فونیکسریمکسبهتام

شرکت هپکو را بیشتر بشناسیم

تلاش ملی در گرو صنعت

عصر خودرو- ساخت و تولید ماشین‌آلات سنگین و به خصوص عمرانی بسیار پیچیده است و نیاز به دانش فنی و امکانات زیادی دارد. در سراسر جهان تنها شرکت‌های با سرمایه بالا و دارای پشتوانه علمی و فنی مناسب می‌توانند به تولید این دسته از ماشین‌آلات بپردازند.

تلاش ملی در گرو صنعت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، با نگاهی به شرکت‌های بزرگ تولید ماشین‌آلات سنگین در‌می‌یابیم که تنها کشورهای صنعتی و پیشرفته در این زمینه موفق بوده‌اند؛ یکی از قطب‌های صنعت کشور ما نیز با شروع صنعتی‌سازی‌، مربوط به خودرو و اختصاصا ماشین‌آلات سنگین بوده است. در واقع نخستین تولیدات کارخانجات داخلی مربوط به اتوبوس و این دسته از خودروهای سنگین بوده ‌که هم‌اکنون نیز می‌توان ایران را یکی از موفق‌ترین تولید‌کنندگان خودروهای تجاری سنگین برشمرد. کشور ما همچنین در زمینه ساخت ماشین‌‌آلات سنگین و عمرانی نیز از حدود 4 دهه قبل فعالیت می‌کند. شرکت هپکو به عنوان خط حمله صنعت ساخت ماشین‌آلات عمرانی از سال 1351 در زمینی به مساحت 90 هکتار در اراک کار خود را آغاز کرده است و همچنان نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

    هپکو با آغاز حرکت کشور به سوی خروج از جهان سوم‌، به چرخه صنعتی کشور وارد شد تا در ساخت زیربنا و بستر مورد نیاز برای یک کشور صنعتی، یاری رساند. این شرکت ابتدا با تولیدکنندگان مطرح بین‌المللی مانند اینترنشنال، پوکلین، ساکائی، دایناپاک، و لوکومو از کشورهای آمریکا، فرانسه، ژاپن، سوئد و فنلاند شروع به همکاری کرد و به بزرگ‌ترین مونتاژ‌کار ماشین‌آلات عمرانی و سنگین در خاور‌میانه تبدیل شد که این عنوان تا به امروز نیز زینت‌بخش هپکو بوده است. این شرکت در سال 1363 نیز با لیبهر آلمان وارد همکاری شد و با ظرفیت تولید 3000 دستگاه در سال اقدام به تولید دستگاه‌های تحت لیسانس لیبهر کرد. در واقع هپکو را می‌توان بازیگر خاموش صحنه صنعت کشور نامید که در بنای زیرساخت‌های موجود کشور نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است.
    این شرکت همچنین اخیرا اقدام به تاسیس یک مرکز علمی برای تربیت نیروهای زبده در زمینه ماشین‌آلات کرده و رشته‌های تخصصی این شاخه را آموزش می‌دهد. در واقع این حرکت بنیادین برای اولین‌بار در کشور به وقوع پیوسته و آموزش نیروهای متخصص در راستای علمی‌سازی صنعت ماشین‌آلات است.
    هپکو در سال‌های گذشته و با شروع تحریم‌ها به دلیل ماهیت مونتاژ‌کاری خود با مشکلات متعددی مواجه شد اما به لطف سیاست‌های مناسب موفق به بقا شد و اکنون با دور‌شدن سایه تحریم‌ها به صورت تدریجی در حال به دست آوردن جلال همیشگی خود است. این شرکت هم‌اکنون نیز به لطف تجربه حدود نیم‌قرنی خود اقدام به مونتاژ ماشین‌آلات مختلف می‌کند که در این بین دستگاه‌های مخصوص پروژه‌های عمرانی از اولویت بالاتری برخوردارند. داخلی‌بودن و بومی‌بودن تکنولوژی این شرکت در کنار قابلیت سرویس‌دهی و انجام عملیات نگهداری ماشین‌آلات نیز یکی از تخصص‌های هپکو است که همواره در پروژه‌های عمرانی به عنوان یکی از ارکان اساسی بخش ماشین‌آلات برشمرده می‌شود.
    هپکو در طول این سالیان دراز به تولید ماشین‌آلاتی مانند بیل چرخ زنجیری‌، بیل چرخ لاستیکی‌، بولدوزر‌، لودر‌، بهکو‌، لودر‌، مینی لودر‌، غلتک‌، گریدر‌، شاول‌، دامپتراک‌، لوله‌گذار و .... پرداخته است.
    در ادامه این مقاله به معرفی چند محصول تولیدی این شرکت خواهیم پرداخت.

    لودر هپکو HWL 65 
    این لودر در واقع یکی از ماشین‌آلات تولیدی هپکو با برند این شرکت است که یک وسیله جمع‌و‌جور و مناسب برای پروژه‌های نسبتا کوچک به شمار می‌آید. HWL 65 در بخش پیشرانه از یک موتور 4 سیلندر دویتز با توان تولید 133 اسب بخار قدرت 434 نیوتن‌متر گشتاور بهره می‌برد. حجم باکت این لودر 1.5 متر مکعب است و مخزن سوخت آن توان جای دادن 145 لیتر سوخت را داراست. وزن کاری این دستگاه چیزی حدود 10 تن است و می‌تواند در حالت حرکت مستقیم تا 6 تن بار را جابه‌جا کند. همچنین این لودر با الهام‌گیری از دستگاه مدل L90 ساخت شرکت ولوو طراحی و ساخته شده است.

    گریدر هپکو HG180D1
    این گریدر در واقع بر اساس گریدرهای شرکت کاترپیلار با کد G ساخته شده و از کارایی‌های مشابهی نیز برخوردار است. پیشرانه دویتز مورد استفاده در این گریدر از نوع 6 سیلندر انژکتوری است و می‌تواند چیزی در حدود 230 اسب بخار قدرت را تولید کند. البته میزان گشتاور در گریدر به دلیل کارایی این دستگاه از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود که برای این دستگاه چیزی در حدود 854 نیوتن متر است. طول کلی دستگاه حدود 8.84 متر و عرض آن در حدود 2.73 متر است. طول تیغه این دستگاه نیز چیزی در حدود 4 متر طراحی شده است. وزن کاری دستگاه 18.2 است و می‌تواند 310 لیتر سوخت را در خود جای دهد. این گریدر در بسیاری از پروژه‌های داخل مورد استفاده قرار گرفته و به لطف پشتیبانی مناسب هپکو همواره از عملکرد خوبی برخوردار بوده است.

    بولدوزر کوماتسو D155A-2 
    هپکو به لطف توان مونتاژکاری بالای خود حتی موفق به کسب مجوز و حق تولید برخی ‌محصولات کوماتسو ژاپن ‌نیز شده‌است. این شرکت با اتکا به توان فنی داخلی در برهه‌ای از زمان اقدام به تولید بولدوزر D155 معروف این شرکت ‌نیز کرده است. این بولدوزر به عنوان یکی از معروف‌ترین و موفق‌ترین ماشین‌آلات جهان شناخته می‌شود و در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است. این دستگاه از یک پیشرانه ساخت کوماتسو با توان تولید 320 اسب بخار قدرت و گشتاور باور‌نکردنی 1412 نیوتن‌متر بهره می‌برد. حجم تیغه این دستگاه چیزی در حدود 9.4 متر مکعب است و از یک ریپر نیز برای شخم زدن زمین بهره می‌برد. وزن عملیاتی دستگاه 39.5 تن است و می‌تواند تا 60 تن را نیز بکشد. همچنین ظرفیت باک این ماشین نیز چیزی در حدود 600 لیتر برآورد شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو