فونیکسریمکسبهتام

راهور تهران آدرس قفل‌های ترافیکی را اعلام کرد

کروکی ۴۵ گره در ترافیک پایتخت

عصر خودرو- آدرس ۴۵ گره ترافیکی پایتخت به منظور اعمال «اصلاحات هندسی» در حالی از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اعلام شد که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعتقاد دارد بسیاری از این گره‌های ترافیکی با اصلاحات هندسی ساده و کم‌هزینه قابل رفع نیستند.

کروکی ۴۵ گره در ترافیک پایتخت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد،  در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران و در جریان بررسی یک فوریت طرح «الزام شهرداری به شناسایی و رفع گره‌های ترافیکی و نواقص هندسی شبکه معابر تهران» عناوین 45 گره ترافیکی پایتخت که توسط پلیس راهنمایی و رانندگی شناسایی شده است، عنوان شد تا به واسطه منابع مازاد بودجه در ذیل تبصره‌های بودجه 96 پایتخت بتوان برای رفع آنها اقدام کرد.

    یک فوریت این لایحه البته مخالفانی در شورای شهر تهران داشت که محسن پورسید‌آقایی، معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تهران نیز به آنها پیوست. پورسیدآقایی پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان طرح مذکور، با اشاره به سابقه بررسی و مطالعه گره‌های ترافیکی تهران در سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: این موضوع، جدید نیست و شهرداری تهران پیش از این مطالعات کاملی در این رابطه انجام داده و 92 گره ترافیکی را شناسایی کرده است. اما شناخت پلیس راهور از این گره‌های ترافیکی، «دقیق» نیست.

    وی ادامه داد: رفع بسیاری از این گره‌های ترافیکی برخلاف تصور پلیس هزینه‌های سنگینی به شهرداری تحمیل می‌کند و ممکن است برخی از همین گره‌ها به تنهایی بیش از 10 میلیارد تومان منابع مالی برای گشایش نیاز داشته باشد.

    وی با بیان اینکه مطالعات مربوط به رفع 13 گره ترافیکی در سازمان مشاور فنی و مهندسی شهرداری تهران در حال انجام است، یادآور شد: سایر مواردی که پلیس به آنها اشاره کرده بعضا به سادگی قابل رفع نیستند و برخی پیشنهادها نیز به هیچ عنوان قابلیت اجرا ندارند. به‌عنوان مثال پیشنهاد پلیس این است که یک پل عابر پیاده در بزرگراه آیت‌الله هاشمی جابه‌جا شود، این در حالی است در این نقطه باید 10 متر دیوار بتنی ورودی این بزرگراه به بزرگراه اشرفی اصفهانی تخریب شود که هزینه سنگینی دارد.

    وی از شورای شهر تهران درخواست کرد در این رابطه به سازمان حمل و نقل و ترافیک اعتماد کند و افزود: از آنجا که اولویت شهرداری تهران در دوره جدید برخلاف گذشته، «خودرو‌محوری» نیست، در نتیجه انجام هزینه‌های چند صد میلیارد تومانی یا بیشتر به منظور تسهیل تردد خودروهای شخصی در رفع گره‌های ترافیکی در اولویت قرار ندارد.

    پورسیدآقایی با تاکید بر ضرورت «حل ریشه‌ای گره‌های ترافیکی» گفت: در برخی از معابر بزرگراهی عرض اضافی در مقطعی از طول بزرگراه سبب ایجاد قیف ترافیکی شده است و شهرداری تهران به دنبال پیاده‌سازی ایده‌هایی برای ایجاد عرض یکسان در کل مسیر بزرگراه‌ها است. البته این طرح‌ها نیازمند تامین مالی کافی است که باید منابع آن مشخص شود.

    به گزارش «دنیای اقتصاد» 45 گره ترافیکی اولویت‌دار که توسط پلیس راهنمایی و رانندگی معرفی شده، عمدتا در 11 معبر بزرگراهی شهر قرار گرفته و این در حالی است که هدف شهرداری تهران در دوره گذشته از «توسعه بزرگراه‌ها»، حل مشکل ترافیک بوده است. وضع موجود نشان می‌دهد نتیجه اجرای ابرپروژه‌های بزرگراهی در تهران که بیشترین بار مالی را در مقایسه با سایر پروژه‌های شهری به شهر تحمیل کرد، به‌جای آنکه «تسهیل تردد و روان‌سازی عبور و مرور» را موجب شود، به دلیل تحریک استفاده بیشتر از خودروی شخصی، تشدید ترافیک را رقم زده است.

    همه 45 گره‌ ترافیکی در امتداد یا اطراف 10 بزرگراه اصلی تهران شکل گرفته‌اند. این بزرگراه‌ها شامل امام علی،‌ هاشمی رفسنجانی (نیایش قدیم)، مدرس، همت، صیاد، چمران، صدر، شیخ فضل‌الله نوری، یادگار امام و حکیم است. روز گذشته با استماع توضیحات معاون شهردار تهران، اعضای شورا قانع شدند که طرح مذکور فاقد اولویت بوده و به فوریت آن رای ندادند تا به‌صورت عادی در نوبت بررسی قرار گیرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو