فونیکسریمکسبهتام

۱۷۰ هزار موتورسیکلت در پارکینگ‌های تهران خاک می‌خورند

عصر خودرو- خط آخرش توقیف و پارکینگ است. کلاه سرش نمی‌گذارد. نه گواهینامه دارد و نه بیمه. با نیم‌دور چرخش فرمان، از خان ‌پلیس چهار راه اول با موفقیت می‌گذرد اما کارش به هفت خان نمی‌کشد.

۱۷۰ هزار موتورسیکلت در پارکینگ‌های تهران خاک می‌خورند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری ، گوشه میدانی که مسیر هر روزه‌اش‌ بوده کفی زرد رنگی سر راهش سبز می‌شود. این بار دیگر مجال فرار نیست. افسر می‌گوید: مدارک! اما به قول معروف پاک پاک است! موتور متخلف توقیف می‌شود و روانه پارکینگ اما مگر با این آگهی‌های «موتورسیکلت با روزی 3هزار تومان!» می‌شود نگران بود؟

    قصه پر غصه موتورسیکلت‌های پایتخت مثنوی 70من کاغذ است. همانطور که به آسانی موتوری توقیف می‌شود، موتور دیگری از تولیدی‌های زیرپله‌ای سر بر می‌آورد و راهی خیابان‌ها می‌شود تا نکند ذره‌ای جای خالی‌ این قانون‌شکنان دوچرخ احساس شود. مافیای زیرزمینی تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری همیشه موفق بوده؛ حتی حالا که 13ماه از قانون توقف شماره‌گذاری این وسایل نقلیه می‌گذرد هم هستند کرور کرور موتورهایی که در انبارها منتظر ورود به بازار هستند. این اما همه داستان نیست. نیمه دیگر حکایت موتورسواران قانون‌شکن، آنهایی هستند که موتورشان راهی پارکینگ‌های پلیس می‌شود اما سال تا سال به آن اهمیت نمی‌دهند. پلیس برای چنین موتورهایی اصطلاح «رسوب» را به‌کار می‌برد.

        در پارکینگ‌ها چه می‌گذرد؟

    عددشان به 170هزار دستگاه می‌رسد. آنگونه که سرهنگ علی شریفی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی راهور تهران بزرگ در گفت‌وگوی اختصاصی به همشهری اعلام کرده، در سال 95، 51هزار و 400دستگاه موتورسیکلت در تهران توقیف و روانه پارکینگ شده است. همچنین طی 7‌ماه نخست سال‌جاری بالغ بر 18هزار دستگاه موتورسیکلت به واسطه تخلف روانه پارکینگ شده تا عدد توقیفی‌ها طی 19ماه اخیر به حدود 70هزار دستگاه برسد.

    اگر همین 70هزار موتور در 19‌ماه اخیر تقسیم شوند، از ابتدای سال 95تا‌کنون روزانه 122موتور در تهران توقیف شده‌اند، به‌عبارت دقیق‌تر هر ساعت 5موتور! در عین حال آمار موتورسیکلت‌های توقیفی موجود در پارکینگ‌های پلیس 170هزار دستگاه است که نشان می‌دهد 100هزار دستگاه آن، از پیش از سال 95در پارکینگ‌ها خاک می‌خورند. عدد شگفت‌تر اینکه موتورهای توقیف شده قبل از سال 93چیزی حدود 80هزار دستگاه هستند. این موتورها دست‌کم 1300روز در پارکینگ‌ها رسوب کرده‌اند.

        تکلیف رسوبی‌ها

    برابر قانون، موتورسیکلتی که 6‌ماه در پارکینگ بماند جزو اموال ستاد اجرایی فرمان امام محسوب می‌شود و این ستاد می‌تواند آن موتور رسوب کرده در پارکینگ را درصورت الزام قانونی، برای ذوب شدن به کارخانه‌های مربوطه منتقل کند. سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در این‌باره به همشهری می‌گوید: بسیاری از موتورسیکلت‌های توقیفی مدت زیادی در پارکینگ‌ها می‌مانند و طبق قانون اگر مالکان‌شان تا 6ماه مراجعه نکنند، مال بدون صاحب می‌شود و متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام خواهد بود.

    به گفته وی، نکته اینجاست که اگر موتورسیکلتی سال‌ها در پارکینگ رسوب کرد نباید به چرخه ترافیکی معابر بازگردد، زیرا بیش از حد نیاز در معابر موتور وجود دارد و اگر هم موتوری باید به چرخه خیابان‌ها بازگردد، نباید سنی از آن گذشته باشد چراکه ما با 2عامل وسیله فرسوده و آلاینده هوا مواجهیم و این دو،‌خطری مهم برای شهروندان هستند.

        فرسودگی موتورها در قانون هوای پاک

    براساس ماده 8قانون هوای پاک، خرید و فروش و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع است. در ماده 8این قانون آمده است: تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه سنگین و سنگین و موتورسیکلت مکلفند وسایل نقلیه خود را پس از اتمام سن فرسودگی از رده خارج کنند و مسئولیت خود را از این جهت نزد یکی از مؤسسات بیمه داخلی تحت نظارت بیمه مرکزی بیمه کنند.

    از طرفی حمل بار و مسافر، صدور گواهی معاینه فنی، تخصیص بیمه شخص ثالث، خرید و فروش، نقل و انتقال و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع است و پلیس راهنمایی و رانندگی وسیله فرسوده را به ازای هر روز تردد با عنوان ورود و تردد وسایل نقلیه غیرمجاز در معابر، محدوده‌ها و مناطقی که ممنوع اعلام شده است جریمه می‌کند. حال این پرسش پیش می‌آید که چگونه موتورهایی که پس از 4سال رسوب و سال‌ها تردد در شهر، فرسوده نیستند ؟ و درصورت بیرون آمدن از پارکینگ‌ها چه بلایی بر سر هوای تنفس میلیون‌ها شهروند می‌آورند؟

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط