فونیکسریمکسبهتام

صیدانلو:

برای میزبانی یک راند از رقابت‌های جهانی موتورکراس توافق کرده‌ایم

از خودرو فرمول یک در ایران رونمایی خواهیم کرد

عصر خودرو- رئیس فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری گفت: با مذاکره با فدراسیون جهانی موفق شدیم میزبانی یک راند از مسابقات جهانی موتورکراس را بر عهده بگیریم.

برای میزبانی یک راند از رقابت‌های جهانی موتورکراس توافق کرده‌ایم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، نشست مطبوعاتی محمود سیدانلو رئیس موتورسواری و اتومبیلرانی در محل فدراسیون برگزار شد.

    صیدانلو در ابتدای این نشست با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در مدت یک سال ریاست خود در فدراسیون گفت: ما در سال گذشته تغییر و تحول چهارگانه در فدراسیون را پشت سر گذاشتیم.3 ماه نخست سال با مدیریت ریاست قبلی اداره شد. بعد از آن بنده آمدم و پس از چند ماه سرپرست جدیدی برای فدراسیون انتخاب شد و در نهایت پس از برگزاری انتخابات بنده به عنوان رئیس جدید فدراسیون فعالیت خود را آغاز کردم. این تغییر و تحولات باعث شده بود تا شرایط سختی را تجربه کنیم. در بخش اول در حوزه مالی شرایط دشواری را تجربه کردیم و همچنین از تقویم سال 95 نیز خارج شده بودیم. همین مشکلات سبب شد تا شروع دشواری را در سال 95 داشته باشیم.

    وی افزود: در سال 95 در بعد ورزشی ابتدا تقویم منسجم و کاملی تدوین شد که قابلیت اجرایی داشته باشد که به حمدالله تا اینجای کار 90 درصد آن از لحاظ کمی و کیفی اجرایی شده است. در بخش بین‌المللی نیز ما زیرمجموعه دو فدراسیون جهانی و اتومبیلرانی هستیم و اخیرا 2 فدراسیون جهانی دیگر تشکیل شده که ماشین‌های تاریخی کلاسیک و اتومبیلرانی کارتینگ هستند و از همین رو ما در مجمع این 4 فدراسیون جهانی عضویت داشته و باید فعالیت کنیم و با هر 4 فدراسیون جهانی باید تعامل برقرار کنیم و این گستردگی فعالیت‌های ما را نشان می‌دهد.

    صیدانلو در ادامه درباره ماشین‌های تاریخی و کلاسیک صحبت کرد و گفت: بخش ماشین‌های تاریخی و کلاسیک چند سالی محل اختلاف بین سازمان میراث فرهنگی و کانون جهانگردی با فدراسیون بود که در نهایت در میانه‌های سال با تصویب هیأت وزیران توسط دکتر جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری ابلاغ شد و به عنوان زیرمجموعه فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری قرار گرفت. بر همین اساس آئین‌نامه خودروهای کلاسیک را تدوین کردیم و کمیته آن نیز در فدراسیون تشکیل شد.

    رئیس فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری در ادامه از تدوین آئین‌نامه اجرایی و فنی در همه ماده‌ها و حوزه‌ها در فدراسیون خبر داد و گفت: باید آئین‌نامه اجرایی و فنی بر اساس تقویم فدراسیون تدوین می‌کردیم که در همه رشته‌ها تدوین شده و از این پس همه مسابقات و برنامه‌ها باید در چارچوب این آئین‌نامه برگزار شود. نکته دیگر اینکه مسابقات را از تهران خارج کرده و به شهرهای مختلف کشور بردیم تا همه هیأت‌ها در برگزاری مسابقات مشارکت داشته باشد.

    وی همچنین از رسمی شدن فعالیت موتورسواری بانوان خبر داد وگفت: با تعامل با معاونت فرهنگی و بانوان وزارت ورزش و جوانان و موافقت دستگاه‌های ذیربط توانستیم فعالیت موتورسواری بانوان را قانونمند کنیم. پیش از این موتورسواری بانوان به شکل متفرقه و بدون ضوابط خاصی برگزار می‌شد و همین مشکلات و تهدیدهای بسیاری را به همراه داشت اما با استقبال و پیگیری بانوان موفق شدیم در اواسط سال فعالیت آن را مطابق با موازین فرهنگی و قانونی ساماندهی کنیم. بدین ترتیب پیست موتورکراس در تهران یک روز در هفته به بانوان اختصاص یافت اگرچه برای توسعه این بخش نیاز به مربی و آموزش داریم.

    صیدانلو در ادامه درباره برگزاری مسابقات در رشته‌های مختلف گفت: برگزاری مسابقات ما با بقیه رشته‌ها متفاوت است و به صورت راندی برگزار می‌شود و بین 6 تا 14 راند مسابقه داریم که در نهایت با جمع‌بندی آنها قهرمان مشخص می‌شود. با توجه به اینکه در حوزه باشگاهی در این رشته سیستم حرفه‌ای و قهرمانی فعال نشده است تصمیم گرفتیم تا صنایع خودروسازی را درگیر نداریم و 2 شرکت خودروسازی و ایران خودرو در این مسابقات حضور داشته باشند. بر همین اساس در سال 96 برون‌سپاری مسابقات ورزشی را خواهیم داشت که از حیطه فدراسیون و هیأت‌ها خارج شده و با مشارکت بخش خصوصی و باشگاه‌ها انجام شود.

    وی در ادامه به مشکلات این فدراسیون اشاره کرد و گفت: فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی در چند حوزه مشکلات جدی دارد که اولین و مهمترین آن بحث زیرساخت است. در دولت قبل و دولت فعلی نزدیک به 5 هزار پروژه ملی و استانی در رشته‌های مختلف ساخته شده و 3 هزار و 700 پروژه نیمه تمام نیز در حال احداث است که متاسفانه رشته موتورسواری و اتومبیلرانی حتی یک سهم هم ندارد. یک پیست نه چندان استاندارد در تهران همه موجودی ما در بخش سرعت است که مهمترین رشته ما و با این شرایط نمی‌توان انتظار درخشش و مدال‌آوری را داشت. در همین رابطه چندین جلسه با وزیر قبلی و فعلی داشته‌ایم اما با توجه به اینکه اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام اولویت اصلی دولت است بنابراین پروژه جدیدی در دست احداث نخواهد بود و کماکان سهم ما از زیرساخت‌ها صفر خواهد بود.

    مشکل دوم در بخش تجهیزات و امکانات ورزشکاران است که دغدغه جدی ما محسوب می‌شود. ورزشکاران این رشته نیاز به خودرو و موتورسیکلت دارند و در دنیا نیز این دو وسیله نقلیه به روز مورد استفاده قرار می‌گیرند. به گونه‌ای که حتی در سال 2016 نمی‌توان از خودروی مدل 2015 استفاده کرد. در بحث واردات تجهیزات مشکل داشتیم و پیگیری کردیم و این مقوله چند حوزه مثل وزارت صنعت، گمرک و وزارت ورزش را در بر می‌گیرد و باید با تعامل و مشارکت آنها این مشکل حل شود تا تجهیزات بدون واسطه و هزینه سرباز به دست ما برسد.

    رئیس فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری در ادامه به فعالیت‌های فدراسیون در حوزه بین‌الملل اشاره کرد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده به تقویم بین‌المللی و جهانی در دو رشته موتورسواری و اتومبیلرانی بازگشتیم. در اجلاس جهانی نیز شرکت کردیم که دستاوردهای خوبی همراه داشت و میزبانی‌های مهمی را اخذ کردیم. بدین ترتیب تورنمنت رالی مرک در سال 96 در شیراز برگزار خواهد شد. این رالی قرار بود در اردیبهشت ماه برگزار شود اما به دلیل انتخابات ریاست جمهوری به شهریور موکول شده و با حضور کشورهای خاورمیانه برگزار خواهد شد.

    همچنین برای میزبانی یک راند جهانی موتورکراس به توافق رسیدیم که باید با شرکت‌های برگزار کننده توافق و تعامل داشته باشیم. برگزاری این مسابقات نیاز به قراردادهای سنگین دارد و 700 هزار یورو باید پرداخت کنیم که در همین زمینه در حال رایزنی و توافق هستیم که در صورت نهایی شدن این مسابقات قبل از پایان تابستان باید برگزار شود. در این مسابقات حداقل 50 کشور دنیا حضور خواهند داشت و مزایای فراوانی برای فدراسیون به همراه دارد و میزبان در مزایای آن مثل بحث اسپانسرها شریک خواهد بود.

    همچنین در اجلاس جهانی برنامه‌های ویژه‌ای را به فدراسیون جهانی ارائه کردیم که 2 تای آنها مورد موافقت قرار گرفت. رالی زنان مسلمان و رالی موتورکراس زنان مسلمان که در این زمینه به ما کتبا جواب دادند و در حال نوشتن پروپوزال آن هستیم.

    صیدانلو در ادامه درباره مشارکت بخش خصوصی نیز اظهار داشت: برون‌سپاری مسابقات در راستای مشارکت بخش خصوصی است. اگرچه برای جذب بخش خصوصی باید بستر و زمینه و انگیزه را فراهم کرد که مهمترین آن پخش زنده است. در همین زمینه توافقاتی با صدا و سیما داشته‌ایم تا مسابقات ما به شکل زنده از دو شبکه ورزش و 3 پخش شود تا بدین ترتیب تا آخر سال تمامی مسابقات را واگذار خواهیم کرد.

    وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره جذب مربی خارجی برای تیم‌های ملی گفت: در ابتدا باید ببینیم آیا شرایط ورزشکاران ما از لحاظ فنی، کیفی و تجهیزات فراتر از مربیان داخلی است یا خیر و آیا در چنین شرایطی می‌توان از مربی خارجی بهره برد؟ در خیلی از رشته‌ها با توجه به شرایط موجود مربیان داخلی جوابگو هستند و باید از این مرحله گذر کنیم و سپس به فکر مربی خارجی باشیم. در بخش موتورکراس چون شرایط بهتری داریم و می‌توانیم حتی مدال‌آوری داشته باشیم و اخیرا یکی از ورزشکاران ما در موتورکراس و تریال نائب‌قهرمان آسیا شده امیدوار به درخشش در مسابقات بین‌المللی آسیایی هستیم. از همین رو از FIM درخواست کرده‌ایم که چند مربی خارجی در این بخش به ما معرفی کنند تا با آنها قرارداد ببندیم. همچنین مارکتی مربی مطرح ایتالیایی نیز مذاکره داشتیم و او چندی پیش به ایران آمد و از نزدیک شرایط ما را دید. او در بخش تجهیزات و پیست نقطه نظراتی داشت و در بخش سرعت نیز نظراتی ارائه کرد که اگر بتوانیم خواسته‌هایش را برآورده کنیم از آن استفاده خواهیم کرد.

    رئیس فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری در ادامه درباره بحث همگانی کردن این رشته گفت: در بخش همگانی کردن اتومبیلرانی و موتورسواری ما وظیفه تعریف شده‌ای داریم. ارتقاء فرهنگ رانندگی جزو وظایف ذاتی ماست که نسبت به بخش قهرمانی بسیار مهمتر است و اگر بتوانیم میزان تصادفات و تلفات را کاهش دهیم کار بسیار بزرگی انجام داده‌ایم. حتی ایمنی جاده‌ها در شرح وظایف فدراسیون جهانی FIA هست ولی در این زمینه تاکنون فدراسیون اتومبیلرانی کاری انجام نداده است. در همین راستا با سردار مومنی جلسه داشته‌ایم ضمن اینکه سردار مهری نیز عضو هیأت رئیسه ما است و تصمیم گرفته‌ایم برنامه‌ای را تدوین کنیم که ارتقاء مهارت‌های رانندگی را دربر داشته باشد.

    صیدانلو همچنین افزود: در بخش ارزشیابی رشته‌ها نگاه غلطی داریم و همه رشته‌ها را با هم می‌بینیم اما باید به تفکیک نسبت به رشته‌ها تفسیر کنیم. چطور می‌شود رشته اتومبیلرانی را با بقیه رشته‌ها مقایسه کرد. در برخی رشته‌ها یک ورزشکار با 50 هزار تومان می‌تواند امکانات و تجهیزات را مهیا کرده و ورزش کند اما در رشته ما ابتدا به ساکن برای بحث تجهیزات و امکانات یک ورزشکار 100 میلیون تومان هزینه نیاز دارد. این نگرش باید اصلاح شود.

    وی در ادامه با اشاره به حضور لژیونرهای خارجی در تیم‌های ملی گفت: در این زمینه نگاه مثبتی داریم به عنوان مثال در رشته اتومبیلرانی محمدخانی در انگلیس در رقابت‌های منطقه‌ای و داخلی شرکت می‌کرد. با رایزنی‌های انجام شده از ایشان دعوت کرده‌ایم و خودروی فرمول یک او را با سختی‌های فراوان وارد کشور کردیم که در همین ماه در آزادی از آن رونمایی خواهد شد و از آن بهره آموزشی خواهیم برد. باید در این زمینه نفرات دیگری را شناسایی کنیم و از وجود آنها بهره ببریم.

    رئیس فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری در پایان به رشته‌های جدیدی که زیرمجموعه فدراسیون قرار گرفته است، گفت: رشته موتور 4 چرخ یا ATV را راه‌اندازی کرده‌ایم و لیدری این رشته را در خاورمیانه بر عهده گرفته‌ایم. چرا که از لحاظ جغرافیایی و اقلیمی شرایط خیلی خوبی داریم. کمیته این رشته راه‌اندازی شده و در سال 96 نیز برای آن مسابقه خواهیم داشت. در رشته سافاری سازمان میراث فرهنگی و کانون جهانگردی زحمات زیادی کشیده‌اند اما اگر این رشته جذاب را ساماندهی نکنیم علاقمندان به آن به خارج از کشور می‌روند و در خارج از کشور هزینه می‌کنند.در همین زمینه کمیته سافاری فدراسیون فعال شده و برای فعالیت آن آموزش راهنماها را در دستور کار داریم و 100 راهنما آموزش خواهیم داد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط