فونیکسریمکسبهتام

«اختصاصی عصر خودرو»

راه پر پیچ و خم تحقق رشد صادرات

عصر خودرو- صادرات غیرنفتی را می توان یکی از پیشران‌های اصلی خروج از رکود دانست، پیشرانی که نقش مهمی در اقتصاد ایفا می‌کند. از این‌ رو و در راستای افزایش درآمدهای صادراتی و در نتیجه بهبود وضعیت اقتصادی کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این زمینه هدف‌گذاری صادرات ۲.۲ میلیارد دلاری صادرات صنعت خودرو را برای سال جاری در «برنامه راهبردی صنعت خودرو» پیش‌بینی کرده است.

راه پر پیچ و خم تحقق رشد صادرات
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، پیش بینی صورت گرفته برای سال جاری در حالی است که در سال های اخیر الزامات بسیاری برای افزایش صادرات در کشور تدوین شده و خودروسازان خارجی نیز از قیود در نظر گرفته شده مصون نبوده اند.‌ الزاماتی که می توان گفت تاکنون شرایط برای تحقق آن فراهم نشده و اجرایی کردن آنها به فراهم کردن زیرساخت های داخلی گره خورده و تا زمانی که این گره باز نشود به طور حتم تحقق  هدف گذاری صورت گرفته دور از ذهن خواهد بود.
      پیش بینی صورت گرفته درحالی است که سال گذشته حجم صادرات صنعت خودرو بسیار کمتر از هدف گذاری پیش بینی شده برای سال جاری بوده و با توجه به تحولات سیاسی و اقتصادی منطقه تحقق صادرات 2.2 میلیارد دلاری این صنعت نیازمند تغییر در بازارهای صادراتی خواهد بود. در این خصوص کارشناسان صنعت خودرو معتقدند خودروسازها علاوه ‌بر حفظ بازارهای خارجی خود باید دستیابی به بازارهای جدید را نیز در دستور کار قرار دهند که تحقق این امر نیز با توجه به رقابت شدیدی که در بازار خودرو در دنیا وجود دارد چندان آسان نخواهد بود؛ چرا که اصلی‌ترین عامل دستیابی به بازارهای صادراتی و حفظ آن به کیفیت بالا و قیمت رقابتی وابسته است، عواملی که خودروهایی که در حال حاضر در خطوط تولید خودروسازان قرار دارند از آنها برخوردار نیستند. جذابیت محصول یکی دیگر از مواردی است که فعالان این بخش موفقیت در مقوله صادرات را به آن وابسته دانسته و معتقدند تحقق هدف گذاری صورت گرفته با محصولات جدید امکان پذیر خواهد بود، ‌اما در صورتی که این هدف گذاری برپایه محصولات قدیمی صورت گرفته باشد تحقق هدف گذاری صورت گرفته دور از ذهن خواهد بود. 
    در کنار عوامل مذکور که از آنها می توان به عوامل درونی صنعت خودروسازی کشور یاد کرد آنچه مسلم است صادرات به عوامل دیگری از جمله ثبات سیاسی و ارتباط طولانی با کشورهای هدف، رفع چالش های پولی و بانکی و ... وابسته است. در این خصوص ساسان قربانی عضو شورای سیاست گزاری خودرو با طرح این پرسش که آیا محصولاتی که در کشور تولید می شوند جذابیت صادراتی برای مخاطبان دارند یا خیر؟ می گوید: جذابیت صادراتی در برگیرنده محصول به روز، کیفی، رقابتی و خدمات محور است مواردی که شرایط را برای حضور در بازار رقابتی فراهم می کند و آنچه مسلم است خودروهای قدیمی که در حال حاضر در کشور تولید می شوند جذابیت چندانی در بازارهای صادراتی ندارند.
    به گفته قربانی تولید محصولاتی که از تکنولوژی جدید برخوردار نیستند محدود شدن جغرافیای صادرات خودروسازان را به همراه داشته و موجب شده تا بسیاری از کشورهای پیش رفته و دارای تکنولوژی از لیست کشورهای مقصد صادراتی خودروسازان داخلی حذف شوند. این روند موجب شده تا با کوچک شدن محدوده صادراتی، کشورها هدف برای صادرات به کشورهای منطقه از جمله افغانستان، عراق و سوریه محدود شوند و آنچه مسلم است صادرات به این کشورها نیز چندان قابل توجه نخواهد بود. از سوی دیگر با توجه به تغییر مناسبات سیاسی و اقتصادی در منطقه خودروسازان تا حدودی این بازارها را نیز از دست داده اند.
    به گفته قربانی در صورتی که بخواهیم به یک صادرات پایدار، سیستمی و تداوم دار فکر کنیم باید تولید محصولات به روز را در دستور کار قرار دهیم و آنچه مسلم است محصول به روز نیز مکانیزم خاص خود را دارد و خودروسازان در این زمینه باید از شبکه کامل خدمات رسانی برخودار باشند چرا که خودرو در رده محصولات بادوام قرار دارد و برای خریدار از اهمیت بسیاری برخوردار است.
    علاوه بر موارد مذکور فعالان این بخش معتقدند که در حوزه فروش نیز ما با استانداردهای روز فاصله بسیاری داریم و این به معنی آن است که در این مقوله نیز نتوانسته ایم به صورت همگون با دنیا حرکت کنیم در نتیجه باید در کنار روی آوردن به محصولات جدید بازاریابی با استانداردهای جدید را نیز در دستور کار قرار دهیم.
    فراهم نبودن زیرساخت های صادراتی در حالی است که در قراردادهای خارجی پیش شرط صادرات 30 درصدی محصولات تولیدی در کشور به عنوان یکی از الزامات اصلی در نظر گرفته شده است. الزامی که پیش از این نیز در قراردادهای خارجی مورد توجه قرار گرفته بود اما هربار خودروسازان خارجی به دلایلی از اجرایی کردن آنها سرباز زده بودند. در این خصوص فعالان خودرو به این نکته اشاره می کنند که بسیاری از برندهای خارجی در قراردادهای خود قید عدم حضور در بازارهای که سهمی تعریف شده دارند را مد نظر قرار می دهند که این امر موجب می شود تا شرایط برای حضور در این بازارها امکان پذیر نباشد. در این خصوص این کارشناس خودرو می گوید: با توجه به محدودیت هایی که وجود دارد خودروسازان باید حضور در بازارهای جدید را مدنظر قرار دهیم بازارهای که به کشور ما نزدیک باشند و حمل و نقل به آنها امکان پذیر باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو