فونیکسریمکسبهتام

قراردادی که یک سال پیش فسخ شد

خداحافظی پارکبان‌ها با خیابانهای شهر

عصر خودرو-افراد از طرق مختلف درآمد کسب می‌کنند. یکی کارگر است و دیگری پشت میز نشین، برخی‌ها از رانندگی و یکسری نیز از خوانندگی و در این میان هستند آدم‌هایی که تنها با ایستادن کنار خیابان و اجاره دقیقه‌ای جای پارک، اسکناس به جیب می زنند. جیب شان از پول من و شمای راننده پر می‌شود. مسئولان جدی می‌گویند فعالیت این افراد غیرقانونی است اما آنها با لباس‌ها و قبض‌هایی در دستشاجدی تر از من و شما پول می‌گیرند و با وجود فعالیت غیرقانونی‌شان باز هم در سایه بی‌توجهی مسوولان امر به فعالیتشان ادامه می‌دهند.

خداحافظی پارکبان‌ها با خیابانهای شهر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش ایسنا، یک دهه قبل توافقاتی بین پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری تهران برای ساماندهی و توزیع عادلانه پارک حاشیه‌ای خودرو انجام شد که نهایتا این توافقات منجر به ایجاد و پدید آمدن پارکبان‌ها در سطح شهر و معابر پایتخت شد. افرادی که به نام «پارکبان» لقب گرفتند در راستای ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای خودرو و توزیع عادلانه جای پارک و تا اندازه‌ای نیز در حوزه تامین امنیت خودروها فعالیت می‌کردند.
    مردم با همه کمی و کاستی ها، بحث ها و جدل‌ها بالاخره حضور افرادی به عنوان پارکبان را در معابر شهر تهران قبول کردند اما به دلیل برخی رفتارهای پارکبانان از جمله دریافت وجه بیشتر از رانندگان کم کم زمینه اعتراض مردمی ایجاد شد؛ یکی از مهم‌ترین تخلفات پارکبان‌های شهر تهران، دریافت عوارض بیشتر از میزان مصوب است. حتی نیم‌ساعت‌های رایگانی که برای پارک‌ حاشیه‌ای در نظر گرفته شده نیز توسط این دست افراد نادیده گرفته شده و رانندگان ملزم به پرداخت رقم‌هایی فراتر از میزانی هستند که بر روی برگه‌های در دست پارکبان‌ها درج شده است.
    گلایه مردم از پارکبان‌های متخلف

    "محمد"، یکی از افرادی که تقریبا هر روز مجبور به پارک خودرو در حاشیه خیابان شریعتی تهران است، می‌گوید: «برای یک ربع ساعت باید خودرویم را در حاشیه خیابان پارک می‌کردم اما پارکبان از من مبلغ 2000 تومان دریافت کرد و موقعی که با اعتراض من مواجه شد با حالتی مظلومانه عنوان کرد که 2000 تومان برای شما پولی نیست اما برای من خیلی می شود. من بارها دیده ام که این افراد به بهانه های مختلف مثل نداشتن پول خرد و با اتکا از ناآگاهی مردم تنها و دست آخر هم با مظلوم نمایی و گاها هم تهدید که مراقب خودرو نیستند بالاخره از مردم پول می گیرند.»

    از دیگر موارد نارضایتی مردم شاید بتوان به درخواست فراتر ار حد متعارف این افراد اشاره کرد بگونه‌ای که یکی از شهروند در مورد تجربه خود با پارکبان ها می گوید: «در حاشیه پارک های بزرگ نرخ پارک خودور 7 الی 8 هزار تومان است و بسته به شلوغی یا خلوتی پارک این نرخ متغییر است و به دلیل کمبود جای پارک نیز بارها پارکبانها از ما خواسته‌اند که کلید خودرو را در اختیارشان قرار دهیم تا اگر لازم شد نسبت به جابجایی خودرو اقدام کنند»

    "سعید" نیز در مورد پارکبانهای پایتخت می گوید: «من در خیابان شریعتی با پارکبان درگیر شدم چرا که از من برای توقف یک ساعت و نیمه مبلغ سه هزار تومان طلب کرد و حتی حاضر نبود که برای من قبضی بنویسد و پس از آنکه اصرارهایم را بابت عدم پرداخت پول دید با یکدیگر گلاویز شدیم و بارها در میانه سخنانش نیز گفت که مشتری ثابت دارد و آنها پول بهتری به او می دهند!»
    پلیس راهور: به پارکبان پول ندهید

    در حالی پارکبان‌ها به بهانه‌های مختلف از مردم بابت پارک حاشیه‌ای مبالغ متعدد دریافت می کنند که بارها پلیس اعلام کرده که نباید به پارکبان ها پولی داده شود! بگونه‌ای که در آخرین اظهار نظر سرهنگ حسن عابدی جانشین رئیس پلیس راهور پایتخت با اشاره به مشکلات موجود در اخذ هزینه دستی پارک حاشیه‌ای خودرو که توسط پارکبان‌ها انجام می‌شود، اظهار کرد: از نظر پلیس اخذ دستی پول توسط پارکبان‌ها هیچ توجیهی ندارد و ما تاکید ویژه‌ای در اخذ الکترونیکی و مکانیزه پارک‌های حاشیه‌ای داریم و مردم باید بدانند با توجه به اصل بودن اخذ الکترونیکی هزینه پارک حاشیه‌ای خودرو، پلیس هیچ‌گونه اعمال قانونی در خصوص اماکنی که به دستگاه‌های مکانیزه و پارکومتر مجهز نیستند انجام نخواهد داد.
    وی با بیان اینکه مردم نباید به صورت دستی پولی بابت پارک حاشیه خودرو پرداخت کنند، خاطرنشان کرد: از نظر ما اخذ دستی پول پارک خودرو در حاشیه معابر توسط پارکبان‌ها هیچ توجیهی ندارد و پلیس پیگیر اخذ مکانیزه هزینه پارک حاشیه‌ای خودرو و نصب تجهیزات مکانیزه و الکترونیکی در اماکنی که نیاز به نصب این تجهیزات دارند، خواهد بود.
    چمران: فلسفه پارکبان مدیریت پارک حاشیه‌ای بود نه ایجاد شغل

    فعالیت پارکبان ها حساسیت اعضای شورای شهر را نیز برانگیخت بگونه‌ای که مهدی چمران، رئیس شورای شهر نیز به ایسنا، در مورد وضعیت پارکبان‌های فعال در سطح شهر با اشاره به مصوبه شورای شهر در مورد وضعیت و نحوه فعالیت پارکبان‌ها گفت: هدف و فلسفه ایجاد پارکبان‌ها نظم بخشی و مدیریت پارک حاشیه‌ای و زمان توقف بوده است نه اینکه این مسئله به شغل برخی افراد بدل شود و افراد از این راه امرار معاش کنند.
    چمران با بیان اینکه حالا پارکبان‌ها به این فعالیت به چشم شغل نگاه می‌کنند و سعی می‌کنند تا از این راه برای خود درآمدی داشته و حتی برای شهروندان جای پارک تعیین می‌کنند گفت: شورای شهر بارها با این رویه و موضوع مخالفت کرده و در حال بررسی موضوع هستیم تا این موضوع تعیین و تکلیف شود.
    چشممان روشن؛ قرار داد پارکبانها یکسالی است که فسخ شد
    حذف پارکبان در گرو گسترش «پارکومتر»

    در کش و قوس پرداخت یا عدم پرداخت پول به پارکبان ها، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران، که یکی از متولیان ساماندهی پارکبان ها نیز هست بعد دیگر این فعالیت را فاش کرد و عنوان داشت که فعالیت این پارکبان ها به دلیل فسخ قرارداد شرکت شان بیش از یکسال است که غیر قانونی است.

    مازیار حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد وضعیت پارکبان‌ها با بیان اینکه عملا از سال 94 تاکنون سازمان حمل ونقل و ترافیک قراردادی با پارکبان‌ها ندارد، گفت: پولی که بابت پارک حاشیه‌ای اخذ می‌شود به حساب خزانه و نه شهرداری ریخته می شود.

    حسینی با بیان اینکه برخورد سلبی صرف جوابگو نیست، گفت: البته با گسترش پارکومترها در سراسر شهر وجود پارکبان معنا و مفهومی ندارد هرچند که طی مکاتبه با شرکت شهربان درخواست کردیم که بررسی لازم صورت گیرد تا به تدریج شاهد حذف پارکبان ها باشیم.

    در حالی معاون شهردار تهران حذف پارکبان ها را در گرو گسترش پارکومتر می داند که براساس آخرین مصوبه شورای ترافیک تهران باید 20 هزار پارکومتر دیگر تا سال آینده در معابر شهر تهران نصب شود و به نظر می رسد به زودی منتظر نصب پارکومترهای جدید در حاشیه معابر تهران و خداحافظی پارکبان ها از سطح معابر شهر باشیم چراکه به دلیل عملکرد و تخلفات برخی از پارکبان و همچنین مکانیزه شدن مدیریت پارک حاشیه‌ای دیگر لزومی به افرادی تحت عنوان «پارکبان» نباشیم و باید دید که آیا پارکومترها می‌توانند جای پارکبان‌ها را پر کنند؟.
    انتهای پیام

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو