فونیکسریمکسبهتام

یک مسوول در راهداری:

۹۰ درصد خودروهای در راه مانده در هراز و فیروزکوه زنجیر چرخ نداشتند

عصر خودرو- مدیرکل دفتر مدیریت ‌بحران و تجهیزات ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: ۹۰ درصد اتومبیل‌های در راه مانده محور هراز و فیروزکوه فاقد زنجیر چرخ بودند.

۹۰ درصد خودروهای در راه مانده در هراز و فیروزکوه زنجیر چرخ نداشتند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «علی ناوی» روز جمعه با تشریح اقدام های انجام شده برای بازگشایی محورهای هراز و فیروزکوه در شمال شرق استان تهران، از بی توجهی رانندگان و مسافران برون شهری به هشداری‌های راهداری و پلیس راه انتقاد کرد.

    ** 40 هزار تن نمک و شن برای ایمنی راه ها استفاده شد
    این مسوول در سازمان راهداری گفت: از دو شب گذشته (13 بهمن) در 19 استان بارش برف و در 6 استان بارش باران داشتیم و در مجموع 40 هزار تن نمک و شن در جاده‌های کشور برای ایمنی راه‌ها، استفاده شد که از این مقدار تنها چهار هزارتن در محور هراز صرف شد.
    مدیرکل دفتر مدیریت‌بحران و تجهیزات ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: کولاک شدیدی از روز گذشته و به ویژه شب گذشته در محورهای هراز و فیروزکوه شروع شد که موجب لغزندگی بیش از اندازه جاده‌ها شد و حتی در دو مقطع با هماهنگی پلیس راه، جاده‌ها مسدود شد.
    وی گفت: متاسفانه هجوم مردم و ماشین‌ها مانع از ادامه انسداد مسیر شد و به همین دلیل نیز با چهار نفر نیروی پلیس راه، امکان مسدود ماندن راه میسر نشد.
    ناوی یادآور شد: راهداری در زمان وقوع کولاک شدید که دید کافی برای حفظ جان شهروندان وجود ندارد و نیز در زمان احتمال سقوط بهمن، با هماهنگی پلیس، جاده را مسدود می کند.
    این مسوول در سازمان راهداری ادامه داد: در هفته گذشته و در جاده چالوس- کرج تقریبا 12 مورد گزارش سقوط بهمن داشتیم اما چون از قبل پیش‌بینی‌های لازم انجام شده بود، حتی یک نفر هم دچار آسیب نشد.
    مدیرکل دفتر مدیریت‌ بحران و تجهیزات ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: در محور فیروزکوه و هراز که بیشترین بارش و یخبندان را داشتیم کولاک بسیار شدید بود.
    وی یادآور شد: از دیروز عصر (14 بهمن ماه) کولاک در این محور به اوج خود رسید که مجبور شدیم در چند مقطع جاده را ببندیم و به اتومبیل هایی که در راه مانده بودند، امدادرسانی کنیم.
    ناوی یکی از مشکلات را همکاری نکردن مردم با هشدارهای راهداری و پلیس عنوان کرد و گفت: مشکلی که وجود دارد این است که برای بستن جاده، پلیس راه، با چند نیرو مسیر را می بندد ولی وقتی خودروها هجوم می‌آورند، پلیس نمی تواند کاری کند.
    وی اظهار داشت: مشکل بزرگ‌تری که ما در محور هراز و فیروزکوه داشتیم این بود که به رغم تاکیداتی که می‌شد تا مردم بدون زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی وارد محدوده‌های پرخطر نشوند اما در حادثه امروز در حدود 90 درصد اتومبیل ها بدون زنجیر چرخ بودند.
    این مسوول ادامه داد: به محض آنکه بارش برف در این مسیرها آغاز و جاده لغزنده شد، خودروها متوقف شدند که در این شرایط حتی خودروهایی که دارای زنجیر چرخ هستند نیز امکان عبور ندارند.
    وی گفت: این شرایط سبب شد تا برای چند ساعت در دو محور هراز و فیروزکوه، خودروها به دلیل نبود دید کافی و مجهز نبودن به تجهیزات زمستانی متوقف شوند.
    این مسوول در سازمان راهداری گفت: سرعت کولاکی که از ساعت 3 صبح امروز 15 بهمن ماه شروع شد، حدود 90 کیلومتر بر ساعت بود که به گفته اهالی منطقه وقوع آن بی سابقه بوده است.
    وی ادامه داد: در این شرایط کولاک به هیچ وجه امکان تردد وجود نداشت و خوشبختانه با تلاش راهداران، نیروهای پلیس، هلال احمر و اورژانس، راه ها امروز باز شد.
    به گفته ناوی، همه خودروهایی که در گردنه گدوک و محور فیروزکوه مانده بودند، با تلاش عوامل امدادی از این مسیر عبور داده شدند ضمن آنکه شب گذشته تعداد بی‌شماری از مسافران در راه مانده در راهدارخانه‌ها و مساجد بین‌راهی اسکان داده شدند.
    وی گفت: با همکاهنگی فرمانداری منطقه، بنزین مورد نیاز بین خودروهایی که سوخت خود را تمام کرده بودند، توزیع شد.
    این مسوول در سازمان راهداری تاکید کرد: مشکل اساسی در 24ساعت گذشته همکاری نکردن رانندگانی بود که هم سوخت با خود نداشتند و هم از زنجیر چرخ استفاده نکرده بودند و حتی به هشدارهای پلیس مبنی بر بسته بودن راه بی توجهی نشان داده بودند.

    ** هراز و فیروزکوه باز هستند
    این مسوول در سازمان راهداری گفت: اکنون هر دو محور هراز و فیروزکوه باز و خشک هستند و تردد در آنها جریان دارد و وضعیت کاملا عادی است.
    ناوی یادآور شد: محور هراز به طور رسمی از ساعت 15 باز شد اما از ساعت 12 در این محور، تردد برقرار بود.
    به گفته وی، از آنجا که بسیاری از رانندگان در زمان وقوع کولاک خودروهای خود را رها کرده بودند، مدتی زمان صرف شد تا وضعیت جاده به حالت عادی بازگردد.

    ** سقوط سه دستگاه خودرو بخاطر وقوع بهمن
    این مسوول در سازمان راهداری یادآور شد: حدود 100 دستگاه ماشین‌آلات راهداری به همراه 200 نفر راهدار در عملیات جاده هراز و فیروزکوه شرکت داشتند.
    ناوی گفت: سقوط بهمن در این مسیر موجب سقوط سه دستگاه خودرو به دره شد که یکی از این خودروها مربوط به رییس اداره راهداری پردیس بود که در اثر این حادثه جان باخت.
    وی افزود: همچنین دو نفر از هموطنان نیز در سقوط بهمن، جان خود را از دست دادند در حالی که به هیچ عنوان در آن منطقه (بین فیروزکوه و امامزاده هاشم) سابقه ریزش بهمن نداشتیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو