فونیکسریمکسبهتام

روش کنترل کیسه هوای خودرو

عصر خودرو- کیسه هوا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تجهیزات ایمنی خودرو محسوب می‌گردد و تا حدود زیادی می‌تواند مانع از آسیب و صدمه به راننده و سرنشینان گردد. به همین دلیل به هنگام خرید خودرو و بالأخص خودرو کارکرد حتماً باید از صحت عملکرد آن‌ها اطمینان حاصل نمود.

روش کنترل کیسه هوای خودرو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از جام جم آنلاین، کیسه هوا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تجهیزات ایمنی خودرو محسوب می‌گردد و تا حدود زیادی می‌تواند مانع از آسیب و صدمه به راننده و سرنشینان گردد. به همین دلیل به هنگام خرید خودرو خصوصاً خودروی کارکرده حتماً باید از صحت عملکرد آن‌ها اطمینان حاصل کرد.

    کیسه هوا یک کیسه پلیمری است که به‌صورت فشرده و تاشده در اتومبیل و داخل محفظه‌ مخصوص به خود قرار می‌گیرد. به هنگام تصادف و ضربات شدید بازشده و پر از باد شده و به‌عنوان یک لایه حفاظتی بین سرنشین و بدنه قرار می‌گیرد و از این رهگذر مانع از صدمات جدی به سرنشینان می‌شود. استفاده از کیسه هوا برای راننده، سرنشینان، کیسه‌‌های محافظ زانو، کیسه‌ هوای پرده‌ای و ... جزء مهم‎‌ترین کیسه‌های هوایی است که در خودروها مورداستفاده قرار می‌گیرد. نصب کیسه‌های هوا تا آنجا حائز اهمیت است که تعداد کیسه‌ها به‌عنوان یکی از مزیت‌های رقابتی برای خودروهای هم‌کلاس به شمار می‌آید.

    به هنگام خرید خودرو کارکرده یکی از مواردی که می‌بایست کنترل شود، کیسه‌های هوا است چراکه گه‌گاه ممکن است به دلیل تصادف و یا هر دلیل دیگری کیسه‌های هوا آسیب‌دیده و صاحب خودرو نیز نسبت به ترمیم و یا تعویض آن اقدام نکرده و این یعنی افزایش احتمال آسیب به هنگام تصادفات احتمالی.

    دو روش عملی و کاربردی به‌منظور چک نمودن کیسه هوا وجود دارد: روش سوئیچ نیمه‌باز و استفاده از دیاگ.

    روش سوئیچ نیمه‌باز: اولاً این روش نیاز به هیچ تجهیز اضافی ندارد و ثانیاً خود خریدار نیز در صورت دقت و توانایی کافی می‌تواند به‌تنهایی انجام دهد (هرچند که توصیه نمی‌شود). ابتدا سوئیچ را در حالت نیمه‌باز قرار دهید. در این وضعیت و در حالت عادی چراغ‌های چک روشن و خاموش می‌شوند ولیکن چنانچه چراغ‌ها روشن نشوند و یا روشن‌شده و خاموش نشوند حاکی از وجود مشکلی در سیستم است.

    استفاده از دیاگ: در این روش با که معمولاً در کارشناسی خودرو رایج است، استفاده از دیاگ میزان فشار کیسه هوای مشخص‌شده و چنانچه دارای مقاومت بالایی باشد و یا چاشنی عمل کرده و یا مدار باز باشد؛ یعنی کیسه هوا دچار مشکل است و نیاز به ترمیم یا تعویض دارد.

    قطع به‌یقین عملکرد صحیح کیسه هوا برای ایمنی سرنشینان بسیار حیاتی است و از همین روی می‌توانید با استفاده از دو روش فوق‌الذکر، صحت کیسه‌های هوا را چک نمایید. لازم به ذکر است که تعمیر کیسه هوایی که عمل کرده است بسته به نوع خودرو از یک تا چند میلیون تومان هزینه در پی خواهد داشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو