فونیکسریمکسبهتام

بررسی چرایی گرایش پروتون مالزی به شرکت خودروسازی چین

عصر خودرو- توسعه همکاری شرکت ملی خودروسازی مالزی (پروتون) که کارنامه نه چندان درخشانی را در چند سال اخیر به ثبت رسانده است با شرکت 'جیلی' چین، اگرچه احتمال حضور محصولات این شرکت را در بازار جنوب شرق آسیا تقویت می کند، اما از سوی دیگر نشان دهنده نوع عملکرد پروتون محسوب می شود.

بررسی چرایی گرایش پروتون مالزی به شرکت خودروسازی چین
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، فروش محصولات پروتون که در سال 1983 به دستور 'ماهاتیر محمد' نخست وزیر اسبق مالزی با سرمایه گذاری شرکت دولتی خرانه ملی آغاز به کارکرد، در پنج سال گذشته روند کاهشی داشته و براساس آمار منتشر شده، سهم این شرکت از بازار خودرو مالزی از رقم 29.6 درصدی در سال 2011 به کمتر از 18 درصد رسیده است.
    کاهش فروش محصولات پروتون در کنار برخی عوامل تاثیرگذار عرصه سیاسی مالزی که در سال گذشته باعث استعفای 'ماهاتیر محمد' از این شرکت شد، پروتون را در شرایطی قرار داد که برای ادامه حیات خود مجبور به دریافت کمک 400 میلیون دلاری از دولت شد.
    افول این شرکت را همچنین می توان در تعداد خودروهای فروش رفته در سال 2016 و مقایسه آن با سال پیش از آن مشاهده کرد. پروتون در سال 2015 توانست 102 هزار و 175 دستگاه از محصولات خود را به فروش برساند که این رقم در بهترین حالت برای سال 2016 حدود 100هزار دستگاه عنوان شده بود.
    آمار فروش رو به کاهش محصولات این شرکت از سال 2012 تاکنون نشان می دهد که پروتون برای ادامه حیات خود نیازمند اتخاذ رویه متفاوت تری نسبت به گذشته است که این امر می تواند از طریق همراه شدن با شرکت های مطرح جهانی، فروش محصولات با شرایط مطلوب تر به مشتری، مشتری مداری، ارائه مدل های متناسب با نیاز روز مشتریان و جامعه و یافتن بازار صادرات مناسب در فضای رقابتی بسیار سخت امروز محقق شود.
    نمونه ای از این اقدام را می توان در احتمال همکاری شرکت ملی خودروسازی مالزی با 'هولدینگ خودروی جیلی' از چین دانست، که به نوعی تلاش این شرکت به منظور فراهم کردن بازار مناسب تری برای محصولات خود است.
    'جیلی' شرکت خودروسازی چینی است که پس از 'بی.‌وای.‌دی'، 'چری' و 'گریت وال'، چهارمین شرکت بزرگ خصوصی خودروساز چین است. شرکت مالک جیلی، گروه هولدینگ جیلی است که ساخت خودرو را از سال 1986 در شهر 'تایژو' استان 'چجیانگ' آغاز کرد.
    درآمد این شرکت چینی که در سال 2005 توانست وارد فهرست بورس اوراق بهادار هنگ کنگ شود، در سال 2014 حدود سه میلیارد و 300 میلیون دلار گزارش شده که سود خالص آن 220 میلیون دلار بوده است.
    'جیلی' یک شرکت چند ملیتی خودروسازی چینی است که ساخت خودرو، تاکسی، موتورسیکلت، ون و موتور خودرو از اصلی ترین محصولات آن به شمار می رود و برخی محصولات خود را با نشان تجاری 'ولوو' و 'تاکسی لندن' به فروش می رساند.
    این شرکت که فعالیت خود را با دریافت قرض خانوادگی و با ساخت یخچال در سال 1986 آغاز کرده بود با پیشرفت تدریجی در سال 2003 توانست به یکی از شرکت های خصوصی تولید خودرو در چین تبدیل شود، به گونه ای که در سال 2010 با فروش 415 هزار دستگاه خوردو توانست سهم دو درصدی از بازار بزرگ چین را از آن خود کند، اگرچه این میزان فروش از رقم 680 هزار دستگاهی که پیش بینی شده، کمتر بود.
    این شرکت علاوه بر حضور پررنگ خود در بازار چین، برخی از محصولاتش را به کشورهای اروپایی از جمله انگلستان و ایتالیا صادر کرد.
    همراه شدن شرکت ملی خودورسازی پروتون مالزی که عمر آن سه سال بیشتر از 'جیلی' است که از ساخت یخچال خود را به تولید خودرو و حضور در بازار بین الملی رسانده، نمونه مناسبی برای مقایسه یک شرکت دولتی که در راس آن یک سیاستمدار بوده با یک شرکت خصوصی است، تا بتوان به تصویر روشنی از سرنوشت شرکت های مشابه دست یافت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو