فونیکسریمکسبهتام

بررسی تاریخچه لوگوی ۹ برند معتبر خودروسازی در جهان

لــــوگونامه

عصر خودرو- در این مطلب قصد داریم تا تاریخچه تکامل لوگوی ۹ برند معتبر دنیای خودروسازی را بررسی کنیم؛ برندهایی که در طول سالیان دراز سیر تکامل و پیشرفت را به سرعت هر چه تمام‌تر طی کرده و متناسب با این روند تکامل لوگوهای آنان بارها مورد بازبینی قرار گرفته است.

لــــوگونامه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، علاوه بر تاریخچه سعی خواهیم داشت تا نکاتی هم در پیرامون نحوه شکل‌گیری لوگوی این برندها ذکر کنیم و همچنین به علت انتخاب این لوگو برای این برندها نیز بپردازیم.

    BMW؛ پرچمدار باواریا

    بسیاری بر این عقیده هستند که علت انتخاب این طرح برای لوگوی این کمپانی معروف آلمانی، الهام‌گرفتن از پره‌های هواپیماهای ملخی بود؛ هواپیماهایی که در این کمپانی در جنگ جهانی دوم و قبل از آن در این کارخانه ساخته می‌شد و الهام‌بخش لوگوی دایره‌ای این کمپانی بود. اما با قاطعیت باید این نظریه را رد کرد چرا که بعدها با رو شدن اسناد و مدارکی معتبر مشخص شد BMW زیر‌مجموعه کمپانی Rapp motor  بوده و بعد از آنکه دامنه فعالیت آن گسترده شده، لوگوی دایره‌ای شکل آن را به ارث برده است. رنگ آبی و سفید آن نیز تداعی‌کننده پرچم اصلی باواریاست. نکته اصلی در مورد این لوگو این است که از سال 1917 تا به امروز تغییر شگرفی را تجربه نکرده‌ و همچنان به همان شکل و با تغییر جزئی آن هم در حد تغییر رنگ حاشیه‌های دایره مشکی رنگ بوده است.

    آلفارومئو؛ ادای دین به میلان و تجلی انسان

    شرکت آلفارومئو که امروزه به طراحی‌های بی‌نظیر و خودروهای منحصر‌به‌فردش مشهور است، در سال 1910 در شهر میلان تاسیس شد. لوگوی این برند معروف که همگان آن را به هنر دست ایتالیایی‌ها می‌شناسند، از دایره‌ای متشکل از صلیب و ماری که انسانی را می‌بلعد، تشکیل شده است. این صلیب بر‌گرفته از نماد اصلی شهر میلان است؛ شهری که خانواده‌های مذهبی و سلطنتی در آن زندگی می‌کنند و بسیار نیز به اعتقادهای خود ایمان دارند. مار نیز علامت خانواده متمول و بزرگ ویسکونتی است که به متولد‌شدن انسان و قضیه آدم و حوا بر‌می‌گردد. لوگوی این شرکت نیز در طول تاریخ با کمترین تغییر همراه بوده است، به جز زمانی که در اوج جنگ جهانی دوم و بحبوحه حمله متفقین به ایتالیا این شرکت مشغول ساخت ادوات سنگین نظامی بود.
     

    هیوندای؛ سلطه بر مشتری و جهان

    حقیقت امر این است که حلقه بیضی که در وسط آن یک حرف H لاتین قرار گرفته است، چیزی بیشتر از یک حرف بوده و معنای دیگر هم برای آن تصور می‌شود. با دقت و کمی خلاقیت می‌توان متوجه شد که علاوه بر حرف H که حرف اول این کمپانی مشهور است، 2 انسان را مشاهده می‌کنید که با یکدیگر دست می‌دهند و این دو نفر‌ کسانی نیستند جز مشتری و کمپانی هیوندا که از آغاز تحویل خودرو تا سالیان دور در خدمت مشتری بوده که دایره آن از سلطه خدمت‌رسانی این کمپانی به تمامی دنیا حکایت دارد. گفتنی است در دهه‌های اخیر شکل این لوگو بدون تغییر بوده است.

    سوبارو؛ منجم ژاپنی

    لوگوی این کمپانی معروف ژاپنی از آسمانی پرستاره حکایت می‌کند. کمپانی که گفته می‌شود از اولین تولیدکننده‌های خودرو در ژاپن بوده و نقش مهمی در صنعت نوظهور ژاپن بعد از ویرانی جنگ جهانی دارد. این 6ستاره که در کنار هم در این لوگو نقش بسته‌اند به گروه 6‌تایی ستارگان خوشه پروین اشاره دارد که در صور فلکی ژاپنی به نام موتورا بوسی نیز خوانده می‌شود.

    کدیلاک؛ بازگشت به اصل خویش

    این کارخانه که در سال 1902 در آمریکا تاسیس شده، نشان اصلی یکی از با‌اصالت‌ترین خاندان‌های آمریکایی را یدک می‌کشد. للاند، موسس کمپانی کدیلاک نام این کمپانی را از آقای آنتونی دلامونته معروف به سر کدیلاک موسس شهر دیترویت بر گرفته ‌که نشان این کمپانی را با نشان خانوادگی این مرد ثروتمند دیترویت یکسان کرده بود. در طی سالیان بعدی و در هر برهه زمانی این نشان تغییر می‌کرد و حتی در سال‌های 1940 به سمت نشانی با نماد سرخپوستی نیز پیش رفت اما به مرور دوباره به شکل اول خود بازگشت و نماد V را با عنوان ویکتوری یا پیروزی با خود یدک کشید. امروزه بعد از 14 سال نماد V از آن جدا شده و تنها با نماد خانواده دلامونته در 100 سال پیش دیده می‌شود.

    میتسوبیشی؛ ثباتی 150 ساله

    لوگوی کنونی کمپانی میتسوبیشی بیش از 150 سال است که به همین شکل بوده و تنها با 3 لوزی دیده می‌شود. 3 فرم لوزی در این لوگو، بیانگر ترکیبی از 3 برگ شاه بلوط نشان خانوادگی مؤسس این کمپانی یعنی «ایوازاکی یاتورو» و 3برگ بلوط نشان خاندان «توسا» هستند. نکته جالب در این مورد این است که کمپانی میتسوبیشی از سالیان دور لوازم خانگی نظیر پنکه، جنگنده‌های نیروی هوایی و ملزومات بسیاری را تولید می‌کرده که همگی منقش به این 3 لوزی هستند.

    تویوتا؛ سامورایی سرسخت

    شنیده‌ها و گفته‌ها در مورد لوگوی بسیار محتاط دومین برند بزرگ تولیدکننده خودرو در جهان بسیار است. تصویری که از این لوگو مشاهده می‌کنید نشان‌دهنده حروف لاتین نام این کمپانی است که درهم آمیخته شده و چنین آرمی را پدید آورده است. گفتنی است برخی بر این باور هستند که دایره داخلی نشان‌دهنده قلب مشتری و دایره بیرونی قلب تویوتاست که توسط یک دایره عمودی به یکدیگر مرتبط شده است. این لوگو نیز در طی سالیان متمادی بدون تغییر بوده و بعید به نظر می‌رسد تا سال‌های آینده نیز تغییر کند.

    پورشه؛ نمادی از اصالت

    لوگوی این کمپانی معروف آلمانی در طول تاریخ با تغییر اندکی همراه بوده اما در سال 1922 که نماد اصلی و اولیه آن گوزن بوده، در سال 1938 به اسب‌های تندروی اشتوتگارت تغییر پیدا می‌کند. در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم نماد اسب که شباهت فراوانی با لوگوی فراری داشت جای خود را به ساقه چند گیاه داد که الهام گرفته از منطقه سبزپوش وتنبرگ بود. سرانجام در سال 1952 این دو نماد اصلی در کنار رنگ‌های قرمز و مشکی که جزو رنگ‌های اصلی پرچم آلمان هستند در کنار هم قرار گرفتند و تا به امروز با تغییرات بسیار کمی همراه بودند.

    لامبورگینی؛ شاخ به شاخ با فراری

    قضیه ساخت خودروهای لامبورگینی و از طرفی کشمکش انزو فراری با فروچیو لامبورگینی را که حتما مطلع هستید، اما در مورد انتخاب این گاو باید گفت همگان بر این عقیده هستند که نزاع بین این دو ابر‌انسان‌های دنیای خودرو باعث شده است تا نشان گاو برای سر شاخ شدن با اسب فراری ‌روی نشان این کمپانی نقش ببندد. در گذشته زمینه این لوگو به رنگ قرمز بود اما برای نمایش کامل این گاو طلایی، رنگ زمینه به مشکی براق تغییر کرد. از طرفی چون نام‌های انتخاب شده برای مدل‌های معروف این کمپانی بر گرفته از گاوهای ماتادور اسپانیایی است بسیاری انتخاب این لوگو را با این قضیه بی‌ربط نمی‌دانند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم