیده کمک گرفت.دوستی درباره تغییر رئیس پلیس راهور هم اگرچه با شک و تردید، اما می‌گوید که ممکن است مخالفت سردار حسینی با اجرای طرح کاهش تا «سراسری شدن معاینه فنی» و «گسترش حمل و نقل عمومی»، دلیل این جابه جایی بوده باشد.

    وی در پاسخ به انتقادهای مقامات شهری درباره نبود کمک‌های دولتی در حوزه حمل و نقل عمومی هم می‌گوید: دولت تا آنجا که می‌توانسته و در بودجه سالانه مصوب شده، به شهرداری کمک کرده است.

    انتقاد رحیم صفوی از مدیریت شهری تهران

    ترافیک پایتخت در هفته گذشته موجب انتقاد سردار رحیم صفوی نیز شده بود.مشاور فرهنگی رهبر معظم انقلاب در تاریخ 28 آذر با تأکید بر ضرورت استفاده از «علم فرماندهی و کنترل» در همه حوزه‌ها گفته بود: آرزو دارم سیستم فرماندهی و کنترل در تهران به کار گرفته شود. من گاهی دو تا چهار ساعت در ترافیک هستم. فکر کنیم 10 سال دیگر چه می‌شود؟ به گزارش انتخاب، سردار رحیم صفوی در کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل افزود: باید آرزو کنیم در تهران زلزله نشود. من ساخت و سازهای اتوبان همت را می‌بینم، تنم می‌لرزد.

    اگر روزی زلزله بالای 7ریشتر بیاید، آنگاه همه ساختمان‌ها و پل‌ها فرو می‌ریزد و لوله‌های گاز منفجر می‌شود.

    نظر رئیس پلیس پایتخت

    قرار بود در گـــــــــــــــزارش«ایران» صحبت‌های محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران نیز درباره تصنعی بودن ترافیک پایتخت، پرسیده شود که متأسفانه «جلسه نظامی چند ساعته ایشان» این فرصت را از ما گرفت. البته جانشینی نیز برای پاسخ دادن به این سؤال پرابهام وجود نداشت!

    اما در جلسه روز سه شنبه شورای شهر که محور اصلی آن ترافیک عجیب تهران طی چند روز گذشته بود سردار رضا مهماندار با تأکید بر ضرورت کنترل تردد خودروهای شخصی در معابر شهر تهران گفت: برابر مطالعات انجام شده در حال حاضر حجم وسایل نقلیه شهر تهران 4 برابر ظرفیت معابر است و این به معنای اشباع ظرفیت معابر و خیابان‌های تهران است که در چنین شرایطی وارد شدن کوچک‌ترین شوک، شاهد به کما رفتن ترافیک شهر تهران خواهیم بود. از این رو برگزاری یک نمایشگاه، بارش نزولات جوی و یا حتی برگزاری یک مراسم در یکی از خیابان‌های فرعی باعث می‌شود تا ترافیک در معابر و شریان‌های اصلی شهر قفل شود. وی در ادامه سخنانش با اشاره به وقوع اتفاقات ناگوار ترافیکی در چند هفته گذشته همزمان با آغاز به کار خود در مسئولیت جدیدش به عنوان رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: خوشبختانه یا متأسفانه تمامی اتفاقاتی که ممکن بود در دو فصل زمستان و پاییز در شهر تهران رخ دهد، در 20 روز اول فعالیت من به عنوان رئیس پلیس راهور تهران بزرگ رخ داد. این در حالی است که در شهر تهران بارش برف، یخ‌زدگی معابر و ترافیک جزو مؤلفه‌های مهم ترافیکی هستند که متأسفانه در 20 روز ابتدایی فعالیت من این 3 مؤلفه به صورت همزمان رخ داد و باعث بروز مشکلاتی شد.

    وی در انتهای سخنانش با تشریح راهکارهای موجود برای کنترل ترافیک شهر تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر وضعیت ترافیکی پایتخت به گونه‌ای است که دیگر نمی‌شود این شهر را با ابزارهای سنتی اداره کرد و از این رو لازم است تا تمام معابر شهر تهران به ابزارهای نوین ترافیکی مجهز شوند و برخورد با متخلفان به صورت سیستماتیک انجام گیرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو