فونیکسریمکسبهتام

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران عنوان کرد؛

فقدان «خیابان به اندازه کافی»علت اصلی ترافیک تهران

عصر خودرو- دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، گفت: در استاندارد جهانی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد سطح شهر بایستی به شبکه راه های دسترسی و معابر اختصاص یابد.

فقدان «خیابان به اندازه کافی»علت اصلی ترافیک تهران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ، سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی با بیان اینکه هرچند تهران بیست و دومین شهر پرجمعیت جهان است اما تجارب بسیاری از شهرهای پیش رو نشان می دهد الزاما پرجمعیت بودن به منزله پرترافیک بودن نیست، افزود: با یک نگاه علمی می توان این چالش را مرتفع کرد.

وی با اشاره به اینکه منطقه توکیو - یوکوهاما بیش از 37 میلیون نفر جمعیت دارد اما ترافیک در این شهر موضوع حل شده ای است، خاطرنشان کرد: از لحاط وسعت نیز تهران با 1600 کیلومتر مربع اصلا قابل مقایسه با مناطق پرتراکم جهان مثل مانیل، حیدرآباد ، سائوپائولو و... نیست.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران افزود: آنطور که بررسی ها نشان می دهد علت اصلی ترافیک در تهران را باید از نگاه برنامه ریزی شهری مورد بررسی و ارزیابی قرار داد به نحوی که متاسفانه طی دهه های گذشته از منظر منطقه بندی و تفکیک اراضی و همچنین برنامه ریزی کاربری زمین درپایتخت اصول اساسی رعایت نشده است.

وی به آماری در خصوص استانداردهای مطلوب شبکه راههای دسترسی و معابر اشاره کرد و با بیان اینکه نرم جهانی در این زمینه 25 تا 30 درصد است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که این استانداردها در تهران رعایت نشده و این آمار در پایتخت 18.5 درصد است.

این استاد دانشگاه افزود: حتی همین درصد کم کاربری حمل و نقل و دسترسی نیز به درستی و متوازن توزیع نشده است و استانداردهای مربوط به فاصله محل سکونت تا مرکز کار رعایت نشده و همین عامل باعث ایجاد سفرهای متعدد در پایتخت و افزایش ترافیک می شود.

طباطبایی، یکی دیگری از استانداردهای رعایت نشده در تهران را مربوط به فضای پارکینگ شهری دانست و گفت: بر اساس استانداردها در خودروها به 32 متر مربع پارکینگ برای توقف و دور زدن نیاز دارد اما این میزان در کلانشهر ما رعایت نشده است.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
      آرشیو