فونیکسریمکسبهتام

وزیر راه و شهرسازی :

تهران برای خودروها ساخته شده

عصر خودرو- وزیر راه و شهرسازی گفت: شهر تهران مکانی برای رفت و آمد افراد نیست بلکه برای خودروها ساخته شده است و شهروند در آن جایی ندارد، چه برسد به زنان و کودکان.

تهران برای خودروها ساخته شده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو»  به نقل از ایسنا، عباس آخوندی در نشست مشاوران امور بانوان دستگاه‌های اجرایی با معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده که امروز در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، افزود: رفتارهای ناسازگار می‌تواند موجب متلاشی شدن جامعه شود.

     

    وی با اشاره به موضوع تحکیم خانواده اظهار کرد: همه سیاستمداران به ضرورت تحکیم خانواده تاکید می‌کنند اما لازم است موضوع زنان برای دستیابی به این هدف مورد بازخوانی قرار گیرد و نحوه حضور زنان در جامعه بررسی شود. در حال حاضر شاهد بزه‌های سازمان‌یافته در حوزه یافته در حوزه زنان هستیم، چراکه ناسازگاری‌های موجب بروز این بزه‌ها می‌شود.

     

    وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: تلاش کرده‌ایم که مساله زنان را با ماموریت‌های وزارت راه و شهرسازی بازخوانی و تنها به امور رفاهی آنان نپردازد و تلاش کرده‌ایم مساله زنان را در جامعه مورد توجه قرار دهیم. این اقدام موجب ایجاد تفاوت‌هایی درباره نحوه پیگیری مسائل مربوط به زنان در وزارت راه و شهرسازی شده است و به همین دلیل سازماندهی و تشکیلات نیز تغییر می‌کند. البته هنوز در آغاز راه هستیم و راه بسیار طولانی در پیش داریم.

     

    آخوندی با بیان اینکه در وزارت راه و شهرسازی دو بحث بنیادی را پیگیری کرده‌ایم، اظهار کرد: بازخوانی نحوه ورود تجدد و مدرنیته به ایران یکی از این بحث‌های مهم است. ورود مدرنیته به ایران بسیار فن‌سالارانه بوده است؛ لذا به پایمال شدن حقوق شهروندی منجر شده است. ما به این بحث از منظر توسعه ملی پرداخته‌ایم.

     

    وی اضافه کرد: شهر تهران مکانی برای رفت و آمد افراد نیست بلکه برای خودروها ساخته شده است و شهروند در آن جایی ندارد، چه برسد به زنان و کودکان. در آخرین سرشماری انجام شده، سه میلیون و 900 هزار واحد مسکونی در تهران وجود دارد؛ بنابراین 13 میلیون نفر امکان سکونت در تهران را دارند این در حالی است که جمعیت تهران 8.6 میلیون نفر است که تعداد  زیادی از آنان در شرایط سخت و نابهنجاری زندگی می‌کنند. از سال 1386 تا 1392، 101 هزار پروانه ساخت برای منطقه یک تهران صادر شده است.

     

    وزیر راه و شهرسازی افزود: نحوه ورود مدرنیته به ایران و غلبه تکنیک در حقوق شهروندی مساله‌ای فراگیر در کشور است. نمونه بارز آن پل صدر است. بیش از یک میلیارد دلار برای ساخت این پل سرمایه‌گذاری شد و بسیار اقدام خوبی است ولی با ساخت این پل حقوق عابران و همسایه‌های این سازه پایمال شده است و از نظر زیست‌محیطی نیز مشکلاتی را به وجود آورده است.

     

    آخوندی با بیان اینکه اولین بحث ما در سال 1392 موضوع حقوق شهروندی بود، گفت: تکنیک باید در خدمت شهروندان باشد. علی‌رغم اینکه درباره انقلاب فرهنگی صحبت‌هایی انجام می‌شود اما هنگام گزارش‌دهی در امور فرهنگی به تعداد صندلی‌ها و ساختمان‌ها پرداخته می‌شود؛ بنابراین در همه حوزه‌ها شاهد غلبه تکنیک هستیم.

     

    وی اضافه کرد: در مورد موضوع حقوق شهروندی بلافاصله مفهوم شهروند و حس تعلق به تاریخ و جغرافیا مطرح می‌شود. توجه به حقوق شهروندی بدون توجه به حس تعلق امکان‌پذیر نیست لذا ما بازخوانی اندیشه ایرانشهری را در دستور خود کار خود قرار دادیم تا با این کار مفهوم ایرانی بودن را تعریف کنیم. ما در حال حاضر در زمینه اندیشه مدرن در بستر حوزه هویتی ایرانی شاهد آسیب‌هایی هستیم. در حوزه حقوق شهروندی و بازخوانی اندیشه ایران‌شهری قطعا یکی از پیچیده‌ترین حوزه‌ها زنان است، چراکه تغییرات اجتماعی و ساختاری در چنین حوزه‌هایی قابل مقایسه با حوزه‌های دیگر نیست.  لذا ناگزیر هستیم نحوه حضور زنان با عمق بیشتری بازخوانی کنیم. این بازخوانی از اشکال ساده مانند حمل و نقل و سکونت و اشکال پیچیده‌تر مثل نحوه حضور زنان در قدرت را شامل می‌شود. بنابراین ما نباید مساله زنان را به موضوعات ساده‌ای مانند تهیه یک هدیه به آنها در روز زن تقلیل دهیم چراکه این کار جفا در حق زنان است.

     

    وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ادعا نداریم در حوزه زنان کار جدی کرده‌ایم و موفق بوده‌ایم، بلکه تلاش کرده‌ایم تا حدی صورت مساله را بفهمیم  و از تقلیل دادن آن به یک مساله ساده و شامل احترام ظاهری به زنان خودداری کنیم و به این موضوع به‌گونه‌ای واقعی بپردازیم.

    آخوندی افزود: امیدواریم چنین دیدگاهی به وزارتخانه‌های دیگر و همچنین سایر حوزه‌ها مانند مشاوران، پیمانکاران، بخش صنعت و سازمان‌های مردم نهاد تسری یابد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو