فونیکسریمکسبهتام

ترافیک؛ ارمغان برگزاری نمایشگاه‌های دولتی در قلب پایتخت

عصر خودرو- در حالی که دولتی ها فقط در آذرماه ۹ نمایشگاه ترافیک ساز را در قلب ترافیکی پایتخت برگزار کرده‌اند، برخی چهره های سیاسی شهرداری تهران را متهم به ایجاد «ترافیک مصنوعی» در تهران می‌کنند.

ترافیک؛ ارمغان برگزاری نمایشگاه‌های دولتی در قلب پایتخت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، یکی ماهی می شود که ترافیک حرف اول و آخر را در اتوبان های مرکزی تهران می زند؛ ترافیک سنگینی که افزایش ناگهانی آن در روزهای اول برای خیلی ها عجیب بود.خیلی ها از خود می پرسیدند چگونه ممکن است که طی چند روز ترافیک اتوبان های تهران چند برابر شده و معطلی در این شریان های حیاطی شهر از چند دقیقه به چند ساعت تبدیل شود.

    حالا پای سیاست هم به ترافیک عجیب این روزهای پایتخت باز شده است؛ ماجرا از توئیت یکی از اعضای شورای شهر تهران شروع شد؛ توئیتی که مدعی بود قالیباف شهردار تهران با فشارهایی که با نیروی انتظامی وارد کرده باعث برکناری فرمانده پلیس راهور تهران شده و دلیل ترافیک این روزهای تهران هم همین برکناری است!

    سردار مهماندار فرمانده پلیس راهور تهران یک روز قبل از توئیت حافظی پاسخ این شبهه را در حاشیه جلسه شورای شهر تهران داده بود؛ او با خنده به این شایعه که از زمان مدیریت وی ترافیک تهران پرحجم تر شده واکنش نشان داد و گفت: «یعنی می‌گویید از زمانی که من رئیس‌پلیس شده‌ام، به مردم گفته‌اند که خودروهای شخصی خود را بیشتر از قبل به خیابان بیاورید؟»

    اما رسانه ها و کانال های اجتماعی وابسته به یک جریان خاص، با توسل به توئیت عجیب یک عضو شورای شهر تهران، قالیباف را مقصر اصلی ترافیک تهران معرفی می کنند؛ خودشان می گویند قالیباف از این ترافیک ساختگی سود می برد، اما نمی دانند چه سودی!

    اما این تمام ماجرای ترافیک تهران نیست؛ در چند وقت اخیر در شهر تهران اتفاق هایی افتاده که در ترافیک آن بی تاثیر نیست.

    نمایشگاه هایی که دولت به تهران می آورد!/ چه کسی به دنبال ترافیک ساختگی است

    هم مصوبه دارد و هم مکان؛ قرار بود دیگر نمایشگاهی در تهران، چه در مجموعه نمایشگاه های بین المللی و چه در مصلی برگزار نشود تا هم اتوبان های مرکزی تهران نفسی بکشد و هم مردم در ترافیک نمانند.

    مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب خیلی ها را امیدوار کرده بود که دیگر مسیر چمران جنوب به شمال و به طبع آن دیگر اتوبان های همجوارش شاهد قفل شدن مطلق نباشند، اما دولت و نهاد های وابسته به آن طاقت دل کندن از اتوبان های مرکزی تهران را ندارند.

    تنها رویداد مهم برگزار شده در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب، نمایشگاه کتاب سال 95 بود و از آن روز تا به حال دیگر نمایشگاه دندان گیری در آن برگزار نشده است؛ شاید دلیل بی میلی برخی رسانه های اصلاح طلب و دولتی در زمان افتتاح شهر آفتاب، نسبت به تبلیغ اهمیت آن، بی میلی برخی مدیران پشت پرده ای بود که خروج نمایشگاه ها از تهران را موجب کم شدن بازدید و مخاطب می دانستند.

    اصرار شورای شهر و شهردار تهران هم برای ترغیب مسئولان دولتی برای بردن نمایشگاه ها به شهر آفتاب، بی نتیجه تر از قبل بود و حتی پس از برگزاری نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در مصلی تهران، صدای شهردار تهران را درآورد.

    قالیباف 22 آبان سال جاری در واکنش به برگزاری مراسم اختتامیه نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها و ضمن اعتراض اقدام غیرقانونی برگزاری نمایشگاه در شهر تهران نوشت: « با احداث مجموعه شهرآفتاب و مصوبه شورای اسلامی شهر تهران مقرر شد همه نمایشگاه‌های پربازدید در این مکان برگزار بشود. رعایت این مصوبه و مقررات مشابه آن هست که در کاهش ترافیک و آلودگی شهرمان مؤثر است. ای کاش دولت محترم هم به قانون احترام می‌گذاشت و این نمایشگاه‌ و نمایشگاه‌های مشابه، که پربازدید هستند را در شهر برگزار نمی‌کرد. علاوه بر این مصلی کارویژه خود را دارد و جای برگزاری نمایشگاه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی نیست.  وقتی ما متولیان امر و مسئولان به قانون و حقوق مردم احترام نگذاریم چه توقعی از شهروندان می‌توانیم داشته باشیم؟»

    دولتی ها اما بی توجه به انتقادات هنوز بر برپایی نمایشگاه در دو مجموعه نمایشگاه بین المللی (که متعلق به دولت است) و مصلی تهران اصرار دارند.

    نمایشگاه های الکامپ به عنوان یکی از پربازدیدترین نمایشگاه هایی که در طول سال برگزار می شود، دوباره در روزهای پایانی آذرماه، دوباره ترافیک را به اتوبان های تهران هدیه کرد.

    محمود واعظی وزیر ارتباطات در حاشیه بازدید از این نمایشگاه الکامپ در پاسخ به سوالی درباره دلیل عدم رعایت مصوبه شورای شهر مبنی بر لزوم خروج نمایشگاه های پربازدید از تهران، گفت:‌ »اگر نمایشگاه بین المللی در شهر آفتاب برگزار شود ما از ترافیک پایتخت نجات پیدا می کنیم اما در حال حاضر فضای زیربنای نمایشگاه شهر آفتاب نسبت به فضای کنونی نمایشگاه بین المللی نصف است و با توجه به میزان متقاضیان شرکت کننده در نمایشگاه قطعاً ما شاهد گلایه های بیشتری خواهیم بود.»

    برخی دلیل این اظهارات وزیر را عدم تمایل دولت برای از دست دادن سود حاصل از فروش غرفه های نمایشگاه های تفسیر کردند؛ تفسیری که با توجه به واقعیت های موجود و مقاومت دولت در برابر خروج نمایشگاه ها از تهران، چندان هم بی راه بنظر نمی آمد.

    در ماه اخیر و همزمان با اوج گیری ترافیک در تهران چندین نمایشگاه دیگر نیز در تهران توسط دولت و سازمان های وابسته به آن برگزار شده است؛ بر این اساس دولتی ها در آذرماه امسال 9 نمایشگاه ترافیک ساز را در تهران برگزار کرده اند که نمایشگاه هایی مثل الکامپ، نمایشگاه لوازم خانگی، نمایشگاه شیلات و ... را شامل می شود.

    حالا با وجود اصرار مسئولان تهران برای برگزاری نمایشگاه ها در شهر آفتاب و مقاومت دولتی ها در برابر این خواسته قانونی، مشخص نیست که چرا رسانه های یک جریان خاص، شهردار تهران را به عنوان سازنده ترافیک مصنوعی معرفی می کنند.

    نکته حائز اهمیت دیگر که به شفاف شدن موضوع کمک می کند، عدم پرداخت سهم دولت به شهرداری تهران برای بهبود مدیریت شهری است؛ موضوعی که هم در دولت قبل و هم در دولت فعلی باعث کند شدن پیشبرد پروژه های مترو و بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی شده است.

    از سوی دیگر بررسی شایعه تلاش قالیباف برای برکنار پلیس راهور نیز نشان می دهد که این ادعا با ابهامات زیادی روبروست؛ اینکه اساسا تغییر فرمانده پلیس راهور عامل بروز ترافیک تهران باشد موضوعی که فرمانده جدید پلیس راهور تهران ترجیح داد فقط به آن بخندد.

    البته کارشناسان عرصه ترافیک نیز غیر قابل باور بودن این ادعا را تشریح کرده اند؛ سرهنگ محمد کریم خسروی که حدود ٦ ‌سال معاون اجتماعی راهور ناجا بوده است، در این باره می گوید: «مسئولیت در هر مجموعه‌ای جا‌به‌جا شدنی است و هر کس ممکن است روز آینده در پست خود باقی نباشد. سیستم پلیس انضباطی است و فرماندهی کار آن را انجام می‌دهد؛ البته توانمندی شخص هم موثر است اما زیرمجموعه پلیس منضبط است و زیر‌مجموعه‌ها کار درست را انجام می‌دهند. در حال حاضر هم البته شائبه‌هایی وجود دارد که گفته می‌شود راهور ناجا مقصر است در حالی که نباید هر مجموعه‌ای مشکلی که دارد را بر گردن دیگران بیندازد.»

    این کارشناس ترافیک ادامه داد: اصلاً بحث تغییر یک مدیر یا دو مدیر نیست. چون ترافیکی که الان ایجاد شده از گذشته بدتر است اما شرایط ما بدتر هم خواهد شد و قطعاً سال آینده ترافیک تهران بدتر از حالا است.

    حالا افکار عمومی منتظرند تا دلایل منطقی عضو شورای شهر تهران و رسانه های اصلاح طلب در متهم کردن شهرداری تهران بر ایجاد ترافیک مصنوعی را با آنها در میان بگذارند؛ دلایلی که شاید نقش دولت را در بروز این ترافیک ها روشن تر کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو