فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

آزمایش بلندمدت MG۶ در بازار دست‌دوم؛ انگلیسی- چینی چابک و بی‌ادعا

عصر خودرو- شرکتCars Morris Garages که از سال ۱۹۲۴ در انگلستان به‌عنوان سازنده خودروهای اسپرت دونفره روباز فعالیت خود را شروع کرد، در سال ۲۰۰۹ بعد از رویارویی با مشکلات بزرگ اقتصادی، سهام خود را به سایک موتورز چین واگذار کرد و از یک برند اصیل انگلیسی به یک برند چینی- انگلیسی تغییر پیدا کرد. اما همچنان بعضی‌ها ام‌جی را به‌عنوان یک برند انگلیسی می‌شناسند.

آزمایش بلندمدت MG۶ در بازار دست‌دوم؛ انگلیسی- چینی چابک و بی‌ادعا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، محصولات ام‌جی در ایران که در سال 1388 با مشارکت تجاری شرکت مدیاموتورز وارد بازار ایران شد، به‌عنوان یکی از مرغوب‌ترین محصولات چینی بازار به‌حساب می‌آید؛ خودروهایی که شاید قیمتشان به نسبت دیگر رقبای هم‌صنف خود بالا باشد ولی قطعا یکی از باکیفیت‌ترین انتخاب‌ها در آن بازه قیمتی خواهند بود. مدیاموتورز با عرضه محصولاتی مانند MG3 ،‌MG550 ،‌MG350، و MG6 دربازار ایران جای پای خود را باز کرد و اکنون هم با خودروهای GS و GT همچنان در بازار حضور دارد. از آنجا که بعضی از مشتریان هنوز هم به نام چین و محصول چینی حساسیت دارند، برای رفع این ابهام به سراغ یک دستگاه MG6 توربو سال 2012 رفتیم تا با بررسی آن در آستانه 74 هزارمین کیلومتر پیمایش بتوانیم از استقامت این خودرو در طول زمان آگاهی دقیق‌تری پیدا کنیم. اما پیش از شروع لازم است از مالک خودرو که خودرو خود را جهت تست و عکاسی در اختیار تیم ما قرار دادند، کمال تشکر و قدردانی را به‌جای آوریم.

طراحی‌
اتاق ام‌جی‌6 توسط Anthony (Tony) Williams-Kenny، طراح مشهور انگلیسی که هم اکنون مدیریت بخش طراحی سایک‌موتورز را برعهده دارد انجام شده است. طراحی ساده و در عین حال زیبای این خودرو با جلوپنجره حصیری ساده و چراغ‌های کشیده، کاپوت ساده که به 2 خط مورب از بالای چراغ‌ها تا زیر شیشه مزین شده است، رینگ‌های آلومینیومی 17 اینچی اسپرت، سانروف برقی، جلوه پیدا می‌کند. شاید نتوان این خودرو را یک مدل مجلل و اسپرت دانست ولی قطعا از هیچ جای طراحی آن هم نمی‌توان اشکال گرفت. شیشه بزرگ جلو که با زاویه مناسبی نصب شده است و بازتاب نور در آن خیلی کم به چشم راننده برخورد می‌کند، شیشه عقب نسبتا بزرگ که هرچند دید وسیعی از عقب در اختیار شما نخواهد گذاشت ولی به اندازه‌ای هم بزرگ هست که دید را کور نکند. در کل می‌توان گفت طراحی این خودرو را می‌توان به‌نسبت دیگر نمونه‌های ام‌جی تا حدودی ساده‌تر دانست ولی در همین سادگی، ظرافت‌هایی مانند انحناهای کنار سپر و روی درها وجود دارد که شاید خیلی به چشم نیایند ولی بسیار دقیق و زیبا طراحی شده‌اند. اتاق ام‌جی 6 به‌واسطه طول 4653 میلی‌متری و فاصله محوری 2705 میلی‌متر، یک کابین متوسط محسوب می‌شود ولی با توجه به ارتفاع 1480 میلی‌متری، به اندازه کافی در دریف جلو و عقب جادار است.
نمای داخلی
وقتی برای نخستین‌بار پا به کابین ام‌جی6 می‌گذارید، شاید نخستین نکته‌ای که بتواند نظر شما را به خود جلو کند، پنل میانی پر از دکمه است که در دقایق ابتدایی پیدا‌کردن هر دکمه در میان آنها تا حدودی سخت و زمان‌بر خواهد بود. مانیتور 7 اینچی لمسی که به سیستم ناوبری و سیستم صوتی مجهز شده است و می‌تواند از بلوتوث، USB و  AUX هم پشتیبانی کند، فرمان با روکش چرمی با دکمه‌های کنترلی سیستم صوتی و کروزکنترل که در عین سادگی، طراحی آن بسیار برای رانندگی مناسب است. پشت‌آمپر جذاب و اسپرت که شاید بتوان تنها اشکال آن را کوچک بودن اعدادش دانست و سوئیچ متفاوت و جداب این خودرو که به صورت یک کارت در محفظه تعبیه شده قرار می‌گیرد و با فشردن آن خودرو استارت می‌خورد را می‌توان از جذابیت‌های داخل این کابین دانست. صندلی‌های پوشیده از چرم ضدلغزش مجهز به گرمکن در ردیف جلو که در نمونه موجود در بازار ما به‌صورت برقی در 6 حالت تنظیم می‌شوند و همچنین طرح متفاوت ترمزدستی این خودرو از دیگر نکاتی هستند که طراحی داخل اتاق را جذاب می‌کنند.

ایمنی
طراحی شاسی داینامیک، وجود 6 کیسه هوا در کنار سیستم‌های ایمنی الکترونیکی مانند TCS ،ESP ،‌DSC ،‌ABS و EBD  ایمنی سرنشینان را تامین می‌کنند، اما بهره‌گیری از استانداردهای EN و E-Mark نشان می‌دهد که ام‌جی علاوه‌بر سرنشینان، به امنیت عابران پیاده هم اهمیت داده است. با تمام این اوصاف، ام‌جی6 توانسته 4 ستاره ایمنی را از موسسه Euro-NCAP کسب کند که به نسبت سال تولیدش امتیاز ایده‌آلی به‌حساب می‌آید. سیستم ضد‌سرقت، شیشه بالابرهای مجهز به Anti-Trap و همچنین تکنولوژی جذاب سوئیچ که به جز زمانی که دنده در حالت P باشد از جای خود خارج نمی‌شود، امنیت این خودرو را افزایش می‌دهد. وجود سیستم TPMS یا نمایشگر فشار باد تایر هم به شما کمک خواهد کرد تا علاوه‌بر تنظیم میزان باد در فصول مختلف، از پنچری یا کم‌بادی‌های ناگهانی به‌سرعت مطلع شوید.
مشخصات فنی‌
یک پیشرانمه 1.8 لیتری 4سیلندر با تکنولوژی DOHC و مجهز به توربوشارژر که می‌تواند 160 اسب‌بخار قدرت را در دور 5500 و 215 نیوتن‌متر گشتاور ‌در دور 2500 تا 4000 تولید کند و این قدرت و گشتاور را از طریق یک گیربکس 6‌سرعته اتوماتیک دوکلاچه به محور جلو منتقل کند و این خودرو 1548 کیلوگرمی را در کمتر از 10 ثانیه به مرز 100 کیلومتر بر ساعت برساند. با توجه به استفاده از سیستم پرخوران در این پیشرانه، مصرف سوخت آن به صورت ترکیبی حدود 7.7 لیتر در هر 100 کیلومتر است که با توجه به باک 62 لیتری، احتمالا نیاز شما را به بنزین‌زدن‌های مکرر از بین می‌برد.

تجربه رانندگی‌
وقتی برای نخستین‌بار پشت فرمان ام‌جی6 می‌نشینید، شاید در ابتدا استارت زدن این خودرو برایتان سخت باشد، سیستم استارت کارتی که با فشردن کارت در جایگاه مخصوص خودرو را روشن کرده و با قرار دادن دسته دنده در حالت P و فشردن مجدد کارت، خودرو را خاموش می‌‌کند، تا حدودی نیازمند دقت است. پیشرانه به‌راحتی استارت می‌خورد و با کمترین صدای ممکن به کار خود ادامه می‌دهد. وقتی دنده را در حالت D قرار می‌دهید و می‌خواهید شروع به حرکت کنید، شاید برای نخستین بار خواباندن ترمز‌دستی متفاوت این خودرو که به‌صورت عضوی مستطیل‌شکل در کنسول وسط قرار گرفته است و ترکیب کاری آن تا حدودی به مگان شباهت دارد، برایتان دشوار باشد. گیربکس اتوماتیک دوکلاچه این خودرو با سرعت بالایی دنده‌ها را سبک می‌کند ولی در معکوس‌کشیدن بسیار کند است، این تاخیر در تعویض دنده وقتی در کنار لگ استاندارد توربو قرار می‌گیرد باعث می‌شود که روند شتابگیری ثانویه خودرو مقداری کند به‌نظر برسد. البته باید در نظر داشت که طراحی این گیربکس به نسبت گیربکس‌های دوکلاچه دیگر موجود در بازار مانند گیربکس تلیسمان و یا حتی لیفان 820،  نسبتا قدیمی است و نباید از آن انتظار بیش از حد معقول داشت. شتابگیری اولیه خودرو به واسطه فراهم‌شدن ماکسیمم گشتاور در دور 2500 تا 4000 و به نسبت وزن 1.5تنی این خودرو بسیار خوب و راضی‌کننده است، برای شتابگیری ثانویه اما اگر خودرو را در حالت دستی قرار دهید به مراتب عملکرد بهتری را شاهد خواهید بود. وجود پدال‌های تعویض‌دنده در پشت فرمان در کنار پشت‌آمپر اسپرت با تریم قرمز، احساس راندن یک خودرو اسپرت را به شما منتقل خواهد کرد. بهره‌گیری از سیستم تعلیق مک‌فرسون در جلو و مولتی‌لینک در عقب با همراهی فرمان هیدرولیک، کمک می‌کند تا این خودرو هندلینگ بسیار خوبی داشته باشد و در مانورهای سریع و با سرعت بالا از کنترل راننده خارج نشود که البته در این مسئله وزن بالای 1.5 تن این خودرو هم دخیل خواهد بود. ترمزهای دیسکی برای هر چهار چرخ با کمک سیستم ABS و EBD باعث می‌شود تا ترمزگیری با این خودرو به شدت آسان باشد، همچنین وجود سیستم ESP ‌با توجه به گشتاور بالای این خودرو به‌شدت احساس می‌شود.

نگاه به خودرو از دید دست‌دوم‌
وقتی سخن از یک خودرو دست‌دوم به میان می‌آید، علاوه‌برکیفیت پیشرانه و گیربکس، موارد دیگری هم وجود دارد که باید قبل از خرید مورد بررسی قرار بگیرند. اگر بحث بررسی بلندمدت این خودرو را از پیشرانه آغاز کنیم، باید گفت که در طول بیش از 70 هزار کیلومتر کارکرد، خودرو مورد بررسی ما همچنان بی‌صدا و با قدرت کار می‌کرد. وارد شدن توربو به مدار البته با کمی تاخیر انجام می‌شود که به گفته مالک خودرو از ابتدا همین‌طور بوده است. مصرف سوخت میانگین در طول تست، به واسطه فشار آوردن بیش از حد مجاز به خودرو در حدود 12 لیتر بر هر 100 کیلومتر بود که البته در رانندگی عادی شهری عددی به‌مراتب پایین‌تر را ثبت خواهد کرد. در داخل اتاق، چرم صندلی‌ها بدون روکش تقریبا هیچ تفاوت فاحشی با نمونه صفرکیلومتر نداشته و هیچ سر و صدای اضافی از داخل کابین شنیده نمی‌شود. کیفیت کولر خودرو تا حدودی پایین بود و به نسبت دیگر رقبایش در بازار مانند رنو فلوئنس و یا تویوتا کرولا کیفیت پایین‌تری دارد. کیفیت سیسم صوتی با 8 بلندگو تقریبا یکی از ایده‌آل‌ترین گزینه‌هایی بود که در این رنج قیمتی می‌توان به آن دست یافت ولی مانیتور 7 اینچی وسط از کیفیت تصویر پایینی برخوردار بود و کیفیت Touch آن در وضعیت خیلی خوبی قرار نمی‌گرفت.

تحلیل بازار و پیشنهاد خرید
اگر بدون تعصب به ام‌جی6 نگاه کنیم، با توجه به اینکه در چین تولید می‌شود، کیفیت نسبتا ایده‌آل آن می‌تواند شما را راضی نگاه دارد. اگر در بازار به سراغ رقبای این خودرو برویم، در حال‌حاضر، نمونه‌های 2012 ام‌جی6 چیزی در حدود 68 تا 90 میلیون تومان قیمت دارند. با این قیمت، رقبای دیگری در بازار دست‌دوم وجود دارند که در میان آنها نام‌های آشنایی مانند رنو فلوئنس، تویوتا کمری، کیا سراتو، مزدا3، هیوندای اکسنت و میتسوبیشی لنسر به چشم می‌خورد که هرکدام از آنها طرفدارهای به‌خصوص خودشان را دارند و نام و شهرتشان می‌تواند باعث شود تا نظر شما از خرید یک خودرو ساخت چین منحرف شود، ولی باید در نظر داشت که ام‌جی6 از نظر امکانات رفاهی و ایمنی در وضعیت به‌مراتب بهتری از تمام این خودروها قرار می‌گیرد و همچنین به‌واسطه وجود توربوشارژر می‌تواند رانندگی پرشتاب‌تری را برای شما به ارمغان بیاورد.

آزمایش، نوشته و عکس: روزبه نوروزیان

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو