فونیکسریمکسبهتام

دو تاریخ متفاوت برای حذف خودروهای قدیمی

عصر خودرو- حذف خودروهای قدیمی در شرایطی این روزها یکی از سوژه‌های داغ خودروسازی کشور به حساب می‌آید که دو تاریخ متفاوت برای کنار گذاشتن آنها، از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد در نظر گرفته شده است.

دو تاریخ متفاوت برای حذف خودروهای قدیمی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، ابتدا این سازمان ملی استاندارد بود که چند ماه پیش اعلام کرد استانداردهای جدیدی برای خودروهای داخلی لحاظ شده و هر محصولی نتواند موفق به پاس کردن آنها شود، مجوز شماره‌گذاری دریافت نخواهد کرد. طبق اعلام مسوولان این سازمان، شورای سیاست‌گذاری خودرو، برنامه کنترل کیفیت و بازرسی را تصویب کرده و طبق آن، استاندارد خودروها از 52 به 83 مورد افزایش خواهد یافت. به گفته آنها، تا ابتدای دی‌ماه سال آینده هر خودرویی که نتواند 83 استاندارد یاد شده را پشت‌سر بگذارد، با توقف تولید مواجه می‌شود. ازآنجاکه سازمان استاندارد بارها بر حذف خودروهای ناتوان از پاس کردن استانداردهای 83 گانه، در تاریخ مقرر (دی‌ماه 97) تاکید کرده، به‌نظر می‌رسد تصمیم مسوولان این سازمان در این مورد جدی بوده و تخفیف و تمدیدی در کار نیست. این اما در شرایطی است که ظاهرا وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز تاریخ دیگری را برای حذف خودروهای قدیمی و کم‌کیفیت لحاظ کرده و آن پایان امسال است. بنابر اعلام مسوولان شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، خودروهای کم‌کیفیت و قدیمی یا همان تک‌ستاره‌ها، تنها تا پایان سال فرصت دارند تا ارتقای کیفی پیدا کنند، در غیر این صورت اجازه تولید نخواهند داشت. به گفته آنها، هر خودرو داخلی که نتواند تا پایان سال حداقل دو ستاره کیفی را از آن خود کند، امکان ادامه تولید از ابتدای سال 97 نخواهد داشت.

    با این حساب، در حال حاضر دو تاریخ متفاوت برای حذف خودروهای قدیمی و کم‌کیفیت وجود دارد، آن هم در شرایطی که مبدا صادرکننده هر دو قانون ارتقای کیفی (کسب دو ستاره کیفی و ارتقای استانداردها به 83) یک نهاد (وزارت صنعت، معدن و تجارت) است. بر کسی پوشیده نیست که شورای سیاست‌گذاری خودرو به‌عنوان صادرکننده دستور ارتقای استاندارد خودروها از 52 به 83، تحت مدیریت وزارت صنعت است و از آن سو، حذف خودروهای تک‌ستاره در پایان سال نیز جزو برنامه‌های همین وزارتخانه به‌شمار می‌رود. وزارت صنعت خود بهتر می‌داند که دو ستاره شدن خودروها نمی‌تواند تضمین توانایی آنها برای پاس کردن استانداردهای 83 گانه باشد، به این ترتیب این امکان وجود دارد که دو ستاره‌ها نیز در دی‌ماه 97 از رده تولید خارج شوند. در مجموع و با این شرایط، پرسش اینجاست که بالاخره خودروهای قدیمی و کم‌کیفیت در چه تاریخی حذف خواهند شد، پایان 96 یا دی‌ماه 97؟

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو