فونیکسریمکسبهتام

ارزش واقعی خودروهای چهره‌های سیاسی چقدر است؟

عصر خودرو- خودرویی که شخصیت‌های سیاسی ایران سوار می‌شوند، یکی از حاشیه‌سازترین بحث‌های فضای مجازی است که گاهی حاشیه‌های آن به رقابت‌های انتخاباتی و حزبی نیز کشیده شده است.

ارزش واقعی خودروهای چهره‌های سیاسی چقدر است؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو»  به نقل از شهروند ، ازاین میان خودروی چهار چهره سیاسی بحث‌برانگیزتر از بقیه بوده‌اند. حالا تصاویری از اکبر ‌هاشمی‌رفسنجانی با بنز معروفش، علی‌اکبر ولایتی با تویوتا آریون، علی‌اکبر صالحی با سوزوکی ویتارا و علی ربیعی با ماکسیمای سفید وجود دارد که بارها محل بحث شده است. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که همه ماجرای خودروی سیاسی‌های سرشناس به همین جا ختم نمی‌شود. بنز قدیمی ‌هاشمی تنها به اندازه پراید قیمت دارد و بنز جدید او یک خودروی تشریفاتی است که برای حفاظت از او دراختیارش قرار گرفته بود. مسئولان دفتر سایر چهره‌های سرشناس نیز می‌گویند: خودروهایی که عکس آنها درفضای مجازی موجود است، در واقع خودروی تشریفاتی هستند و خودروی شخصی بیشتر مردان سیاسی پرشیا، مگان و ٤۰٥ است که همگی آنها دربازار قیمت‌هایی زیر ١۰۰‌میلیون تومان دارند.

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو درباره خودروهای تشریفاتی حرف‌های جالبی دارد. او توضیح می‌دهد: مدل خودروهای تشریفاتی براساس پست و جایگاه شخصیت‌ها انتخاب می‌شود و مهم‌ترین فاکتور برای این گزینش، استحکام بدنه و امنیت خودروست. ازاین میان خودروی بنز به‌عنوان مستحکم‌ترین خودرو انتخاب اول برای چهره‌هایی با جایگاه‌های بالاتر است.  او ادامه می‌دهد: علاوه بر آپشن‌هایی که تولیدکنندگان خودرو برای مشتریان معمولی خود درنظر می‌گیرند، آپشن‌های ویژه‌ای برای خودروهای تشریفاتی درنظر گرفته می‌شود که قیمت آنها را گاهی به بیشتر از دوبرابر قیمت آن برای شهروندان معمولی می‌رساند.  وی توضیح می‌دهد: رایج‌ترین این آپشن‌ها ضدگلوله‌کردن و ضدراکت‌کردن این خودروهاست که هزینه ضد‌گلوله‌کردن خودرو حدود ٢۰۰‌هزار یورو معادل ٨٦۰‌میلیون تومان است و هزینه ضد‌راکت‌کردن خودرو حدود ٣۰۰‌هزار یورو معادل یک‌میلیارد و٢٩۰‌میلیون تومان است.

بنز ‌هاشمی هم قیمت پراید است

بنز سردار سازندگی که دستمایه رقابت‌های انتخاباتی قرار گرفته بود، با سرنوشت تلخی مواجه شد. درگذشت اکبر‌ هاشمی‌رفسنجانی درست زمانی اتفاق افتاد که محمدباقر قالیباف بنز او را سوژه کرده بود و این ماجرا پس از درگذشت آیت‌الله، با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شد اما بنز رفسنجانی نخستین‌باری نبود که سوژه رسانه‌ها می‌شد و پیش از این حتی دویچه وله آلمانی هم به آن پرداخته بود. بنز قدیمی و سرمه‌ای رنگ سری ١٢٦‌ هاشمی که در سال‌های ١٩٧٩ تا ١٩٩١به بازار عرضه شد. حالا به گفته علی مطهری نماینده مجلس تنها به اندازه یک پراید قیمت دارد و در آگهی‌های فروش خودرو بین ٢٥ تا ٣٥‌میلیون تومان قیمت‌‌گذاری شده است. گرچه این مدل بنز در زمان عرضه ثروتمندترین مشتریان جهان را به خود جذب کرده بود و تحت عنوان کلاس خاص به بازار عرضه شد، با این وجود سردار سازندگی از سه‌سال گذشته از بنز قدیمی خود دست کشیده بود و برای حضور درمراسم مختلف از بنز مدل E٢٨۰ استفاده می‌کرد. مدلی که حالا دربازار خودرو معادل ٢١٥ تا ٢٨٥‌میلیون تومان قیمت دارد. با این حال خانواده ‌هاشمی گفته‌اند که بنز جدید را نهادهای حفاظتی دراختیار او گذاشته بودند و در دولت قبل برای جابه‌جایی سران کشورهای خارجی مورد استفاده بوده است.

تویوتای ولایتی، خودروی شخصی نیست

یکی دیگر از مسئولانی که پیش از این درگزارش برخی رسانه‌ها خودروی گرانقیمت و مدل بالای او مورد اشاره قرار گرفته، علی‌اکبر ولایتی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. ولایتی درعکس‌هایی که از او موجود است، با تویوتا آریون دیده می‌شود. خودرویی که دربازار ایران بسته به مدل آن تا ٢۰۰‌میلیون تومان قیمت دارد.  با این حال مهدی هدایتی، مسئول دفتر علی‌اکبر ولایتی  ضمن تکذیب این موضوع که عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از خودروهای گرانقیمت و مدل بالا استفاده می‌کند، می‌گوید: خودروهای تویوتایی که ولایتی گاهی اوقات از آن استفاده می‌کند، متعلق به خود او نیست و یک خودروی تشریفاتی است که گاهی اوقات و دربرخی مراسم مورد استفاده قرار می‌گیرد. به گفته هدایتی، خودروی شخصی علی‌اکبر ولایتی یک دستگاه پژوی پرشیاست و او خودروی شخصی مدل بالا و گرانقیمتی ندارد.

صالحی با پرشیا رفت و آمد می‌کند

علی‌اکبر صالحی با سوزوکی ویتارا دیده شده است. خودرویی که دربازار ایران حداکثر تا ١٥۰‌میلیون تومان قیمت دارد. روابط‌عمومی سازمان انرژی اتمی هم واکنش مشابهی نسبت به تردد علی‌اکبر صالحی با خودروی مدل بالا و گرانقیمت دارد و  توضیح می‌دهد: رئیس سازمان انرژی اتمی، آدم ساده‌ای است و ساده زندگی می‌کند و معمولا با خودروی پرشیا رفت‌وآمد می‌کند.  وی توضیح می‌دهد: در دولت قبلی علی‌اکبر صالحی، وزیر امورخارجه بود و ازهمین‌رو این احتمال وجود دارد که مشخصات خودرواش متفاوت ازسایر مسئولان بوده و ممکن است عکس‌هایی که سال‌های گذشته دربرخی رسانه‌ها منتشر شد، مربوط به آن دوره بوده است. علی ربیعی وزیر هم با یک ماکسیمای سفید حاشیه‌ساز شده است. خودرویی که حالا در بازار ایران حداکثر ١١٢‌میلیون تومان قیمت دارد.  روحانی‌نژاد از دفتر نهاد ریاست‌جمهوری هم می‌گوید: برخی از مسئولان باید حفاظت خاصی داشته باشند و ممکن است به همین منظور باید خودروهای مدل بالایی تدارک دیده شود که از نظر استحکام و بدنه و مسائل حفاظتی قابل قبول باشند.  روحانی‌نژاد عنوان می‌کند: درمورد عکس‌هایی که از خودروی مدل بالا و گرانقیمت علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر شده، باید بگویم که خودروی شخصی او نیست و متعلق به وزارتخانه متبوع ربیعی است.

بنز E٢٨۰ کالای لوکس است

اما در حالی هر ازگاهی بنزسواری‌های برخی از مسئولان و مقامات به سوژه‌ای داغ تبدیل می‌شود و حتی در سال‌های اخیر هم عده‌ای تلاش کردند که بنز مدل E٢٨۰ رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را دستمایه‌ای برای انتقاد قرار دهند که به تشخیص هیأت‌وزیران این مدل خودرو کالای لوکس قلمداد و از سه‌‌سال پیش واردات آن ممنوع شده است.  در همین رابطه فرهاد احتشام‌زاده، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو  با اشاره به ممنوعیت وارداتبنز E٢٨۰در سه‌ سال اخیر می‌گوید: حجم موتور این خودرو  بالای ٢٥۰۰ سی‌سی است و به اشتباه کالای لوکس تعریف شده است. البته احتشام‌زاده نسبت به کالای لوکس تلقی‌شدن این خودرو انتقاد دارد و اظهار می‌دارد: من معتقدم که به اشتباه بنز E٢٨۰ جزو کالای لوکس تلقی شده است اما دولت حاضر نیست که این اشتباه را تصحیح کند.

تشریفاتی‌ها ممنوعیت واردات ندارند

با وجود آنکه سه‌ سال است واردات این خودرو ممنوع است، اما فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو می‌گوید که اینگونه خودروها، خودروهای خاص هستند و شاید واردات آن برای افراد عادی ممنوع باشد اما هیأت وزیران می‌تواند ترخیص و واردات این خودروها را برای ارگان‌ها و نهادهای خاص صادر کند. زاوه با بیان اینکه خودروهای خاص نیاز به ثبت سفارش ندارد، اظهار می‌دارد: دولت می‌تواند به‌طور مستقیم برای نهادها و ارگان‌ها مجوز واردات این قبیل خودروها را صادر کند. او با بیان اینکه خودروهایی که در اختیار نهادها و ارگان‌ها است، متفاوت است، می‌گوید: برخی از این خودروها، خودروهای معمولی هستند و می‌توانند تولید هرکشوری باشند و برخی دیگر خودروهای خاص هستند که در برخی کشورها تولید می‌شوند.  به گفته این کارشناس، خودروهای ضد گلوله و بعضاً ضد راکتی که برای حفاظت شخصیت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، در کارخانه اصلی تولید می‌شود و در مراکز دیگری کارهای خاصی که مناسب این کار شوند، روی آنها انجام می‌شود.  زاوه با اشاره به اینکه خودروهای هر ارگان و سازمانی مشخصات و ویژگی‌های خاص خود را دارد و به تبع آن قیمت‌های متفاوتی هم دارد، عنوان می‌کند: قاعدتا خودرویی که برای جابه‌جایی سران کشورها در نهاد ریاست‌جمهوری مورد استفاده قرار می‌گیرد با خودروهای وزرا تفاوت می‌کند. حتی برای جابه‌جایی سران کشورها، این موضوع که رئیس‌جمهوری کدام کشور باشد در انتخاب نوع خودرو تأثیرگذار است.

قیمت خودروهای تشریفاتی  گاهی تا ٣ برابر می‌رسد

به گفته زاوه قیمت بنز E٢٨۰  و بنز الگانس که معمولا برای حفاظت شخصیت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و خودروی مورد استفاده‌ هاشمی‌ رفسنجانی هم بود، حدود ٥۰‌هزار یورو تا ٦۰‌هزار یورو معادل ٢١٥ تا ٢٥٨‌میلیون تومان است و باید حدود ٢۰۰‌هزار یورو معادل ٨٦۰‌میلیون تومان برای ضد گلوله کردن آن و حدود ٣۰۰‌هزار یورو معادل یک‌میلیارد و٢٩۰‌میلیون تومان برای ضد راکت‌کردن آن هزینه شود. این درحالی است که آپشن ضدگلوله‌بودن هم رتبه‌بندی‌های مختلفی دارد و هزینه‌ای که برای ضدگلوله‌کردن این خودرو انجام می‌شود، بستگی به آن دارد که این خودرو نسبت به گلوله چه اسلحه‌هایی مقاوم باشد. به این ترتیب ممکن است قیمت یک خودوری بنز که قیمت معمول آن ٥۰‌هزار یورو است با امکاناتی که روی آن نصب می‌شود، تا ‌چند میلیون یورو هم برسد.

  اما در‌ سال ٨٦ خبری هم در برخی رسانه‌ها منتشر شد، مبنی بر اینکه در تاپ خودرو از زیرمجموعه‌های ایران‌خودرو، تولید بنزهای سواری آغاز شده است. البته در حال حاضر خط تولید این خودروها متوقف شده است اما به گفته زاوه در همان مقطع زمانی هم این کارخانه فقط بنزهای استاندارد را تولید می‌کرد و بنز ضدگلوله و ضد راکت تولید نمی‌کرد. بنابراین خودروهایی که قابلیت حفاظت داشته باشد، همیشه ازطریق واردات دراختیار شخصیت‌ها و مقامات قرار گرفته است.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
      آرشیو