فونیکسریمکسبهتام

ترافیک سنگین در تقاطع های غیرهمسطح

عصر خودرو- شهروندان گرگانی در حالی از وضعیت حمل و نقل عمومی گله دارند که شهرداری به جای بهبود وضعیت ناوگان این بخش، میلیاردها تومان برای تقاطع هایی هزینه کرده که اکنون از ترافیک لبریز هستند.

ترافیک سنگین در تقاطع های غیرهمسطح
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ، ظهر یک روز آفتابی است، برای رفتن به مسیری سوار تاکسی می‌شوم و مدتی پشت چراغ‌قرمز معطل می‌مانم. آفتاب سوزان مستقیم به صورتم می‌تابد، دستم را برای پایین آوردن سایه بان خودرو بالا می‌آورم که می‌بینم این تاکسی سایه بان ندارد، تصمیم می‌گیرم که کمی شیشه را پایین بیاورم تا بلکه هوای داخل تاکسی عوض شود اما شیشه پایین نمی‌آید چون خراب است.
    در موقع حرکت هم مدام صدای اجزای داخل ماشین شنیده می‌شود. این وضعیت یک تاکسی در گرگان نیست بلکه وضعیت دست‌کم یک‌سوم تاکسی‌های این شهر بوده که حسرت طی کردن یک مسیر با خاطری آرام و دلی خوش را از مسافر گرفته است.

    متاسفانه اتوبوس‌های شهر هم وضعیت بهتری ندارند. یا صندلی‌ها پاره است یا شکسته و یا اتوبوس سیستم سرمایشی در تابستان ندارد. بعضی از اتوبوس‌ها هم که در مواقع بارندگی چکه می‌کنند.

    عمر بالا و فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل شهری گرگان جدا از زشت کردن چهره شهری تمایل مردم برای استفاده از این وسایل را کاهش داده و آن‌ها را مجبور به استفاده از وسایل نقلیه شخصی کرده است.

    همین مساله باعث تشدید ترافیک گرگان شده و شهرداری به جای توسعه حمل و نقل عمومی به سمت احداث تقاطع های غیر همسطح حرکت کرد. حرکتی که هزینه های چند میلیاردی بر دوش شهرداری گذاشت ولی این پروژه ها در کمتر از یک سال با شکست مواجه شده و تقاطع های غیر هم سطح از ترافیک لبریز شده اند.

    عطیه احمدی یکی از شهروندان گرگانی معتقد است فضای فعلی حمل نقل شهری گرگان با این وضعیت زشت و نامناسب تنها منجر به افسرده شدن شهروندان می‌شود.

    این شهروند گرگانی با ستایش از اقدامات شهرداری در زیباسازی شهری گفت: متأسفانه شهرداری در تمام زمینه‌های شهری یکسان عمل نمی‌کند، ما در ظاهر شهر زیبایی داریم اما این زیبایی در کنار این وسایل نقلیه فرسوده در تضاد است و من زمانی که در اتوبوس‌های فرسوده که به دلیل تهویه نامناسب بوی ماندگی هوا می‌دهد یا سیستم سرمایش و گرمایش خوبی ندارد هستم زیبایی‌های شهر به چشمم نمی‌آید.

    احمدی ادامه داد: سیستم فرسوده حمل‌ونقل شهری به‌قدری برای مردم عادی شده که اگر یک روز سوار یک تاکسی نو شوم امکانات و فضای راحت تاکسی موجب تعجبم می‌شود و تفاوت را به شکل فاحشی احساس می‌کنم.

    وی می گوید که حمل و نقل عمومی گرگان بسیار نظم است و برای دسترسی به برخی شهرک ها هم اصلا سرویسی وجود ندارد.

    هزینه سنگین افتتاحیه‌ پروژه‌های شهرداری عامل نخریدن اتوبوس

    تعدادی از کارشناسان شهری معتقدند طی این چهار سال گذشته برخی پروژه‌هایی نظیر روگذر و زیر گذر در شهر گرگان ساخته شد که هزینه‌های سنگینی برای ساخت و افتتاح آن ها پرداخت شد و این در صورتی است که به جای آن هزینه های سنگین می شد یک اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر گرگان اضافه کرد. اتفاقی که طی چهار سال گذشته رخ نداد.

    احمد صیادی، کارشناس ارشد مسائل شهری در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: من پیشنهاد می‌کنم اگر شهرداری نمی تواند ناوگان حمل و نقل عمومی را به خوبی اداره کند بخشی از آن را به بخش خصوصی بسپارد و از ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه استفاده کند.

    وی با بیان اینکه بسیاری از خانواده‌ها سرمایه‌دارند و فرزند بیکار در خانه‌دارند، افزود: این خانواده‌ها می‌توانند اتوبوس‌هایی خریداری کنند و در برخی از مسیرها به شکل شبانه‌روزی به کار ببرند.

    سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری گرگان بالای 40 سال قدمت داشته و در حال حاضر نزدیک به 100 دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل‌ونقل شهری گرگان وجود دارد که میانگین عمر آن حدود 10 سال است. در سیصد و شصت و سومین جلسه شورای شهر گرگان بودجه 9 میلیارد تومانی برای سازمان اتوبوس رانی گرگان به تصویب رسید تا بخشی از ناوگان اتوبوس رانی نوسازی شود.

    مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرستان گرگان هم در گفتگو با خبرنگار مهر از وجود 99 دستگاه اتوبوس در سطح شهرستان خبر داد و گفت: شهرستان گرگان دارای پنج دستگاه مینی‌بوس، چهار دستگاه میدل‌باس و 12 دستگاه مینی بوس در اختیار بخش خصوصی است که در 36 خط به‌صورت همه‌روزه در سطح شهر مشغول سرویس‌دهی به شهروندان هستند.

    رمضان عباسی با بیان اینکه قرار شده 12 دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوس‌رانی شهرستان گرگان تزریق شود، افزود: با اضافه شدن این اتوبوس‌ها زمان انتظار مسافران کاهش پیدا می‌کند چراکه در برخی خطوط یک یا دو اتوبوس دیگر اضافه می‌شود و مردم دیگر دغدغه‌ای برای جابه جایی ندارند.

    مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرستان گرگان میانگین عمر اتوبوس‌های فعلی را 10 سال عنوان کرد و گفت: اضافه شدن این اتوبوس‌ها بحث جابه جایی مسافران را تسهیل می‌کند و ما تعدادی از اتوبوس‌های فرسوده را از دور خارج می‌کنیم.

    وجود 1000 تاکسی فرسوده در سطح شهر گرگان

    علی کلاته، رئیس تاکسی‌رانی شهرداری گرگان در گفتگو با خبرنگار مهر از وجود دست‌کم یک هزار تاکسی فرسوده در شهر گرگان خبر داد و اظهار کرد: خودروهای پایین‌تر از مدل سال 83 دفترچه آن‌ها تمدید نمی‌شود و ملزم به نوسازی هستند.

    وی تصریح کرد: در نامه‌ای که برای نوسازی تاکسی‌ها ابلاغ‌شده است نوسازی از اواخر سال 94 آغازشده و تا شهریور سال 96 ادامه دارد.

    کلاته در رابطه با شرایط نوسازی تاکسی‌ها اظهار کرد: شرایط نو سازی به این‌گونه است که خودروی راننده به مبلغ پنج میلیون تومان توسط دولت خریداری می‌شود و راننده با آورده پنج میلیون تومان، تسهیلات 20 میلیون تومانی از ستاد نوسازی تاکسیرانی دریافت می‌کند.

    رئیس تاکسی‌رانی شهرداری گرگان بابیان اینکه خودروهای فرسوده با پژو و سمند جایگزین می‌شوند، تصریح کرد: از بین یک هزار خودروی فرسوده موجود تاکنون تنها 350 نفر برای دریافت خودروی جدید ثبت‌نام کرده‌اند.

    کلاته ادامه داد: این خودروها 120 روزه تحویل داده می‌شود و اقساط آن‌هم چهارساله با بهره 16 درصد ماهی 570 هزار تومان است.

    گرچه مدیریت شهری تلاش می کند وضعیت فعلی حمل و نقل عمومی را ارتقا دهد اما شواهد نشان می دهد مردم ناراضی هستند. این در حالی است که طی سال های گذشته های هزینه های زیاد برای تقاطع های غیر همسطح شده که اثری نداشته ولی می شد با هزینه کمتر حمل و نقل عمومی را ارتقا داد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو