فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

تبعات ممنوعیت های ناگهانی در صنعت خودرو

عصر خودرو- توقف شماره گذاری خودروهای پرمصرف هرچند این روزها به یکی از حاشیه های جاده مخصوص کرج بدل شده که متولیان بخش صنعت از رفع این چالش تا پایان هفته جاری خبر می دهند.

تبعات ممنوعیت های ناگهانی در صنعت خودرو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، به گفته معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت، شماره گذاری خودروهای با مصرف سوخت بیش از 8.5 لیتر در 100 کیلومتر که در روزهای گذشته محدودیتی برای آنها ایجاد شده بود، تا پایان این هفته به روال گذشته بازمی گردد و مصوبه دولت بلافاصله از سوی معاونت حقوقی مجلس شورای اسلامی ملغی اعلام شده است.

    خبر اعلام شده از سوی محسن صالحی نیا در حالی است که  اجرای پیش از موعد مقرر توقف شماره گذاری خودروهای پرمصرف در هفته های اخیر به چالشی بزرگ برای خودروسازان بدل شده و سرگردانی خریداران را به همراه داشته است. براساس مصوبه هیات وزیران خودروسازان داخلی برای خودروهای سواری داخلی با مصرف سوخت 8 لیتر، بین 8 تا 5 / 8 لیتر، 5 / 8 لیتر و بیشتر در صد کیلومتر ملزم به اسقاط یک دستگاه خودروی فرسوده از سوی خودروساز داخلی از رده خارج شود، طرحی  که براساس مصوبه هیات وزیران باید از ابتدای سال آینده اجرایی شود، اما اجرای آن چندماه زودتر اجرایی شد که این امر غافلگیری خودروسازان را به همراه داشت. براساس آخرین خبر اعلام شده از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی در حال حاضر شماره‌گذاری «خودروهای تیگو 5، آریزو 5، ام‌وی‌ام‌33X، جکS5 ، لیفان 820، سوزوکی گراند ویتارا، هایما S7 و BYD S6 » به دلیل عدم رعایت مصوبه دولت برای اسقاط خودرو فرسوده متوقف شده است؛ توقفی که با توجه به خبر اعلام شده از سوی معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت باید در روزهای آینده برطرف شود.

    اما با اجرای زود هنگام این مصوبه این سوال به وجود می آید که اجرایی کردن پیش از موعد توقف  شماره گذاری خودروهای پرمصرف چه تبعاتی برای صنعت خودروسازای به همراه دارد. در این زمینه یکی از کارشناسان صنعت خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا توقف شماره گذاری با اطلاع قبلی خودروسازان صورت گرفته است می گوید: اطلاع رسانی قبلی در صنعت خودرو نیازمند یک فرایند دقیق است که منجر به حل مساله مورد نظر  شود و از آنجا که بحث مصرف سوخت خودرو  نیاز به تغییرات اساسی در قوای محرکه  دارد و سرمایه گذاری برای ساخت قوای محرکه یک فرایند چندین ساله است، لذا در دنیا از سالها قبل اعلام می کنند که استراتژی ها و برنامه ها در خصوص مصرف سوخت خودروها چگونه تعیین شود. حال با توجه به چنین رویه های معمولی در این صنعت در سطح دنیا، اطلاع رسانی صحیحی در این خصوص صورت نگرفته است.

     این فعال صنعت خودرو معتقد است، حتی مهلت یکساله نیز در این خصوص کافی نیست. در بسیاری از کشورهای دنیا متوسط مصرف خانواده خودروهای تولیدی یک خودروساز را ملاک قرار می دهند نه فقط مصرف سوخت یک مدل خودرو را  و برخی از تولید کنندگانی که یک یا دو مدل از محصولات آنها به دلیل این موضوع شماره گذاری نمی شوند دارای سبد تولید  هستند که محصولات آن جزو کم مصرف ترین ها محسوب می شود، حال با توجیه این مسئله که مصرف سوخت بالای 8.5 لیتر از اکنون و مصارف بالاتر از 8 لیتر از ابتدای سال آینده مشمول اجرای این بند قرار می گیرند توجیه پذیر نیست و  اما علی رغم تمامی این موارد خودروسازان معتقدند به دلیل عقب ماندگی تکنولوژی موتورهای تولیدی در ایران و اینکه زمان مورد نیاز برای اصلاح این موارد بیش از یکسال است بنظر می رسد این دستورالعمل دولت برای اجرا از سال آینده نیز اجرایی نخواهد بود.

    وی در خصوص تاثیر توقف شماره گذاری بر بازار خودرو نیز می گوید: کمبود عرضه منتج از تاخیر در تحویل خودروهای ثبت نام شده، و افزایش نارضایتی مشتریان و شکایات ایشان بابت تاخیر و سردرگمی بوجود آمده از نمایندگان و شرکت های تولید کننده از تاثیرات منفی توقف شماره گذاری است و با توجه به تحمیل هزینه اسقاط یک دستگاه خودرو و تاثیر مستقیم آن در قیمت تمام شده محصول قطعا شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

     

    نویسنده: مژگان نعیمی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو