فونیکسریمکسبهتام

در گفت‌و‌گو با مدیرعامل سیتروئن تشریح شد

حضور پسابرجامی سیتروئن در ایران

عصر خودرو- همایش بین‌المللی صنعت خودرو، برای اولین بار میزبان لیندا جکسون مدیرعامل شرکت سیتروئن بود. وی به بازگویی حاشیه‌های توافق‌نامه سایپا و این شرکت فرانسوی پرداخت که در ذیل می‌آید.

حضور پسابرجامی سیتروئن در ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، به‌نظر می‌رسد که روند تبدیل توافق‌نامه سایپا و سیتروئن به قرارداد بین این دو شرکت بسیار کند پیش می‌رود، این در شرایطی است که شرکت پژو با همکاری ایران خودرو چند روز دیگر اولین خودرو پسابرجامی خود را در ایران تولید و عرضه خواهد کرد. حال این پرسش مطرح است که چرا روند قرارداد سایپا و سیتروئن به کندی پیش می‌رود؟

    سوال خوبی را مطرح کردید، اما موضوع مهم آن است که دلیل خاصی برای کندی در روند مذاکرات وجود ندارد، جز اینکه شرکت سیتروئن و سایپا در حال نهایی کردن مذاکرات خود هستند. اما اینکه قرارداد پژو با ایران خودرو را در قیاس با سیتروئن و سایپا قراردادید باید بگویم که زمان آغاز مذاکرات سایپا با سیتروئن متفاوت با پژو بود. در هر حال همه چیز به‌طور طبیعی پیش می‌رود و ما امیدوار هستیم که طی روزهای آتی این فرآیند نهایی شود؛ بر این اساس هیچ مساله خاصی برای رسیدن به قرارداد نهایی وجود ندارد.

    بنابراین شما زمان خاصی را برای عقد قرارداد نهایی در نظر ندارید؟

    خیر اما بسیار به نهایی شدن این قرارداد نزدیک هستیم.

     

    خانم جکسون بعد از عقد توافق‌نامه سیتروئن و سایپا خاطرات خودروی ژیان بار دیگر برای مردم ایران تداعی شد، خودرویی که تولید آن از اواخر دهه 1340 در ایران آغاز شد. محبوبیت زیاد این خودرو نیز بیشتر به دلیل قیمت ارزان و مصرف بسیار کم بنزین بود. پس از آن زانتیا وارد بازار ایران شد که از قیمت بالایی برخوردار بود قصدم از بازگویی سابقه حضور سیتروئن در ایران، طرح این سوال است که حضور پسابرجامی سیتروئن قرار است پاسخگوی مشتریان بالای 50 میلیون تومان باشد یا زیر 50 میلیون ؟

    تا به امروز توافق نهایی درخصوص محصولاتی که در ایران قرار است تولید و عرضه شود، صورت نگرفته و ما هم‌اکنون در حال مطالعه بازار ایران هستیم و قطعا با توجه به بررسی‌های صورت گرفته سبد محصولاتی سیتروئن در ایران مشخص خواهد شد.

    یعنی تاکنون در مذاکرات خود با شرکت سایپا مشخص نکردید که چه محصولاتی قرار است در بازار ایران عرضه شود؟

    محصولات به‌نوعی مشخص شده، اما تاکنون درخصوص آنها اعلام رسمی صورت نگرفته است.

     

    اما برخی از مسوولان شرکت سایپا به معرفی خودروهای تولیدی سیتروئن در ایران پرداختند و حتی محدوده قیمتی آن را نیز اعلام کردند؛ با توجه به خودروهایی که شریک شما درخصوص آنها اطلاع‌رسانی کرده آیا باید پیش فرض قیمت را بالای 50 میلیون تومان بگذاریم؟

    قبل از هر چیز هدف اول سیتروئن این است که خودروهای به‌روز و با تکنولوژی بالا که در سایر بازارهای جهانی تولید و عرضه می‌شود را در ایران ارائه کند. برهمین اساس در حال مطالعه بازار و قیمت‌ها هستیم تا به نتایجی برسیم که احتمالا متفاوت از این پیش‌داوری شما خواهد بود، اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم.

    پس این احتمال وجود دارد که خودروهای زیر 50 میلیون تومان نیز در سبد محصولات شما و سایپا قرار بگیرد؟

    ارایه خودرویی با قیمت مناسب که در توان خرید مشتریان باشد، از جمله موضوعاتی است که در سراسر دنیا وجود دارد. در همه دنیا چند بخش قیمتی وجود دارد که عمده تقاضای بازار در آن محدوده جا می‌گیرد. بنابراین به این دلیل که در بسیاری از کشورها با چنین موضوعاتی مواجه هستیم، برنامه‌ریزی مشخصی داریم. اما در کل برنامه و هدف سیتروئن در ایران تولید خودرو با ساخت داخل بالغ‌بر 70 درصد است.

     

    وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران در دور جدید همکاری خود با خودروسازان خارجی بر دو شرط ساخت داخل بالای 40درصد و صادرات 30 درصدی تاکید دارد؛ شرکت پژو ظاهرا با کسب مجوز از وزارتخانه رقم ساخت داخل را به 20 درصد رسانده است. سیتروئن نیز ممکن است همسو با پژو خواهان تعدیل این شرایط باشد؟

    هدف ما با شریک ایرانی ساخت داخل 70 درصد است؛ بنابراین شروع داخلی‌سازی در پایان سال اول تولید 20 درصد در نظر گرفته شده و این موضوع برای ایران خودرو و سایپا فرقی ندارد؛ بنابراین سیتروئن نیز دقیقا در همین راستا حرکت خواهد کرد و حتی اگر به 70 درصد برسد، دلیلی ندارد در این بخش بماند و ممکن است به بالاتر از این میزان نیز برسیم.

    در صورت اجرایی شدن قرارداد و تولید محصولات چه بازارهای صادراتی را برای محصولات مشترک خود با سایپا در نظر دارید؟

    اینکه قرار است محصولات را به چه بازارهایی صادر کنیم هنوز مشخص نشده است اما بی‌شک بازارهایی که در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا هستند در اولویت قرار دارند. هدف این است که یک میلیون خودرو تا سال 2025 در این مناطق به فروش برسند. همچنین این وعده را می‌دهیم که 30 درصد تولیدات سایپا کاشان را صادر خواهیم کرد.

     

    گفته می‌شود در نیمه اول سال آینده قرار است یکی از محصولات سیتروئن به بازار ایران عرضه شود، قضیه ورود این محصول به بازار چیست؟

    با توجه به اینکه سیتروئن انحصارا حق واردات خودروهای برند خود را به شرکت مشترک سایپا - سیتروئن داده است، توافق شده که در سال 2018 اولین محصول سایپا کاشان علاوه‌بر محصولاتی که برنامه تولید آنها را در شرکت مشترک داریم به بازار عرضه شود. احتمال دارد این محصول، C4 باشد؛ اما موضوع مهم این است که C4 یک محصول وارداتی است و قرار نیست که در ایران تولید شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو