فونیکسریمکسبهتام

نمایشگاه بین المللی قطعات و لوازم خودرو ۹۶ (۱۸)

یک مدیر خودرویی: تحریم، پای قطعات بی کیفیت خارجی را به صنعت کامیون ایران باز کرد

عصر خودرو- مدیر یک شرکت خودروسازی گفت: تحریم ها و فشارهای اقتصادی در سال های گذشته علاوه بر باز کردن پای قطعات چینی و ترک به بازار کامیون ایران، موجب از دست رفتن ۶۰ درصد بازار به نفع لوازم خودرویی بی کیفیت شد.

یک مدیر خودرویی: تحریم، پای قطعات بی کیفیت خارجی را به صنعت کامیون ایران باز کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، «حمیدرضا خباز زاده» امروز (چهارشنبه) و در جریان برپایی دوازدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو تهران افزود: از بهمن ماه پارسال داخلی سازی برخی قطعات کامیون های اسکانیا در ایران آغاز شده که عمده آن مربوط به لاستیک خودروها، قطعات پلاستیکی، فایبرگلاس و ... است که مقرر است بتدریج تا 40 درصد افزایش یابد.
    به گفته این مسئول، اکنون کارشناسانی از چهار کشور برزیل، فرانسه، سوئد و هند همراه با کارشناسان ایرانی در بحث داخلی سازی قطعات، به ارزیابی کیفی شرکت های مختلف قطعه ساز کشورمان در استان های مختلف از جمله یزد و اصفهان که به استانداردهای شرکت مادر این کامیون ساز نزدیکند، مشغولند تا بهترین شرکت ها و قطعه سازان برای همکاری گزینش شوند.
    مدیر قطعات شرکت ماموت دیزل یادآوری کرد: این شرکت تامین کننده قطعات کامیون و تریلر است که به ارائه خدمات پس از فروش نیز می پردازد، برای این شرکت واردات اجناس اصلی اهمیت دارد و نمی خواهیم چینی ها یا ترک ها در این قضیه ورود کنند.
    خباز زاده بیان داشت: اکنون واردات لوازم این کامیون از کشور آلمان و قطعات و لوازم مود نیاز تریلر از جمله محورها، چراغ ها، سیستم ترمز، جک ها و ... از کشورهای مختلف انجام می شود.
    وی با اشاره به اعمال تحریم های ظالمانه در سال های گذشته، خاطرنشان کرد: شرکت اسکانیای سوئد سهامدار آمریکایی ندارد و هیچیک از محصولات خود را به بازار این کشور صادر نمی کند، بنابراین تحریم ها کوچکترین تاثیری بر همکاری های دوجانبه اسکانیا و ایران نداشت و تامین اجناس و قطعات به روال پیش از تحریم ها انجام می شد.
    این مدیر خدمات پس از فروش کامیون ادامه داد: با این حال، باید پول خرید اجناس به دست شرکت مادر سوئدی می رسید و از سویی، قطعات را به نحوی وارد کشور می کردیم که با مشکلاتی همراه بود.
    وی اظهار داشت: قطع روابط بانکی ایران با سایر کشورها، پرداخت های مالی با این شرکت را با مشکل مواجه کرد و واردات قطعات و لوازم مورد نیاز به کشورمان نیز از طریق واسطه ها به انجام می رسید که همه این موارد افزایش هزینه ها و تاخیر در تحویل قطعات را به دنبال داشت؛ همین مساله سبب شد تا شاهد افزایش فروش قطعات تقلبی در بازار باشیم و پای قطعات ترک و چینی به این بازار باز شود.
    خباز زاده ادامه داد: تداوم تحریم ها موجب شد تا برخی فروشندگان قطعات در بازار، با خلاء بوجود آمده به واردات اجناس چینی، ترک حتی به نام شرکت مادر اقدام کنند که خرابی های بسیاری به بار آورد و بدنامی برای این شرکت به دنبال داشت.
    وی یادآور شد: با وجود اجرایی شدن برجام، اما هنوز بانک های سوئدی مراوده پولی و مالی با بانک های ایرانی ندارند که همین مساله نیز سبب شده تا پول ها از سایر روش ها و دست به دست گشتن و صرف هزینه های زیاد جابجا شود.
    این مدیر خودرویی با اشاره به برخی دیگر از مشکلات در زمان تحریم ها، بیان داشت: در مقطعی گمرک کشور بلژیک (که صادرات محصولات و قطعات اسکانیا از طریق آن به کشورمان انجام می شد)، خواستار آن شدند تا طرف ایرانی ثابت کند این قطعات و لوازم را برای استفاده های نظامی نمی خواهد؛ همین مساله موجب شد که تا 6 ماه قطعات این خودرو وارد کشور نشود.
    وی اضافه کرد: باز شدن پای قطعات بی کیفیت چینی و ترک به ایران، تولیدات زیر پله ای و حتی تولید فیلتر این خودروها از سوی زنان خانه دار در منزل (که قابل تشخیص نبود)، از جمله معضلاتی بود که تحریم ها به بار آورد.
    خباز زاده همچنین از مالیات بر ارزش افزوده به عنوان عامل مهم دیگری در دامن زدن به قاچاق قطعات و لوازم یاد کرد و گفت: از آنجایی که فروشندگان اجناس را به صورت قاچاق وارد می کردند، برای ارائه نکردن فاکتور فروش نیز این مالیات را از مشتریان دریافت نمی کردند و همین موضوع رقابت شرکت ماموت دیزل (که جزو مودیان بزرگ مالیاتی کشور و همواره زیر ذره بین است) را با خطر مواجه کرد.
    وی تصریح کرد: با شرایط پیش آمده، اکنون بین 35 تا 40 سهم بازار قطعات و لوازم از آنِ این نمایندگی رسمی بوده و بقیه آنها اجناس قاچاق، غیر اصلی یا بی کیفیت است.
    مدیر قطعات شرکت ماموت دیزل در ادامه به انتقاد از دولت و رسانه ها پرداخت که کمتر افراد را ترغیب به استفاده از کالاهای اصلی می کنند.
    وی با اشاره به کشنده هوو، یادآور شد: این کشنده آنطور که درباره آن گفته شد، «بد» نبود، اما از آنجایی که کنترل و نظارت بر قطعات و لوازم آن وجود نداشت و همچنین بسیاری افراد با صرف کمترین هزینه صاحب این کامیون می شدند و حتی بسیاری از آنها اصلا تا پیش از آن راننده کامیون نبودند، به خودرویی بدنام تبدیل شد.
    خباز زاده همچنین با اشاره به واردات کابین کامل کامیون مذکور از کشور عراق، تاکید کرد: کابین قطعه ای امنیتی برای این کامیون است و باید از طریق نمایندگی رسمی وارد کشور شود؛ اما شاهدیم دولت حتی به ثبت سفارش آن از کشور عراق اقدام می کند.
    وی همچنین از عملکرد بیمه در ترغیب رانندگان خودوهای تصادفی به خرید کابین های غیر اصلی انتقاد کرد و گفت: از آنجایی که بیمه ها می خواهند پول کمتری به خسارت دیدگان تصادفات پرداخت کنند، به این شیوه اقدام می کنند و همین موضوع گاهی اوقات خسارت های جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.
    شرکت ماموت دیزل در سال 1388 به‌عنوان نماینده انحصاری خدمات پس از فروش کامیون‌های اسکانیا در ایران آغاز به فعالیت کرد و با گسترش بازار هدف خود، اکنون در سه حوزه تولید و خدمات پس از فروش کامیون‌های اسکانیا، خدمات پس از فروش تریلر و کاربری‌های تولیدی مجتمع صنعتی ماموت، فروش و خدمات پس از فروش محصولات دیزل ژنراتور اسکانیا مشغول به فعالیت است.
    به گزارش ایرنا، دوازدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو تهران که بزرگترین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو خاورمیانه محسوب می شود، از دوشنبه با مشارکت هزار و 80 شرکت داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران گشایش یافت.
    در این نمایشگاه شرکت ها و نمایندگان 23 کشور از مناطق مختلف جهان، جدیدترین تولیدات و خدمات خود را در معرض دید علاقمندان قرار دادند.
    ترکیه، چین، تایوان، کره جنوبی، هند، آلمان، هلند، ایتالیا، دانمارک، بلژیک، لهستان، امارات متحده عربی، اتریش، استرالیا، اسپانیا، ژاپن، سوئد، فرانسه، انگلیس، آرژانتین، رومانی، برزیل و اندونزی کشورهایی هستند که در نمایشگاه قطعات خودرو تهران حضور دارند.
    این نمایشگاه در فضایی افزون بر 35 هزار متر مربع و در 18 سالن نمایشگاهی و فضای باز محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپا شده است که نسبت به سال گذشته 10 درصد رشد نشان می دهد.
    دوازدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو تهران تا 25 آبان هر روز از ساعت 9 تا 17 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آماده بازدید علاقمندان است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو