فونیکسریمکسبهتام

رشد ۱۲ درصدی مصرف گازوئیل در سال ۹۶

عصر خودرو- رشد ۱۲ درصدی مصرف گازوئیل در سال جاری نسبت به سال گذشته آن هم در شرایط رکود دامنه‌دار در بخش‌های مختلف نشان می‌دهد احتمالا سوخت از درگاه‌های جدیدی از چرخه مصرف رسمی خارج شده است.

رشد ۱۲ درصدی مصرف گازوئیل در سال ۹۶
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ، براساس جدیدترین آمار مصرف سوخت گازوئیل در کشور مصرف گازوئیل غیر نیروگاهی از ابتدای سال جاری تا کنون به طور میانگین 63.9 میلیون لیتر بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 6 درصدی داشته است.

    همچنین براساس آمار، مصرف گازوئیل در تمام بخش‌ها از جمله نیروگاهی و غیر نیروگاهی که شامل بخش کشاورزی و حمل و نقل می‌شود رشد 12 درصدی را نشان می‌دهد به طوری که از ابتدای سال جاری 74.7 میلیون لیتر به طور میانگین گازوئیل مصرف شده است که میزان مصرف این سوخت در سال 95 حدود 66.7 میلیون لیتر به طور متوسط در روز بوده است.

    با این شرایط یک سوال مهم و اساسی پیش می آید که با وجود اجرای طرح سهمیه بندی سوخت براساس پیمایش و همچنین افزایش گاز رسانی به نیروگاه ها که موجب به کاهش ملموس مصرف سوخت گاوزئیل در کشور شده است، چرا شاهد رشد 12 درصدی مصرف گازوئیل در طول این مدت هستیم؟
    آن هم در شرایطی که رکود دامنه‌دار در کشور ادامه دارد و به شختی می‌توان پذیرفت افزایش مصرف گازوئیل ناشی از رونق حمل و نقل یا دیگر بخش‌های اقتصاد باشد.

    براساس پیگیری های خبرنگار فارس مصرف گازوئیل در نیروگاه ها هم اکنون که در فصل گرم سال هستیم کمتر از 5 میلیون لیتر در روز است و البته مصرف گازوئیل در بخش کشاورزی نیز چندان قابل اعتنا نیست بنابراین بیشترین میزان مصرف مربوط به بخش حمل و نقل است.

    از طرف دیگر باید تاکید کرد خودروهای جدید گازوئیل سوز به ناوگان حمل و نقل افزوده نشده است بنابراین برخی از کارشناسان معتقدند باوجود اجرای طرح سهمیه بندی گازوئیل بر اساس پیمایش اما هنوز شاهد قاچاق این حامل انرژی هستیم و به احتمال بسیار زیاد بخش قابل توجهی از رشد مصرف به قاچاق گازوئیل مربوط می شود.

    اگر این تحلیل صحیح باشد، مسئولان باید برای بهینه کردن طرح سهمیه بندی سوخت براساس پیمایش و نصب جی پی اس بر روی خودروهای گازوئیل سوز و تخصیص سهمیه براساس جی پی اس سریعا اقدام کنند تا مانع از خروج گازوئیل از کشور شوند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو