فونیکسریمکسبهتام

قفل بی کلید برای معضل ترافیک شهر تهران

خودروهای تک سرنشین معضل ترافیک است

عصر خودرو- شهرنشینی را نمی توان به معضل یا مشکل گره زد، این روزها همه جای دنیا، مردمی که نتوانند در محل زندگی خود به امکانات رفاهی و توسعه ای و زیرساختی دست یابند محکوم به نقل مکان خواهند بود و این قاعده در کشور ما شاید بیش از هر جای دیگری تشدید شده است.

خودروهای تک سرنشین معضل ترافیک است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ شهرنشینی را نمی توان به معضل یا مشکل گره زد، این روزها همه جای دنیا، مردمی که نتوانند در محل زندگی اولیه خود به امکانات رفاهی و توسعه ای و زیرساختی دست یابند محکوم به نقل مکان خواهند بود و این قاعده در کشور ما شاید بیش از هر جای دیگری تشدید شده است.

    تشدید از این جهت که امکانات رفاهی و زیر ساختی در کشور ما در شهری متفاوت و بسته به میزان قدرت سیاسی گاهی متفاوت می شود بدین معنا که هر شهری قدرت سیاسی و نفوذ بیشتری در دولت داشته، توانسته بودجه بهتری را به توسعه شهری اختصاص دهد.

    تهران در بین همه شهرهای ایران، توسعه بیشتری داشته است و جمعیت 10 میلیونی آن این موضوع را تایید می کند، مسلما هر شهری با توسعه جمعیت نیاز به توسعه زیرساخت‌های اساسی هم دارد که انصافا در یک دهه اخیر شاهد رشد چشمگیر در بخش هایی مثل حمل و نقل عمومی و ساخت راه‌های مواصلاتی بوده ایم گرچه کافی نیست اما در مقایسه با دو دهه قبل می توان به آینده آن امیدوار بود.

    خودروهای تک سرنشین معضل ترافیک است/ قفل بی کلید برای معضل ترافیک شهر تهران

    در این بین با توسعه شهر تهران و تجمع در حد انفجار دستگاه‌های دولتی و وزارتخانه‌ها، بسیاری از  افراد برای دسترسی به آن‌ها راهی شهر تهران شده اند، برخی هم که به دلیل عدم توزیع عادلانه امکانات این شهر را برای زندگی انتخاب کرده اند، برای تردد، ترجیح به سوار شدن خودروی شخصی دارند.

    شاید ترافیک معضل اول شهر تهران نباشد اما در همین رده های بالا قرار دارد. ترافیکی که حاصل تردد خودرهای تک سرنشینی است که خیابان ها را به پارکینگی بزرگ تبدیل کرده اند. تردد در معابر شهر تهران چنان سخت شده که در اوج پیک ترافیکی حتی راه دروها هم برای کار بلدها به بن بست تبدیل می شود.

    خودروهای تک سرنشین معضل ترافیک است/ قفل بی کلید برای معضل ترافیک شهر تهران

    رشد تولید خودرو و تمایل مردم به داشتن خودرو شخصی مشکل اصلی نیست، مشکل در فرهنگ سازی استفاده از خودرو شخصی است و این فرهنگ هنوز در بین مردم ریشه ندوانده است تا بتواند آن‌ها را به استفاده از بخش حمل و نقل عمومی ترغیب کند.

    اسماعیل دوستی نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به وضعیت نامناسب ترافیک شهر تهران، اظهار داشت: بدون شک ترافیک در شهر تهران بسیار آزار دهنده شده است اما شورا و شهرداری برای رفع این مشکل تمام قدرت خود را به کار گرفته اند.

    وی با بیان اینکه مدیریت شهری به دنبال انجام یک کار اساسی است، افزود: باید در راستای توسعه حمل و نقل عمومی گام های اساسی برداریم و از آن حمایت کنیم، چراکه تنها با این امر می توانیم مشکل ترافیک را تا حدودی بر طرف کنیم.

    خودروهای تک سرنشین معضل ترافیک است/ قفل بی کلید برای معضل ترافیک شهر تهران

    نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه مردم هم باید در راستای حل مشکل ترافیک به مسئولان کمک کنند، گفت: اگر استفاده از حمل و نقل عمومی فرهنگ سازی و فراگیر شود می‌توان مشکل ترافیک را حل کرد.

    وی با تاکید بر اینکه 42 درصد بودجه شهرداری به بخش حمل و نقل، ترافیک و مترو اختصاص داده شده است، گفت: اگر مردم هم با مدیریت شهری همکاری کنند می توانیم در آینده ترافیک شهر تهران را سبک و روان کنیم.

    خودروهای تک سرنشین معضل ترافیک است/ قفل بی کلید برای معضل ترافیک شهر تهران

    بدون شک نقش خانواده در نهادینه کردن فرهنگ ترافیک از همان اوایل کودکی از طریق کارکردهای آموزشی و فرهنگ سازی در پر کردن، فاصله بین شایستگی های موجود با شایستگی های مطلوب بسیار مؤثر است.

    آموزش ترافیک اگرچه از خردسالی و دوران کودکی در محیط خانواده آغاز می شود اما باید همراه با انضباط اجتماعی، رعایت حقوق دیگران، تقدم مصالح جمع بر فرد و غیره به کودک آموخته شود و اعضای خانواده( والدین) علاوه برگفتار، در رفتار و کردار خود نیز این مطلوبیت ها را به فرزندان باید یاد دهند، تا این آموخته ها تأثیر شگرفی در کردار و رفتار اجتماعی آنان در بزرگسالی از جمله رعایت قوانین ترافیکی بگذارد.

    جمعیت مهاجری که وارد شهر تهران می‌شوند عمدتاً به شغل‌هایی روی می‌آورند که بازدهی ندارند و نیاز به تخصص لازم هم ندارند، درنتیجه نه‌تنها سبب پویایی و توسعه شهر تهران نمی‌شوند بلکه با فشار به شهر سبب ترافیک و آلودگی هوای تهران و همچنین کمبود منابع آبی می‌شوند. مسئولان شهری شهر تهران باید مقررات قانونی قوی داشته باشند تا از افزایش مهاجرت و جمعیت و ترافیک در تهران بکاهند.

    محمد حقانی با بیان اینکه جمعیت ثابت شهر تهران حدود 9 میلیون نفر و تعداد سفرهای روزانه نیز بالغ بر 18 میلیون سفر است، گفت: با احتساب 20 دقیقه معطلی به ازای هر سفر در ترافیک، روزانه 6 میلیون ساعت وقت تهرانی‌ها در ترافیک تلف می‌شود.

    خودروهای تک سرنشین معضل ترافیک است/ قفل بی کلید برای معضل ترافیک شهر تهران

    وی با بیان اینکه اگر این 6 میلیون اتلاف وقت را بر 9 میلیون جمعیت شهر تهران تقسیم کنیم سهم هر تهرانی در شبانه روز 40 دقیقه می‌شود، ادامه داد: اگر ایام کاری سال را بدون احتساب روزهای جمعه و ایام تعطیل 300 روز کاری در نظر بگیریم، در هر سال 12 هزار دقیقه و به عبارتی 200 ساعت وقت شهروندان در ترافیک تلف می‌شود.

    حقانی با تاکید بر اینکه تراکم ترافیک تهران در نیمه دوم سال نسبت به نیمه اول بیشتر است و با توجه به افزایش ترافیک و تشدید آلودگی هوا، زندگی در این کلانشهر در فصول پاییز و زمستان از بهار و تابستان دشوارتر می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل تردد انبوه وسایل نقلیه شخصی ناشی از ناکارآمدی ناوگان حمل و نقل عمومی و مسائل و مشکلات ناشی از آن به معضلات زندگی در پایتخت دامن زده می‌شود.

    بدون تردید نمی توان این موضوع را کتمان کرد که بخش حمل و نقل عمومی مشکلاتی دارد اما توسعه این بخش نیازمند حمایت های دولتی است که در چند سال گذشته به این بخش کم لطفی شده و گره کور ترافیکی امروز حاصل همین اتفاق است. اتفاقی که هم مردم، هم مسئولان شهری در آن دخیل هستند و اگر نتوانیم آن را حل کنیم در آینده ای نزدیک باید شاهد معضلات بزرگی باشیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو