فونیکسریمکسبهتام

نگهداری پیشگیرانه از خودرو چیست؟

عصر خودرو- به دفترچه راهنمای خودرو توجه کرده و فارغ از اینکه چه خودرویی سوار هستید برنامه سرویس و نگهداری همیشگی آن را مطالعه و اجرایی کنید.

نگهداری پیشگیرانه از خودرو چیست؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه حتی برای کسانی که به عملکرد خودروی خود علاقه مند نیستند این موضوع پیش آمده که رسیدگی منظم طبق برنامه معین در دفترچه راهنما باعث صرفه جویی زیادی در هزینه ها شود.

خودرویتان را خودتان بررسی و بازدید کنید

اگر همیشه یک بررسی سریع انجام دهید متوجه موارد غیر عادی می شوید. مثلا وضعیت چراغها را بررسی کنید شاید ساده باشد ولی ممکن است از خطری بزرگ نجاتتان دهد. یک ابزار ساده برای سنجش باد تایر با خود همراه داشته باشید و هر ماه فشار باد را چک کنید. مطمئن شوید که تایرهای شما به اندازه کافی آج دارند. به هر صدای عجیب و غریبی که داخل یا خارج از خودرو شنیده می شود توجه کنید. هر چیز غیر عادی را نادیده نگیرید.

وضعیت مایعات را چک کنید

حتی اگر بلد نیستید چطور ضدیخ یا مایع هیدرولیک خودرویتان را تعویض کنید حداقل بگیرید که چطور سطح آن را چک کنید. در بعضی موارد (مثل مایع هیدرولیک فرمان) شما می توانید سطح مایع داخل مخزن را از بیرون ببینید ولی بعضی از آنها مثل روغن موتور یک گیج دارند که با در آوردن آن می توانید سطح مایع را بر اساس درجه بندی روی آن تشخیص دهید. حتی اگر در دفترچه راهنمای خودرویتان توضیح زیادی راجع به روغن گیربکس یا ضدیخ نداده بودید از باز کردن کاپوت و پیدا کردن مکان آنها نترسید. اگر کسری داشتند جبران کنید یا در صورت نیاز تعویض کنید. هیچ وقت نشتی هیچیک از مایعات را نادیده نگیرید.

بررسی وضعیت تسمه ها و تعویض به موقع آنها

بسیاری از مردم به شما می گویند که مثلا هر 96000 کیلومتر تسمه تایم و هر 64000 کیلومتر تسمه دینام عوض کنید یا مقداری زودتر و دیرتر. به این حرفها گوش نکنید و با مراجعه به دفترچه راهنما زمان تعویض دقیق را برای هر خودرو خواهید دید. اگر دفترچه راهنمای خودرویتان را پیدا نمی کنید می توانید به صورت آنلاین جستجو کنید و موعد مقرر برای تعویض تسمه های خودرویتان را پیدا کنید. به مکانیک خود بگویید که تسمه ها را برای شما بررسی کند و در صورتی که وضعیت خوبی نداشتند قبل از اینکه پاره شوند آنها را تعویض کنید. اگر این کار را نکنید با بریدن تسمه ها متوجه هزینه ها و خسارتهای گزافی خواهید شد.

چک منظم روغن موتور

فرقی نمی کند که گیج روغن خودروی شما از چه نوعی باشد باید یاد بگیرید چطور وضعیت روغن را چک کنید. با دانستن فرق بین روغن تمیز و روغن کثیف و سیاه یا روغن شیری رنگ می توانید از وضعیت موتور اگاهی و ایرادهای احتمالی آن پیدا کنید. مطرح کردن یک توصیه جهانی برای زمان تعویض روغن کار ساده ای نیست و بهتر است بر اساس دفترچه راهنمای خودرو زمان تعویض روغن را رعایت کنید. از طرفی روغن را زودتر از موعد مقرر تعویض نکنید. اکثر خودروهای امروزی تا 10 هزار کیلومتر نیازی به تعویض روغن ندارند بنابراین با زود عوض کردن (مثلا هر 5000 کیلومتر) پولتان را هدر ندهید.

بررسی  وضعیت باطری

بیشتر باطری های امروزی نیازی به رسیدگی خاص ندارند ولی باید جای باطری را بلد باشید و مطمئن شوید که دو سر آن رسوب ندارد یا آگر باطری تر باشد باید از عدم نشتی آن مطمئن باشید. اگر سر باطری کثیف بود با مسواک مخصوص آن را تمیز کنید. از سفت بودن کابل مثبت و منفی دو سر باطری مطمئن شوید. دستگاه مخصوص تست باطری و کابل باطری به باطری را همراه داشته باشید تا هنگام از کار افتادن باطری بتوانید بدون هل دادن موتور را روشن کنید زیرا هل دادن ممکن است باعث شود تسمه تایم از تنظیم خود خارج شود.

تعویض فیلتر هوای موتور

دسترسی به فیلتر هوای موتور ممکن است کمی سخت تر باشد و تعویض به موقع آن مهم است. دفترچه راهنمای خودروی شما زمان یا کیلومتر تعویض آن را مشخص کرده ولی اگر به فیلتر دسترسی دارید وضعیت آن را بررسی کنید و اگر کثیف بود آن را عوض کنید. اگر بیشتر در ترافیک یا مسیرهای طولانی هستید فیلتر هوای شما زودتر کثیف می شود و باید زودتر نسبت به تعویضش اقدام کنید.

اگر خودروی شما دیفرانسیل عقب است و تایرهای شما نیز جهت دار نیست برای اینکار کافیست طبق شکل زیر به صورت ضربدری تایر جلو سمت چپ را با تایر عقب سمت راست و تایر جلو سمت راست را با تایر عقب سمت چپ تعویض کنید.

اگر خودروی شما دیفرانسیل جلو است و تایرهای شما نیز جهت دار نیست کافیست بر عکس روند بالا را انجام دهید یعنی تایر عقب سمت راست را با تایر جلو سمت چپ و تایر عقب سمت چپ را با تایر جلو سمت راست جا به جا کنید.

اگر خودروی شما دارای لاستیکهای جهت دار است فقط لاستیک جلو سمت راست با لاستیک عقب سمت راست و لاستیک جلو سمت چپ را با لاستیک عقب سمت چپ جا به جا کنید.

اگر هنگام رانندگی لرزش در فرمان احساس کردید اول از همه وضعیت بالانس چرخها را بررسی کنید و اگر خودروی شما در مسیر صافی حرکت نمی کند و به چپ یا راست انحراف دارد وضعیت میزان بودن فرمان را چک کنید.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو