فونیکسریمکسبهتام

چگونه یک خودرو سالم داشته باشیم؟

عصر خودرو- داشتن خودرویی که چندصد هزار کیلومتر کار کند، یک رؤیای دور از دسترس نیست و شما هم با مطالعه‌ی این مطلب، می‌توانید به مهم‌ترین نکات نگهداری صحیح از خودرو پی ببرید.

چگونه یک خودرو سالم داشته باشیم؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از زومیت، البته پاسخ دادن به تیتر این مطلب چندان ساده نیست؛ چراکه سبک رانندگی صاحبان خودروها بر شرایط این وسایل نقلیه تأثیرگذار است. به‌عنوان مثال، ممکن است رسیدن به کیلومتر کارکرد 100 هزار برای یک خانواده‌ی معمولی، بیش از 10 سال زمان ببرد و برعکس برای یک راننده‌ی تاکسی، در مدت‌زمان کمتری حاصل شود. از سویی دیگر، عمر قطعات غیر فلزی که در فضای داخلی خودرو استفاده می‌شوند، بعد از گذشت چند سال و در مجاورت نور خورشید و رطوبت به پایان می‌رسد و ممکن است حتی با سرویس فنی و تعمیرات به‌موقع، کابین یک خودرو مستهلک و غیر قابل استفاده شود. کارشناسان معتقدند که قطعات فلزی مثل رادیاتور، دینام و فنرهای اصلی نیز باید حتما بعد از گذشت 10 سال یا 150 هزار کیلومتر تعویض شوند؛ حتی اگر سالم به نظر برسند.

    راه‌های متفاوت و نسبتا ساده‌ای وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توان، عمر مفید یک خودرو را به میزان قابل توجهی افزایش داد. یکی از این روش‌ها، اصلاح سبک رانندگی است. همه‌ی ما می‌دانیم که شتاب‌گیری و ترمزگیری ناگهانی فشار زیادی به خودرو می‌آورد و البته باعث استهلاک زیاد و مصرف سوخت بیشتر می‌شود. کافی است از فاصله‌ای دور و قبل از رسیدن به سرعت‌گیر یا چراغ قرمز، اقدام به ترمزگیری کنیم و به هنگام شروع حرکت، آرام گاز بدهیم. این فرایند، نه‌تنها فشار بر پیشرانه و سیستم ترمز را به حداقل می‌رساند، تنش‌های مکانیکی وارد بر دیگر تجهیزات خودرو را هم کاهش می‌دهد و می‌تواند بر سالم ماندن کابین و صندلی‌ها در درازمدت تأثیر بگذارد. کارشناسان، حرکت سریع با خودرویی که تازه روشن شده و اصطلاحا سرد است، یکی از مهم‌ترین عوامل آسیب به پیشرانه و خصوصا قسمت سرسیلندر می‌دانند.

    دیگر اشتباه فنی که در بین عموم مردم شایع شده، روشن کردن سیستم تهویه‌ی مطبوع خودرو بلافاصله پس از استارت است. در بسیاری از خودروهای امروزی، نه‌تنها کولر، که بخاری هم به هنگام کار باعث ایجاد بار اضافه روی دوش پیشرانه می‌‌شود و استفاده از آن‌ها درحالی‌که موتور هنوز گرم نشده است، استهلاک پیشرانه را افزایش خواهد داد. دیگر نکته‌ی مهم درباره‌ی سیستم کولر، بخاری و گرم‌کن‌های روی شیشه و صندلی‌ها، استفاده‌ی ماهیانه از آن‌ها است. اگر می‌خواهید آپشن‌های مختلف خودروی شما همیشه آماده‌به‌کار باشند، حداقل یک‌بار در ماه از تمامی توان آن‌ها استفاده کنید.

    توجه به دفترچه‌ی راهنمای خودرو و نکات ساده‌ی آن، بسیار راهگشا و البته کم‌هزینه است. به‌عنوان مثال، چنانچه شرکت سازنده، شما را به استفاده از نوع خاصی از روغن موتور تشویق کرده است، خرید روغن‌های گران‌تر می‌تواند علاوه بر اتلاف پول، باعث استهلاک خودرو در بلندمدت شود. این موضوع درباره‌ی نوع بنزین مصرفی هم اهمیت دارد و ممکن است استفاده‌ی طولانی‌مدت از بنزین‌ با اکتان بالا (مثل بنزین سوپر) به خودروی شما آسیب بزند؛ پس یک بار دیگر کتابچه‌ی راهنمای شرکت سازنده را مطالعه کنید.

    یک باور قدیمی، رانندگان را به سوخت‌گیری مداوم و حضور در پمپ بنزین، قبل از اتمام سوخت موجود در باک تشویق می‌کرد. این موضوع البته درست و منطقی است و حتی در خودروهای مدرن هم بهترین زمان برای سوخت‌گیری، هنگام رسیدن عقربه‌ی نشان‌دهنده‌ی بنزین به خط وسط است. کارشناسان معتقدند حتما قبل از رسیدن ظرفیت بنزین باک به یک‌چهارم آخر، باید به پمپ بنزین مراجعه کرد تا سیستم پمپ بنزین و انژکتور سالم بماند.

    از سویی دیگر، سوخت‌گیری تا حداکثر مقدار ممکن نیز اشتباه است. بهترین کار، خودداری از سوخت‌گیری اضافه پس از زمانی است که سیستم قطع خودکار جایگاه عمل می‌کند. فضای خالی بالای باک که منتهی به مجرای سوخت‌گیری می‌شود، برای کاهش حرارت سوخت موجود در باک مفید است و سوخت‌گیری بیش از حد، این بخش از خودرو را گرم نگه‌ می‌دارد که البته منجر به افزایش استهلاک سیستم پمپ بنزین و انژکتور می‌شود. سوخت‌گیری خودرو تا حداکثر میزان ممکن، می‌تواند به سنسورهای الکترونیکی تشخیص میزان سوخت نیز آسیب بزند و با روشن کردن کاذب چراغ چک، عملکرد این بخش در مواقع اضطراری را مختل کند.

    توجه به میزان کارکرد قطعات فنی خودرو، بر اساس آنچه در دفترچه‌ی راهنمای شرکت سازنده آمده، بسیار حیاتی است و یک راننده‌ی باتجربه، به تعویض به‌موقع این ادوات با نمونه‌ی مورد تأیید کارخانه، توجه ویژه‌ای دارد. حتی اگر خودروی شما به‌خوبی کار می‌کند، باید حداقل یک‌بار در سال توسط سرویس‌کار مجاز بازدید شود و خصوصا در قسمت باتری، تسمه‌ها، شمع‌ها، سیستم تهویه و تنظیم موتور (ECU) مورد بازرسی فنی قرار گیرد.

    در پایان این مطلب، به شما پیشنهاد می‌شود با خودرویی که در اختیار دارید، همزادپنداری کنید. آنچه مسلم است، شما از نشستن زیر آفتاب سوزان تابستان یا بارش سنگین برف در زمستان لذت نمی‌برید. بار اضافه روی دوش شما سنگینی می‌کند و ممکن است باعث آسیب به نقاط مختلف بدن شما شود. با این اوصاف، بهتر است با یک خودرو مهربان باشید تا دوست شما در سال‌های آینده باقی بماند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو