فونیکسریمکسبهتام

امانی در جلسه علنی شورای شهر تهران:

اتوبوس‌ها عامل مرگ ۱۵۰۰ نفر از شهروندان تهرانی هستند

عصر خودرو- عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه آلودگی هوای تهران ۴۵۰۰ نفر را به کام مرگ می‌کشد،گفت: از این تعداد ۱۵۰۰ نفر به خاطر آلودگی اتوبوس‌ها جان می‌بازند.

اتوبوس‌ها عامل مرگ ۱۵۰۰ نفر از شهروندان تهرانی هستند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران در سی و یکمین جلسه علنی شورای شهر تهران که امروز(سه‌شنبه) برگزار شد، در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به بدرفتاری‌های انسان با طبیعت اظهار کرد: خشونتی که با طبیعت کرده‌ایم امروز به میزان چند برابر به خودمان باز می‌گردد.
    وی با بیان اینکه آلودگی هوا مدارس را به تعطیلی کشانده است، اظهار کرد: کمتر از 4 ماه از آغاز به کار شورای پنجم می‌گذرد و در این مدت یکی از ماموریت‌های کمیته ایمنی حمل و نقل بررسی نقش وسایل نقلیه در آلودگی هوا بود.

    عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه طی جلسات و بازدیدهای مختلف مطالعات زیادی انجام دادیم تا به عنوان کمیته در شورا بتوانیم سهمی در گره گشایی این معضل بیابیم، گفت: هر چه پیش رفتیم بیشتر شگفت‌زده شدیم، زیرا خود را آماده رویارویی با یک معضل پیچیده و چند وجهی کرده بودیم و شنیده بودیم نهادهای زیادی باید دست به دست هم دهند تا معضل آلودگی حل شود.

    امانی تصریح کرد: هر چه بیشتر با مسئله درگیر شدیم، آن را بسیار ساده تر از آنچه بود یافتیم و تعجب کردیم مسئله‌ای به این آسانی این قدر دست‌آویز و بهانه خبر و همایش شده است.

    وی با بیان اینکه بارها تاکید کردیم که شاید مسیر را اشتباه می‌رویم، گفت: مگر می‌شود که مسئله‌ای مانند سرطان نفس شهر را بریده و سالانه باعث مرگ بیش از 4500 نفر می‌شود، پاسخی به این سادگی داشته باشد.

    عضو شورای شهر تهران افزود: اگر مبنا را مطالعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران قرار دهیم و طبق اعلام سازمان سلامت جهانی ذرات معلق را خطرناک‌ترین آلاینده بدانیم که عامل اصلی مرگ است، ناچاریم بپذیریم که وسایل نقلیه در انتشار ذرات معلق سهم دارند.

    امانی با بیان اینکه اتوبوس‌ها 30.8 درصد، کامیون‌ها 22.4 درصد، موتورسیکلت‌ها 10.5 درصد، مینی‌بوس‌ها 4.2 درصد و وانت بار و سواری‌ها 2.1 درصد در آلودگی هوای تهران سهم دارند، گفت: منابع ساکن مانند کارخانه ها، کارگاه‌ها و منازل هم در مجموع 30 درصد در آلودگی هوا سهم دارند.

    وی با اشاره به سهم 31 درصدی اتوبوس‌ها در آلودگی هوا گفت: اکثر این اتوبوس‌ها در اختیار یا تحت مدیریت شهرداری هستند.

    عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: اگر آمار 4500 فوتی سالانه بر اساس آلودگی هوا در نظر بگیریم همین اتوبوس ها مسئول مرگ 1500 نفر از شهروندان هستند.

    امانی با بیان اینکه اتوبوس‌ها مسئول 30 درصد از گرفتگی هوای شهر هستند، گفت: راه حل این مسئله استفاده از فیلترها جذب دوده است که دانش و تست فنی آن هم توسط هر دو شرکت کنترل کیفیت و شرکت واحد کسب شده است.

    وی اعتبارات لازم برای همه اتوبوس‌ها را کمتر از 100 میلیارد تومان برشمرد و تاکید کرد: خرید اتوبوس و تجهیز ناوگان به زمانی دیگر موکول شود که بودجه مهیا است، زیرا در حال حاضر می‌توان با بودجه کمتری مسئله فوری‌تری را حل کرد.

    عضو شورای شهر تهران با طرح این پرسش که آیا شهرداری در سال های گذشته چنین بودجه ای نداشته؟، اظهار کرد: تا 100 میلیارد تومان که یک ششم حقوق پرداختی ماهانه شهرداری است، مگر می‌توان 30 درصد از آلودگی هوا را کم کرد.

    وی افزود: پس چرا این همه سال این کار را نکردیم و مسئله را پیچیده قلمداد کردیم.

    امانی با بیان اینکه مگر جان 1500 نفر چقدر می‌ارزد؟، اظهار کرد: هنوز هم باورم نمی‌شود که بخش مهمی از آلودگی با یک تصمیم ساده قابل حل است، مگر اینکه اعتقادی به مطالعات شرکت‌های زیر مجموعه خود نداشته باشیم.

    وی با بیان اینکه راحت‌ترین راه فرار از مسئله و راحت ترین راه گریز از مسئولیت پیچیده نشان دادن آن است،تصریح کرد: طبق مطالعات و بررسی‌های مجموعه‌های زیر نظر خودمان یک سوم آلودگی به راحتی قابل حل است.

    عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه کاهش یک سوم آلودگی موجب بازگشت آسمان آبی به تهران خواهد شد، تاکید کرد: در این صورت 1500 نفر از مرگ حتمی نجات پیدا خواهند کرد.

    امانی با بیان اینکه این سند آلایندگی تهران در سال 92 است، افزود: سال 92 یعنی چهار سال پیش منبع آلاینده تهران مشخص شد و سندی که در دست همه بود، محرمانه نیست.

    وی تصریح کرد: آماری که ارائه دادم متعلق به این سند است و از آن سال تاکنون مدیریت شهری و دولت واقعیت ساده و قابل حل را به رسانه‌ها نگفته‌اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو