فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»؛

نرخ تورم تولیدکننده خودرو افزایش یافت

عصر خودرو- شاخص بهای تولیدکننده بخش وسایل نقلیه موتوری در مردادماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۵ درصد افزایش یافت.

نرخ تورم تولیدکننده خودرو افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، براساس آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی نرخ تورم در مردادماه سال گذشته برای تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر نسبت به ماه مشابه سال گذشته 1.8 درصد بوده است. تحریم های بین المللی و دسترسی غیر مستقیم به مواد اولیه از جمله دلایلی است که پیش از این افزایش نرخ  شاخص بهای تولیدکننده به آن نسبت داده می شد، اما با رفع تحریم های بین المللی و آسان شدن دسترسی به مواد اولیه نه تنها شاهد تعدیل این شاخص بها نبودیم،‌ بلکه در یک سال اخیر شاخص بهای تولیدکننده رشد نزدیک به دو برابر را تجربه کرده است. همچنین آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان دهنده آن است که تورم ماهانه بخش وسایل نقلیه موتوری در مقایسه تورم مردادماه نسبت به تیرماه نیز افزایش داشته است؛ به طوری که تورم تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌تریلر در مردادماه سال جاری نسبت به ماه قبل افزایش 3/0 درصدی داشته است. که با توجه به آمار مذکور می توان گفت روند هزینه های تولید در این بخش به صورت ماهانه در حال افزایش است؛ روند افزایشی هزینه های تولید در سال جاری در حالی است که  مردادماه سال 95 نسبت به ماه قبل از آن، شاهد تغییری در تورم تولید نبودیم که این به معنی آن است که تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری این دوره را بدون افزایش هزینه های تولید سپری کرده اند.
    شاخص بهای تولیدکننده یکی از شاخص‌های تعیین قیمت است که وضعیت و تغییر قیمت‌هایی که در مراحل مختلف فرآیند تولید توسط تولیدکنندگان وضع می‌شود را اندازه‌گیری می‌کند. این شاخص علاوه‌بر کالاها و خدمات نهایی کالاهای نیم ساخته و مواد خام را نیز در برمی گیرد و می توان گفت ابزار مناسبی برای بررسی تغییرات هزینه تولید در صنایع و بخش‌های مختلف محسوب می‌شود که تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر نیز یکی از بخش‌ها محسوب می شود. 
    علاوه بر بهای تولیدکننده بخش وسایل نقلیه موتوری در مدت زمان مورد بررسی آمارهای اعلام شده بیانگر آن است که تورم قطعات و لوازم جانبی خودرو نیز در مردادماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته، افزایش 6/7 درصدی داشته است.
    ساسان قربانی یکی از کارشناسان حوزه خودرو افزایش قیمت مواد اولیه را یکی از دلایل بالا رفتن شاخص بهای تولیدکننده بخش وسایل نقلیه موتوری یاد کرده و در این خصوص می گوید: طی یکسال اخیر و به دلیل افزایش نرخ ارز شاهد افزایش غیرمعقول مواد اولیه در کشور بوده ایم که این امر بر بخش خودرو نیز اثرگذار بوده و موجب شد تا شاخص بهای تولیدکنندگان این بخش نیز افزایش قابل توجهی را تجربه کند. این کارشناس خودرو معتقد است، تورم به وجود آمده تورم عمومی محسوب می شود و ممکن است در برخی از کالا نمود بیشتر و یا کمتری داشته باشد.
    به گفته قربانی در کنار افزایش قیمت مواد اولیه که عامل اصلی در افزایش شاخص بهای تولیدکننده بخش وسایل نقلیه موتوری محسوب می شود افزایش حقوق و دستمزد، نرخ ارز، و هزینه های سربار نیز در بالا رفتن نرخ تورم اثرگذار بوده است.
    این کارشناس حوزه خودرو معتقد است که با توجه به تغییرات صورت گرفته بازار نیز رفتار مناسب با تغییرات را از خود نشان می دهد که طبیعتا این رفتار افزایش قیمت خواهد بود.

     

    نویسنده: مژگان نعیمی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو