فونیکسریمکسبهتام

کمبود جای پارک؛ معضل نوظهور شهرهای شمال کشور

عصر خودرو- پایگاه خبری فردا در یادداشتی نوشت: هنگامی که موضوع کمبود جای پارک و پارکینگ مطرح می‌شود، بسیاری از مردم خیابان‌های مملو از خودروی پایتخت را به یاد می‌آورند که گاه باید برای یافتن یک جای پارک چند ده دقیقه معطل ماند؛ غافل از آن که اکنون بحران جای پارک به خیلی از نقاط کشور سرایت کرده و با افزایش تعداد خودرو‌ها و رانندگان، شاهد مضاعف شدن مشکلات جای پارک خواهیم بود. چنان که کمبود جای پارک فارغ از مشکلاتی که در حوزه ترافیک به دنبال دارد، معضلات نهفته اجتماعی و تنش‌های بی‌شماری را نیز موجب می‌شود.

کمبود جای پارک؛ معضل نوظهور شهرهای شمال کشور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، در ادامه این یادداشت به قلم عماد صادقی نسب می خوانیم: از جاده پر رفت‌وآمد و پر پیچ و تاب چالوس راهی شهرهای شمالی می‌شوم. همین فاصله نه چندان دور تهران تا دریای خزر دلیلی‌ست برای شلوغی‌های سرسام‌آور کرانه دریای مازندران در روزهای تعطیل؛ حتی تعطیلی‌های کوتاه آخر هفته!

    ماکتی از تهران!
    از جاده پر رفت‌وآمد و پر پیچ و تاب چالوس راهی شهرهای شمالی می‌شوم. همین فاصله نه چندان دور تهران تا دریای خزر دلیلی‌ست برای شلوغی‌های سرسام‌آور کرانه دریای مازندران در روزهای تعطیل؛ حتی تعطیلی‌های کوتاه آخر هفته! رشد ویلاسازی و احداث مجتمع‌های تجاری مناطق بکر و دست‌نخورده استان مازندران را به ماکتی از کلانشهر‌ها تبدیل کرده و فقدان زیرساخت‌های مناسب و مساعد، سبب شده که وقتی وارد شهرهای شمالی کشور می‌شویم، با انبوهی از ترافیک مواجه شویم که بخش عمده‌ای از آن به واسطه نبود جای پارک و تخلفات ساکن خودروهای اهالی و مسافران است.

    راهور؛ ناظر بر قانون
    نیروهای راهور هر از گاهی به سراغ خودروهایی می‌آیند که دوبله یا به شکل مورب پارک کرده‌اند، تذکری می‌دهند و می‌روند. اگر این تذکر‌ها به مرز ثبت تخلف برسند و به برگه جریمه‌ای زیر برف پاک‌کن خودرو‌ها تبدیل شوند نیز از بهبود شرایط و روانی مسیر‌ها خبری نخواهد بود و عده‌ای دیگر دوباره در همان مکان‌های ممنوعه پارک خواهند کرد.

    پلیس راهور به عنوان مجری و ناظر قانون تنها می‌تواند از با متخلفان برخورد کرده و در ازای هر تخلف و تخطی از قانون، برگه جریمه‌ای را به صاحبان خودرو‌ها تحویل دهد. آن‌چنان که به نظر می‌رسد، کمبود نیرو در پلیس راهور ناجا به مزیدی بر علت تبدیل شده و دست پلیس راهنمایی و رانندگی برای برخورد با تخلفات رانندگی، به ویژه تخلفات ساکن چندان باز نیست و همکاری و اراده دیگر دستگاه‌ها برای رفع معضل ترافیک و کمبود جای پارک شهرستان‌هایی، چون سلمانشهر و عباس آباد را می‌طلبد.

    احمد هاشم‌زاده، از اهالی عباس آباد در گفت‌وگو با خبرنگار «فردا» با تاکید بر مشکلات فراوانی ناشی از کمبود جای پارک می‌گوید: «شاید اواسط مسیر عباس آباد به متل قو خلوت باشد و مردم بتوانند بدون سختی جای پارک پیدا کنند، اما نزدیک میدان عباس آباد و در اطراف فروشگاه‌های تازه تاسیس واقعا مشکلات ترافیکی وجود دارد و اهالی بیشتر از مسافران آزار می‌بینند.»

    رمضانی، یکی از مسافران هر هفته شمال نیز از ناراضیان وضعیت جای پارک و ترافیک شهرهای شمالی است. او می‌گوید: «درسته که من هم مسافرم و یک ماشین به ترافیک شهر اضافه می‌کنم. اما واقعا جای پارک در مقایسه با تعداد ماشین‌ها کمه و همیشه برای خرید کردن باید دوبله پارک کنیم. وقتی هم برمی‌گردیم می‌بینیم که راهور جریمه کرده و رفته!»

    احداث پارکینگ توجیه اقتصادی ندارد
    پلیس راهور شهرستان عباس آباد در پاسخ به سوال خبرنگار «فردا» مبنی بر این‌که چرا پلیس راهور برای حل مشکلات کمبود جای پارک در این منطقه از شمال کشور اقدامی نمی‌کند، می‌گوید: «اول باید در نظر داشت که پارکینگ‌سازی در حوزه اختیارات راهور نیست. یعنی وظیفه ما نیست که جای پارک تامین کنیم. همانطور که می‌دانید وظیفه ما نظارت بر رعایت قانون است و پارکینگ‌سازی بر عهده شهرداری‌هاست. اگر آن‌ها بخواهند پارکینگ می‌سازند.» این نهاد نظارتی در ادامه می‌افزاید: «قیمت زمین‌ها با افزایش ویلاسازی در شمال کشور بالا رفته و برای شهرداری سخت است که زمینی در حد و اندازه پارکینگ را در تملک خود قرار دهد.» پلیس راهور عباس آباد در پایان توضیح می‌دهد: «ضمن این که باید در نظر داشت زمین‌های اطراف همگی صاحب و مالک دارند و حتی اجاره آن با هدف احداث پارکینگ هم توجیه اقتصادی ندارد!»

    کمی آن طرف‌تر – در سلمانشهر – وضعیت بدتر از عباس آباد است. شهرستانی که هنوز با نام «متل قو» شناخته می‌شود و تعدد مجتمع‌های تجاری، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، رستوران‌های مختلف و پاتوق‌هایی برای مسافران، این شهر را تا مرز آشفتگی پیش برده است. تنها ساعات خلوتی خیابان‌های سلمانشهر، صبح‌های خیلی زود یا نیمه‌های شب است که اهالی و مسافران در خواب به سر می‌برند و، اما در باقی ساعات روز و شب، ترافیک سنگینی بر بلوار اصلی این شهر – از یک سو در امتداد عباس آباد و از سوی دیگر در راستای کلارآباد – حکم‌فرماست.

    بلواری با ظرفیت یک خودرو!
    خودروهایی که فلاشرهایشان روشن است و دوبله ایستاده‌اند و خیابان را باریک‌تر از همیشه کرده‌اند، صحنه تکراری و هر روزه متل قو هستند؛ صحنه‌ای که مانند شهرستان عباس آباد با حضور راهور هم حل نمی‌شود و در ساعات اوج ترافیک، به وضعیت نابه‌سامان این شهرستان دامن می‌زند.

    اما این شهر یک پارکینگ دارد، پارکینگی بزرگ با ظرفیت بالا که در طبقات زیرین مجتمع تجاری مشهور و نوساز این شهرستان جای گرفته است. پارکینگی که در روزهای نخست افتتاح متجمع تجاری رایگان بود و بسیاری از مسافران و اهالی، بدون دغدغه جای پارک، وارد زیرزمین این پاساژ ساحلی شده و از فضای آن استفاده می‌کردند. اما اخیر تغییرات در پیمانکاران این پارکینگ و دنبال کردن هدف «یک‌شبه ره صد ساله» از سوی آنها، ورودی این پارکینگ را به 10 هزار تومان به ازای هر خودرو رسانده است! رقمی که خیلی‌ها به آن معتضرند و فقدان نهاد نظارتی برای برخورد با چنین تخلف آشکاری را تایید می‌کنند.

    سوءاستفاده از کمبود جای پارک!
    خودرو‌ها در صف ایستاده‌اند تا وارد پارکینگ این متجمع شوند؛ به خیال این‌که همچنان رایگان است. اما از همان صف شکل گرفته در مقابل ورودی می‌توان خودروهایی را دید که با عصبانیت دور می‌زنند و از پارکینگ خارج می‌شوند. نوبت به ما که می‌رسد، جوانی پیش می‌آید، کاغذی در دست دارد و با توضیح در مورد تغییرات در مدیریت پارکینگ، ده هزار تومان ورودی طلب می‌کند! تعجب می‌کنم و بی هیچ حرفی دور می‌زنم. در میانه‌های دور زدن برای خروج از این «گردنه» جوان فریاد می‌زند «این همه خرج سفر می‌کنید، برای ده هزار تومن حرص می‌زنید!»

    مریم سرمدی، مسافر می‌گوید: «چند ماه قبل که به سلمانشر سفر کردم، این پارکینگ رایگان بود. همان موقع کلی دعای خیر بدرقه‌شان کردم که یک کار خوب انجام داده‌اند و مردم را از سردرگمی برای پیدا کردن جای پارک خلاص کرده‌اند، اما حالا که آمدیم می‌بینم ده هزار تومان می‌گیرند!» مرد دیگری که به نظر می‌رسد او هم مسافر باشد، جلو می‌آید و می‌گوید: «باور کنید نمی‌گم چرا مجانی نمونده، باشه پول بگیرن. ولی منطقی! نه ده هزار تومن!»

    قیمت نصف شد
    با روابط عمومی مجتمع تجاری مذکور تماس می‌گیرم و علت این افزایش نجومی قیمت را جویا می‌شوم. ابتدا منکر گرانی پارکینگ می‌شوند و بعد که اصرار‌ها را می‌بینند، می‌گویند: «با تغییر پیمانکار، قیمت پارکینگ هم تغییر کرد. حالا 5 هزار تومان است!» می‌پرسم: «یعنی دیگه 10 هزار تومن نیست؟» که توضیح می‌دهند: «خیر. شکایات و اعتراض‌هایی شده و قیمت به نصف رسیده است!»
    اگرچه بر اساس گفته‌های روابط عمومی این پاساژ، قیمت به نصف رسیده، اما به نظر می‌رسد که هنوز 5 هزار تومان ورودی برای پارکینگ منطقی نیست!

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو