فونیکسریمکسبهتام

اخبار ترافیکی نوروز (۲۵)

گره گشایی از ۱۸ درصد ترافیک جاده ای کشور در البرز برای ایام نوروز

عصر خودرو- استان البرز با ۵ هزار و ۸۰۰ متر مربع وسعت کوچکترین استان کشور محسوب می شود اما کثرت جمعیت، همسایگی با تهران و قرار گرفتن در مسیر ۱۴ استان ایران سبب شده تا البرز با نیم درصد از جاده های کشور نتواند پاسخگوی ترافیک ۱۸ درصدی باشد.

گره گشایی از ۱۸ درصد ترافیک جاده ای کشور در البرز برای ایام نوروز
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، این سال ها به واسطه سیل مهاجرت ها و عواملی که در بالا به آنها اشاره شد سبب شده تا ترافیک سنگین به ویژه در ایام تعطیل به مشکل نفس گیر مردم و دغدغه اصلی مسئولان البرز تبدیل شود، مشکلی که از آلودگی صوتی و هوا گرفته تا قفل و بند شدن مسیرهای منتهی به استان و هسته مرکزی آن یعنی کلانشهرکرج را دربردارد.
    بار ترافیک در حالی خواسته یا ناخواسته برالبرز پرجمعیت سنگینی می کند که تنها نیم درصد جاده های ایران متعلق به این استان نوپا یا دیرپا است.
    آنطور که مسئولان راهداری البرز می گویند: مشکل ترافیک از یک سو و کمبود منابع مالی برای توسعه راه ها یا احداث مفرگاه های جدید از سوی دیگر با اتخاذ تصمیم های کوتاه مدت یا آنی قابل چاره جویی نیست.
    گره های کور ترافیکی زمانی بیشتر در هم تنیده می شود که زنگ سفرهای نوروزی یا تابستانی ساکنان پایتخت و دیگر استان ها به صدا در آید، آن وقت البرزی ها باید برای تخلیه این بار ترافیکی یا رفتن به مسافرت چند روزی صبر کنند تا آب از آسیاب ترافیک بیفتند.
    به هر روی این سال ها البرزی ها گرفتار ترافیکی سنگین در جاده های منتهی به شمال یا آزاد راه تهران- کرج - قزوین هستند که بدون یک برنامه جامع ترافیکی نمی توان به اقدامات ضربتی دل خوش کرد.
    یکی از گره های ترافیکی کشور به جاده زیبا اما کم عرض کرج - چالوس مربوط می شود، گره ای که اگر در هم تنیده شود ممکن است ساکنان 55 روستای بخش آسارا کرج را برای چند روز متوالی خانه نشین کند یا به عبارتی اگر به امداد و درمان نیاز داشته باشند، خطر بیماری را به جان بخرند.
    مدیر راهداری استان البرز در نشستی با ایرنا ابتدای سخن را با وضعیت جاده ها به ویژه مسیر پرخطر کرج - چالوس در سال جاری شروع کرد و گفت:سالی که گذشت به لحاظ طبیعی پر حادثه و پر بارش بود و به لحاظ اجرایی در راه های استان و به ویژه جاده شمال با مشکلاتی مواجه شدیم.
    عباس صفری ادامه داد: بارندگی های شدید که از اواخر پاییز شروع شد در استان در 15 سال گذشته بی سابقه بود که خسارت هایی به ابنیه وارد کرد.
    وی اشاره ای کلی به وضعیت راه های البرز کرد و گفت: جاده کرج- چالوس با قدمت 80 ساله محوری نگهداری خاص خودش را دارد، در آزاد راه تهران- کرج- قزوین، روزانه یک میلیون و 300 هزار دستگاه خودرو تردد می کنند.
    صفری با بیان اینکه البرز با برخورداری از یک هزارو450 کیلومتر آزاد راه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی تنها نیم درصد جاده های کشور را دارد، گفت: در این نیم درصد جاده، 18 درصد بار ترافیکی ایران را بردوش می کشیم.
    وی ادامه داد: بیش از 147 پل دهنه بالای 6 مترعرض داریم ، کار عمرانی مانند عملیات روکش آسفالت، ایمن سازی، ایجادحفاظ با این حجم ترافیک در جاده های البرز سخت و دشوار است.
    مدیر راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای البرز گفت: امروزه در ایران ، اعتبارات راهداری براساس مسافت راه اختصاص می یابد در حالیکه ما معتفقد هستیم که شاخص جمعیت باید اولویت قرار گیرد هرچند که تمام راه ها دارای اهمیت هستند.
    صفری گفت: راهداری البرز در طول سال بار مسئولیت سنگینی برعهده دارد، در کنار دیگر دستگاه ها کار و فعالیت داریم لیکن در فصل سرما ، سختی ها و دلمشغولی ها بیشتر است .
    وی ادامه داد: از یک سو جاده کم عرض و پرحادثه کرج - چالوس را داریم که حتی سرو صدای مردم در داخل تونل ها هم خطر ساز می شود زیرا احتمال ریزش سنگ از سقف تونل ها دور از انتظار نیست.
    وی گفت: امسال با توجه به بارش برف و آب شدن آن این ریزش ها در جاده چالوس وجود داشت و از مردم تقاضا داریم وقتی از محور کوهستانی عبور می کنیم خطرات خودش را دارد .
    وی با اشاره به برخی مشکلات در جاده کرج- چالوس و کاستی هایی که در این جاده وجود دارد، گفت: به رغم جاذبه سد امیر کبیر هنوز پارکینگ مناسبی برای توقف خودروها اختصاص نیافته است و اگر مردم و مسافران بخواهند به عنوان یک جاذبه گردشگری و آثار ملی در حاشیه این سد توقف کنند احتمال خطرات جانی و مالی برای آنان وجود دارد .
    وی ادامه داد: بارها وجوداین مشکل را با اداره کل آب منطقه ای استان البرز درمیان گذاشته ایم اما تا کنون هیچ ترتیب اثری داده نشده است.
    صفری بیان داشت: مسئولان استان، جاده کرج- چالوس را چهارمین جاده زیبای جهان عنوان می کنند، اما تا کنون زیر ساخت هایی برای جاذبه های گردشگری آن ایجاد نشده است.
    **99 درصد رستوران های جاده چالوس فاقد پارکینگ هستند
    مدیر راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای البرز با اشاره به اینکه 99 درصد رستوران های جاده کرج- چالوس فاقد پارکینگ هستند، گفت: این رستوران ها از شانه راه به عنوان پارکینگ برای خودرو های مشتریان خود استفاده می کنند.
    وی افزود: وقتی مسافران در شانه راه خودروهایشان را پارک می کنند ریسک خطر پذیری در این نقاط بالا می رود .
    این مسئول خاطرنشان کرد: توقف در 20 کیلومتر ابتدای جاده کرج- چالوس ریسک خطرپذیری را بیشتر می کند.
    صفری با بیان اینکه تمام نقاطی که درجاده کرج- چالوس دارای خطرریزش بوده آشکارسازی شده است ، اظهارداشت: متاسفانه رستوران ها ظرف مدت 24 ساعت تابلوها و علائم هشداری راکه ما نصب کرده ایم جمع آوری می کنند .
    وی در عین حال بیان داشت : با برنامه ریزی مقطعی که داشته ایم امسال کمترین گره ترافیکی را در سطح استان داشته ایم.
    وی بیان داشت : البرز در جذب اعتبارات راهداری بیست و نهمین استان کشور است که البته اعتبارات راهداری از منابع ملی و استانی تامین می شود که امسال وزارت راه و شهرسازی درمحور کرج – چالوس 14 برابر اعتباراستانی بودجه گذاشت.
    اسماعیل امیرزاده رئیس اداره مسافر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای البرزبه اقدامات این اداره برای سفرهای نوروزی اشاره کرد و گفت: اقدامات نوروزی این اداره در 2 بخش قبل و حین سفر است که پیش فروش بلیت حضوری و اینترنتی اتوبوس از جمله آنها است .
    وی افزود: امسال علاوه بر پیش فروش بلیت اینترنتی و حضوری از طریق دفاتر پیشخوان خدمات دولت و آژانس ها نیز خدمات فروش بلیت اتوبوس در البرز انجام می شود.
    امیرزاده بیان داشت : هماهنگی با شهرداری ها برای افزایش ساعات کار پایانه های مسافری ، هماهنگی با دانشگاه ها و پادگان ها برای تهیه بلیت دانشجویان و سربازان در محل از دیگر اقداماتی است که امسال برای تسهیل در سفرهای نوروزی انجام شده است.
    وی به اقدامات حین سفر اشاره کرد و گفت: تعداد اتوبوس های بین شهری استان 300 دستگاه است در 24 ساعت 230 سرویس ارایه می دهند.
    **تدابیر پلیس البرز برای سفرهای نوروزی
    رئیس پلیس راه استان البرزگفت : تدابیرلازم برای سفرهای نوروزی دراین استان اندیشیده شده است .
    سرهنگ رضا گودرزی افزود: با توجه به شرایط ویژه استان البرز که شاهراه ارتباطی 14 استان کشور است با آمادگی کامل به استقبال بهار می رویم.
    وی اضافه کرد: برای ایام نوروز سال جدید بیش از100تیم پلیس دررده های مختلف خودرویی، موتوری و پاس پیاده مسئولیت روان سازی ترافیک و کنترل ترافیکی را برعهده دارند.
    وی گفت : علاوه بر ماموران پلیس راه، از رده های مختلف انتظامی نیز نیروهای زیادی برای خدمات رسانی به مسافران آماده هستند .
    وی خاطرنشان کرد: جانمایی مناسب برای تمام دستگاه های امدادی پلیس راه، هلال احمر، اورژانس و بیمه از برنامه های ستاد سفرهای نوروزی استان البرز است.
    وی افزود: یکی ازبرنامه های دیگر پلیس راه البرز کنترل محسوس و نامحسوس در جاده های اصلی و پرتردد است و تخلفات حادثه ساز ازجمله سرعت و سبقت غیرمجاز را رصد می کنند.
    وی اضافه کرد: همچنین دوربین های ثبت تخلف و کنترل سرعت درراه های البرز و جاده کرج -چالوس فعال است .
    گودرزی بدون اشاره به آمار آموزش به رانندگان حمل ونقل عمومی اتوبوس دراستان البرز افزود: هماهنگی با سازمان حمل ونقل و پایانه درخصوص مدیران فنی یکی از برنامه های مهم انجام شده است که و امیدواریم شاهد هیچ گونه تخلف ازسوی رانندگان حمل ونقل عمومی نباشیم.
    وی گفت : پلیس به صورت نامحسوس نحوه رانندگی رانندگان حمل مسافر را کنترل کرده و درصورت هرگونه موارد مشکوک تست اعتیاد والکل گرفته می شود.
    گودرزی گفت : درراه های استان البرز در 18 نقطه دوربین ثبت تخلف نصب شده و هرگونه تخلف ازسوی رانندگان ثبت می شود .
    وی یادآورشد که سرعت مطمئنه درآزادراه تهران – کرج وهشتگرد 100 کیلومتر است که رانندگان هنگام سفر با ید به آن توجه لازم داشته باشند.
    وی بیان داشت : امیدواریم سفرهای نوروز آینده سفرهایی ایمن و بدون هیچ حادثه ای باشد که این متضمن همکاری مردم با پلیس و رعایت قوانین راهنمایی ورانندگی است .

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو