فونیکسریمکسبهتام

روایتی تلخ از توسعه و تکنولوژی؛ هجوم خودروها و معضل ترافیک

عصر خودرو- گسترش روزافزون استفاده از خودروها و زندگی ماشینی در جوامع، نبود تناسب بین فضای سنتی و ابزارهای مدرن و توسعه نامتوازن در شهرها از جمله مشکلاتی است که گاه تمامی راه حل ها را به بن بست می کشاند که معضل ترافیک نمونه ای از آن است.

روایتی تلخ از توسعه و تکنولوژی؛ هجوم خودروها و معضل ترافیک
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، با وجود دستاوردهای ارزشمندی که تکنولوژی و عصر مدرن کنونی برای بشر درپی داشته است، اما از مشکلات ناشی از نبود هماهنگی بین رشد تکنولوژی و فرهنگ و سبک زندگی و توسعه نامتوازن بین بخش های مختلف در جوامع که زاییده عصر فناوری است، نباید غافل بود.
    هرچند این معضل در شهرهای بزرگ نیز دیده می شود، اما اثرات سوء این ناهماهنگی ها در شهرهای کوچک بدلیل بافت سنتی، مشهودتر است.
    به گزارش ایرنا، شاید وجود معضل ترافیک برای برخی شهرهای بزرگ کشور نظیر تهران قصه ای ملال آور و تکراری باشد، اما برای برخی شهرهای کوچک نظیر شهرکرد مرکز چهارمحال وبختیاری باورکردنی نیست.
    امروزه بخصوص در ایام و مناسبت های خاص نظیر روزهای پایانی هفته و سال و یا در روزهایی که از سوی مدیریت بحران بدلیل برودت هوا زمان آغاز فعالیت در سطح شهر با تاخیر اعلام می شود، صف های طویلی از انواع خودروهای لوکس گرانقیمت تا مدل پایین در سطح خیابان و چهارراه ها خودنمایی می کند که برای شهر کوچکی نظیر شهرکرد کمتر متصور می شود.
    شاید بتوان تمایل بالای افراد در استفاده از خودروهای شخصی و تک سرنشین، سرانه بالای خودرو در خانوارها، نبود فرهنگ استفاده از وسایط حمل ونقل عمومی، محدودیت این وسایل در سطح شهر و در فاصله های زمانی طولانی بین رفت و آمد اتوبوس های شهری، از دلایل عمده حجم بالای ترافیک در سطح شهر شهرکرد است.
    البته برخی اقدامات در ارائه تسهیلات خرید خودرو به خانواده ها و نیز حمایت از صنعت خودروسازی و با هدف ارتقای سطح رفاه اجتماعی، نبود محدودیت برای فروش خودرو به خانواده هایی که صاحب خودرو هستند و فقدان بررسی گنجایش و ظرفیت هر شهر برای پذیرش خودروهای جدید را نمی توان در ایجاد ترافیک شهرها بی تاثیر دانست.
    همچنین به نظر می رسد خیابان های کم عرض و نبود فضای پارک کافی به تناسب حجم خودروها در شکل گیری گره های ترافیکی در شهرکرد بیش از عوامل دیگر خودنمایی می کند.
    به گزارش ایرنا، وضعیت این روزهای شهرکرد بگونه ای است که با وجود رشد سریع حجم ترافیک در سطح شهراما چنین می نماید که اقدامات دستگاه های متولی برای کاهش بار ترافیک هرچند فراوان اما از شتاب کافی برخوردار نیست.
    پیش بینی می شود در صورت تداوم این روند بخصوص برای روزهای پایانی سال معضل ترافیک در سطح شهرکرد به مرحله لاینحلی برسد که دیگر چاره اندیشی برای آن چندان کارساز نباشد.
    مسئول واحد ترافیک شهرداری شهرکرد در زمینه اقدامات این واحد برای کاهش بار ترافیکی شهر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هم اکنون سه پارکینگ شهرداری و حدود 14 پارکینگ بخش خصوصی در سطح شهر فعال است.
    فرشاد جعفری می افزاید: برای متقاضیانی که خواهان اختصاص زمین خود برای پارکینگ بوده اند نیز همکاری های لازم از سوی شهرداری انجام شده و با وجودی که درآمد پارکینگ های شخصی به حساب شهرداری واریز نمی شود، اما خدمات مورد نیاز آنان نظیر نصب علائم رانندگی به صورت رایگان ارائه می شود.
    وی ادامه داد: برای تسهیل روند تردد در شهر و کاهش بار ترافیکی، ساخت پارکینگی هفت طبقه در خیابان فردوسی این شهر نیز در دست پیگیری و درحال دریافت مجوزهای لازم است.
    وی همچنین کمربندی شمال شهر در مسیر میدان قمربنی هاشم (ع) - دانشگاه آزاد- آرامستان تا جاده سامان و امتداد کمربندی جنوب شهر تا میدان قمربنی هاشم شهرکرد و حوالی شهر کیان در آینده نزدیک را از دیگر برنامه های شهرداری برای کاهش بار ترافیک در شهرعنوان می کند.
    جعفری بیان می کند: با بهره برداری از این کمربندی ها، از آن جا که خودروهای سنگین حق ورود به مرکز شهر را ندارند، مسیر برای مسافران عبوری به دیگر شهرها کاهش می یابد و حجمی از ترافیک به خارج از شهر هدایت می شود، از زمان تردد در این مسیرها به میزان قابل توجهی کاسته می شود.
    مسئول واحد ترافیک شهرداری شهرکرد ادامه می دهد: در راستای کاهش بار ترافیکی، افزایش گنجایش پارکینگ ها و کاهش آسیب به تاسیسات زیرزمینی آب، شهرداری پارکینگی را نیز اختصاصی ماشین آلات سنگین حوالی فرودگاه شهر تعبیه کرده ایم.
    جعفری همچنین اظهار کرد: برای روان سازی و کنترل ترافیک، نظارت تصویری در سطح خیابان ها از دیگر برنامه های در دست پیگیری این شهرداری است.
    وی می افزاید: در این طرح با نصب دوربین های نظارتی در سطح خیابان ها، بدون حضور پلیس تخلف رانندگان ثبت و جریمه آنان به صورت پیامک در کوتاه ترین زمان ارسال می شود.
    جعفری زمان بهره برداری از این طرح را 2 سال آینده پیش بینی و اظهار کرد: تجهیزات این طرح خریداری شده است.
    وی در عین حال بهترین راهکار برای حل مشکلات ترافیکی در سطح شهرها را فرهنگ سازی می داند و می افزاید: تا زمانی که فرهنگ صحیح استفاده از طرح های ترافیکی وجود نداشته باشد، هر اقدامی بی نتیجه خواهد بود.
    جعفری تصریح می کند: در طول سال های گذشته اقدامات ارزنده ای نظیر ساخت پل های هوایی و بهسازی پیاده روها در سطح شهر بخصوص حاشیه دانشگاه شهرکرد انجام گرفته که چندان مورد استقبال شهروندان وعابران پیاده نیست.
    از آنجا که اجرای این طرح ها منوط به گذر زمانی عمدتا طولانی است بدنبال پرسش خبرگزاری ایرنا، برای کاهش بارترافیک در زمانی کوتاه تر، کارشناس واحد ترافیک شهرداری شهرکرد از دیگر اقدامات این واحد برای حل سریع این معضل خبر می دهد و بیان می کند: طرح کارت پارک هوشمند ( پارک حاشیه ای خیابان ها) به منظور توزیع عادلانه جای پارک برای تمامی شهروندان از مهمترین اقدامات است.
    مهدی صادقی تصریح می کند: در این طرح رانندگانی که دارای کارت پارک و یا برچسب مخصوص باشند می توانند از مکان هایی که در حاشیه خیابان تعبیه شده است برای پارک خودروی خود استفاده کنند.
    وی می افزاید: از آنجا که عمدتا خیابان های شهر برای پارک خودروی کسبه، بازاریان و یا کارمندان دستگاه هایی که در خیابان های مذکور مستقر هستند اشغال می شود، شهروندانی که برای انجام فعالیت های کوتاه مدت نیازمند پارکینگ هستند با مشکل مواجه می شوند.
    صادقی با بیان این که هزینه کارت پارک ها به صورت تصاعدی محاسبه می شود، ادامه می دهد: این امر سبب می شود افراد تمایلی به پارک طولانی مدت در این مکان ها نداشته باشند.
    صادقی در زمینه کاهش بار ترافیکی برای خرید شهروندان در آستانه عید نوروز بیان می کند: از آنجا که عمده ترددها برای خرید در مسیر چهارراه فصیحی تا 12 محرم و از 12محرم تا چهارراه بازار انجام می شود، به این منظور همچون سال گذشته با همکاری پلیس راهور طرحی برای ممنوعیت تردد خودرو در این مسیرها طی روزهای پایانی سال در شورای ترافیک شهرستان مصوب شده است.
    وی می افزاید: البته این طرح در سال گذشته به صورت دستی و امسال بصورت الکترونیکی انجام می شود بگونه ای که افرادی که متقاضی پارک خودروی خود در حوالی این خیابان ها هستند هزینه پارک خود را به صورت الکترونیکی و از طریق برچسب های کارت پارک خودرویی پرداخت می کنند.
    کارشناس واحد ترافیک شهرداری شهرکرد بخشی از ترافیک موجود در شهر را ناشی از بافت سنتی و وجود خیابان های کم عرض می داند و ادامه می دهد: انتخاب شهرداری شهرکرد در استفاده از وسایل و طرح های جدید برای کاهش بار ترافیکی بدلیل نبود فضای مناسب بسیار محدود است که نمونه بارز آن نبود امکان استفاده از برخی خودروهای حمل و نقل عمومی با شعاع گردش بالا در سطح شهر است.
    صادقی تصریح می کند: تنها راه نجات از ترافیک شهری و ساماندهی آن بسته به توزیع کاربری است بگونه ای که برخی ساختمان های جاذب سفر و برخی مکان های پر تردد نظیر بیمارستان ها و مجتمع های پزشکی در هسته مرکزی شهر که عمدتا کم فضا و پر تردد است تعبیه نشود و به شهرک هایی در حاشیه شهر منتقل شود.
    وی بیان کرد: علاوه بر قرارگیری برخی مراکز پر تردد در سطح شهر، در نظر نگرفتن پارکینگ برای کارمندان و مراجعان در برخی ادارات و دستگاه های دولتی و خصوصی نیز بر میزان مشکلات ترافیکی در شهر افزوده است که با وجود ثبت جریمه و صدور اخطار از سوی شهرداری اما حاضر به پاسخگویی نیستند.
    به گزارش ایرنا، از آنجا که در قانون، برخی ادارات و دستگاه های خاص نظیر بیمارستان ها و مدارس برای احداث نیازی به اخذ پروانه شهرداری ندارند، عملیات ساختمان سازی آنان بدون ارائه طرح های ترافیکی اجرایی می شود که نمونه مشکلات ایجاد شده بدلیل نبود پارکینگ برای این مراکز در خیابان پرستار شهرکرد با قرارگیری بیمارستان آیت الله کاشانی کاملا مشهود است.
    هرچند شهرداری در تلاش برای معاوضه زمین با برخی ادارات برای احداث پارکینگ بیمارستان آیت الله کاشانی است اما زمان بر بودن این گونه اقدامات بر لزوم انجام طرح های پیشگیرانه از ایجاد ترافیک قبل از هرگونه عملیات ساختمان سازی تاکید دارد.
    از سویی دیگر چهارمحال وبختیاری از معدود استان هایی است که شهرداری های آن از معاونت ترافیکی محروم است؛ معاونتی که قدرت قانونی بالایی در یکپارچه سازی و هماهنگی فعالیت واحدهای مرتبط نظیر تاکسی و اتوبوس رانی و الزام دستگاه های اجرایی در رعایت طرح های ترافیکی و تعبیه کردن فضایی برای پارک خودرو مراجعان و کارمندان دارد.
    از این رو با وجود تلاش فراوان بدلیل نبود این معاونت، فعالیت های اداره ترافیک بدلیل الزام قانونی نداشتن برش چندانی نخواهد داشت.
    به گزارش ایرنا، شهرکرد یکی از شهرهای مرکزی ایران و مرکز شهرستان شهرکرد و استان چهارمحال و بختیاری است، این شهر در 97 کیلومتری جنوب غرب اصفهان قرار دارد و نام پیشین آن «دِهْکُرد» بوده‌ که پس از تبدیل به شهر در شهریور 1314، به شهرکرد تغییر نام داده شد و براساس آمار سال 90 جمعیت این شهر حدود 160هزار نفر برآورد شده است.
    شهرکرد مرتفع ‌ترین مرکز استان در ایران و به همین دلیل به بام ایران شهرت دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو