فونیکسریمکسبهتام

نجات زندگی حدود یکصد درخت اتوبان نیایش

عصر خودرو- شهرداری تهران در راستای حفظ و حراست زندگی حدود یکصد درخت ۱۳ ساله که در مسیر یک پروژه عمرانی قرار داشت، در اقدامی کم سابقه، پروژه جابه جایی درختان بزرگراه نیایش را در دستور کار قرار داده است.

نجات زندگی حدود یکصد درخت اتوبان نیایش
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از ایسنا، مدیریت شهری در تهران پیچیدگی های خاص خود را دارد آنطور که با وجود نبود مدیریت یکپارچه در این ابر شهر، باز هم تلاش بی وقفه ای صورت می گیرد تا هر گامی که می توان برای حفظ سرمایه های تهران برداشت؛ بی شک یکی از اصلی ترین سرمایه های این شهر در شرایطی که ترافیک ، رشد سرسام آور شماره گذاری خودروها و عدم کمک دولت برای ورود مینی بوس و اتوبوس نو و فعالیت خودروهای عمومی فرسوده ،نفس این شهر را به شماره انداخته است ، وجود هر درخت به معنای حفظ بخشی از ریه تهران است.

    تاثیر گذاری احداث فضای سبز در بدنه بزرگراه ها نه تنها به عنوان عاملی برای کاهش آلودگی و تلطیف هوا مد نظر کارشناسان مدیریت شهری بوده بلکه  وجود بافت و پوشش گیاهی به منظور افزایش زیبایی های بصری و افزایش سرانه فضای سبز درون شهری تهران نیز از دیگر عوامل کاشت درخت در بزرگراه ها است. پیش گرفتن این برنامه سبب شد تا در سال 1382 نهال های سبز در رفیوژ میانی بزرگراه نیایش کاشته شود؛ حالا با گذشت حدود 13 سال از عمر این نهال ها و تبدیل شدن آنها به درختانی تنومند، مدیریت شهری این بار در برابر حل مسئله ای دیگر قرار گرفته است. مسئله ای که این روزها شهرداری تهران تلاش گسترده ای را برای حل آن صورت می دهد تغییرات عمرانی و مهندسی برای بازگشایی مسیرهایی است که اغلب شهروندان با ترافیک آن زمان طولانی را در بزرگراه ها سپری می کنند. نمونه این تلاش مدیریت شهری در ایجاد تونل های رسالت ،  توحید ، امیرکبیر  و تونل نیایش دیده میشود. موفقیت این اقدامات عمرانی برای بدنه کارشناسی به هیچ وجه پوشیده نیست تا آنجا که تمام تلاش مدیریت شهری صورت می پذیرد تا هر قدم عمرانی را که می توان برای تسهیل هندسی مسیرهای بزرگراهی برداشت.


    یکی از این اقدامات پیش رو  تلاش برای احداث تونل ارتباطی خیابان آرش- بلوار اسفندیار- بزرگراه نیایش است که  به عنوان ششمین طرح تونلی شهر تهران سبب تسهیل دسترسی‌های شرقی- غربی می شود.

    بر اساس این گزارش، تحقیقات فنی و ترافیکی نشان می دهد با احداث تونل ارتباطی خیابان آرش- بلوار اسفندیار- بزرگراه نیایش ، خودرو ها می توانند  از تراز زیرسطحی بزرگراه شهید مدرس در مسیر شرقی- غربی عبور کنند و تبعات ترافیکی ناشی از قطع ارتباط معابر شرقی- غربی منطقه توسط بزرگراه شهید مدرس، آفریقا و خیابان ولیعصر را به شکل چشم گیری کاهش می یابد.

    بدین ترتیب در جریان بررسی اجرای این پروژه شهرداری منطقه سه شهر تهران با مسئله ای جدی مواجه بود چرا که قریب به یکصد درخت چند ساله در رفیوژ میانی بزرگراه نیایش قرار داشت که حفظ این درختان از دغدغه های اصلی مدیریت شهری در این منطقه بود؟ اما آیا راه حلی برای رفع این مانع و حفظ زندگی درختان به عنوان تکه ای از سرمایه نفس تهران وجود داشت؟

    معاون امور شهری و محیط زیست منطقه سه شهرداری تهران که مسئولیت حفظ درختان در این حوزه شهری را بر عهده داشت از راه حل سخت اما قابل اجرای مدیریت شهری برای رفع مانع پیش روی حل معضل بخشی از ترافیک حاکم بر بزرگراه شهید مدرس ، آفریقا و خیابان ولیعصر خبر داد.

    سید محمد رضا موسوی گفت: درختانی که در معارض طرح های عمرانی قرار می گیرند به هیچ عنوان قطع نمی شوند بلکه با توجه به فوایدی که برای محیط زیست دارند با استفاده از تمامی ظرفیت های شهرداری به محلی که قبلا توسط کارشناسان و متخصصان فضای سبز تایید شده است منتقل می شوند.


    موسوی اظهار کرد: وجود درختان ثمرات بسیاری را برای بشر به همراه دارد که از مهمترین کارکردهای آن تولید اکسیژن و هوای پاک برای ادامه حیات بر روی کره خاکی است و اگر چه پیشرفت علم و تکنولوژی همیشه برای زندگی مفید و سودمند است اما برای کاهش تاثیرات مخرب دستکاری انسان ها در محیط زیست باید بتوانیم با حفظ منابع ارزشمند طبیعت محیطی سالم برای جامعه درست کنیم.

    این مقام مسئول در شهرداری منطقه سه شهر تهران درباره چگونگی اجرای پروژه انتقال درختان گفت: عملیات انتقال درختان در رفیوژ میانی بزرگراه نیایش با رعایت اصول ایمنی- فنی و استفاده از نیروهای متخصص و تجهیزات انجام می شود.

    موسوی ، فصل زمستان را بهترین زمان جابه جایی درختان عنوان کرد و افزود: در مناطق سردسیر که درختان در استراحت و خواب زمستانی هستند بهترین فصل کاشت یا جابه جایی درخت و درخچه است ضمن اینکه این فعالیت باید براساس طرح های از پیش تعیین شده انجام شود و زمین نیز از نظر میزان رطوبت آماده کاشت باشد.

    معاون امور شهری و محیط زیست شهرداری منطقه سه  اعلام کرد: کار انتقال درختان رفیوژ میانی بزرگراه نیایش از امروز جمعه دهم دی ماه آغاز می شود و  اجرای انتقال درختان معارض پروژه تونل آرش- اسفندیار -نیایش به بوستان طالقانی و شهرک سئول تا پایان کامل مراحل انتقال در روزهای آتی ادامه دارد.

    وی افزود: برای جلوگیری از تغییر نورگیرایی درختان، پیش از اجرای عملیات انتقال، قسمت جنوب درخت علامت گذاری می شود تا در زاویه نور خودش در محل جدید کاشته شود.


    موسوی تاکید کرد: ریشه های درختان با استفاده از نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده به طور کامل از زمین بیرون آورده و بسته می شود تا در جریان انتقال از هر گونه آسیب احتمالی مصون باشد.ضمن اینکه چاله هایی برای بازکاشت این درختان در بوستان طالقانی و شهرک سئول تعیین شده است.

    بدین ترتیب هر چند که گاهی این سرمایه های ارزشمند شهری در مسیر پروژه هایی نظیر احداث پارکینگ و احداث خیابان قرار می گیرند و در شرایطی که اجرای این پروژه ها برای مدیریت شهری در تهران با همه پیچیدیگی ها و مشکلاتش و در شرایطی که خبری از اجرای مدیریت یکپارچه شهری نیست ، ضرورتی انکارناپذر است اما تلاش  برای حفظ  زندگی این درختان با وجود هزینه ها سرسام آور و نیازمندی به وجود نیروی متخصص لحظه ای نادیده گرفته نمی شودو  زندگی این سرمایه های شهری بدون کوچکترین اغماض حفظ می شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو