فونیکسریمکسبهتام

در نشست خبری روز هوای پاک مطرح شد

۱۵ سال طول می‌کشد تا مشکل آلودی هوای کلان‌شهرها حل شود

عصر خودرو- معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه ۹۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی کشور فرسوده شده است و نیازمند نوسازی است گفت:‌ ۱۵ سال طول می‌کشد تا مشکل آلودگی هوای کلانشهرها حل شود.

۱۵ سال طول می‌کشد تا مشکل آلودی هوای کلان‌شهرها حل شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  فارس ،‌مسعود تجریشی معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست در نشست خبری که به مناسبت روز هوای پاک در سازمان محیط زیست تشکیل شد به تکالیف دستگاه‌ها به اجرای قانون هوای پاک پرداخت گفت:‌امسال هفته هوای پاک قانون هوای پاک، قانون نفس برگزار می‌شود.

    معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه سوخت عامل اصلی ایجاد ذرات معلق و آلودگی کلانشهرهای تهران است اظهار داشت:‌ بر اساس مطالعات انجام شده عمده‌ترین آلودگی در شهر تهران مربوط به ذرات معلق است که به دلیل احتراق ناقص و کیفیت پایین سوخت ایجاد می‌شود.

    وی ادامه داد: قدیمی بودن خودروها، افزایش مصارف بنزین که به صورت مستمر در سال‌های گذشته 2 درصد افزایش یافته از جمله دلایل آلودگی هوای کلانشهرها است.

    تجریشی با اشاره به اینکه ذرات  PM2.5 مهمترین آلاینده کلانشهرها در نیمه دوم سال است، گفت:‌ افزایش PM2.5 در تهران از فعالیت‌های صنعتی، مصارف سوخت و عبور و مرور خودروها ایجاد می‌شود که به طور متوسط 32 میکروگرم در مترمکعب اندازه‌گیری شده است و بر اساس استاندارد جهانی این عدد باید 30 میکروگرم باشد.

    معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست تصریح کرد:‌اندازه‌گیری‌های انجام شده نشان می‌دهد میزان ذرات معلق هوا از ساعت 11 شب تا 5 صبح افزایش می‌یابد که ناشی از تردد ناوگان فرسوده ماشین‌آلات سنگین است، با توجه به این که وزارت راه برای تأمین امنیت جاده‌ها تردد خودروهای با سن بالا را ممنوع کرده است،‌این خودروهای سنگین به سمت شهرها سوق داده شده و آلودگی بسیاری را به مناطق شهری منتقل کرده‌اند.

    وی با اشاره به مطالعات انجام شده در سال 95 اظهار داشت: از میان آلاینده‌های شناسایی شده هوا سهم خودروهای شخصی 3 درصد، موتورسیکلت‌ها با توجه به احتراق ناقص 12 درصد و 85 درصد از سهم تولید آلودگی هوا مربوط به اتوبوس‌ها و کامیون‌ها است.

    تجریشی با تأکید بر اینکه قانون برای هر دستگاه وظایفی در قبال کاهش آلودگی هوا در نظر گرفته است، گفت:‌ همه کشورها با تصویب قانون هوای پاک در بازه زمانی 10 تا 15 ساله توانسته‌اند به هوای پاک برسند بنابر این رعایت این قوانین و اجرایی کردن آنها از سوی دستگاه‌ها به صورت مستمر در 10 تا 15 سال دیگر نتیجه می‌دهد.

    وی با اعلام این خبر که دبیرخانه کارگروه رفع آلودگی هوای کلانشهرها در سازمان محیط زیست راه‌اندازی شده است ابراز داشت:  ما به دنبال این هستیم که وارد فاز عملیاتی و اجرایی و برداشتن موانع موجود برای بهبود هوا در کلانشهرها شویم.

    معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه هیأت دولت تخصیص 100 میلیون دلار برای مقابله با ذرات معلق و ریزگردها در سال 96 پیش‌بینی کرده است،‌گفت: برنامه‌های عملیاتی و اجرایی را برای شناسایی کانون‌های داخلی و بین‌المللی ریزگردها در 6 ماهه نخست آغاز کرده‌ایم تا بتوانیم در فرصت 5 ساله به مرحله اقدام و عمل برسیم.

    تجریشی با اشاره به اینکه آلودگی هوا در 6 ماهه دوم سال عمدتا ناشی از ذرات معلق است، از اجرای برنامه کاهش آلودگی هوا از سال 93 تا 95 پرداخت و گفت:‌این برنامه بر 9 محور متمرکز شده که استانداردسازی سوخت به یورو 4 در پالایشگاه خلیج فارس که با توافق وزارت نفت در سه سال اخیر اجرایی شده است ارتقا استانداردهای خودروها که بنا بر آن بسیاری از خودروها از سال 97 کسب استاندارد نخواهد کرد و مجوز تولید موتور را نمی‌دهد همچنین آنالیز مستمر سوخت مصرفی که خودروها در کشور سه ماه یکبار در تمام کلانشهرها که به تازگی به آنالیز هفتگی کاهش پیدا کرده، تعویض کاتالیست خودروهای عمومی و استفاده از صافی ذرات در خودروهای دیزلی که به دلیل مشکلات موجود در سوخت و قدیمی بودن خودروها تا به حال به درستی اجرایی نشده است، اصلاح ساختار یکپارچه معاینه فنی و حدود مجاز آلایندگی، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله این برنامه‌ها بوده است.

    وی با اشاره به اینکه 12 هزار اتوبوس فرسوده در کشور وجود دارد از توافق ایران با سه کشور (چین ،‌ایتالیا، ترکیه) برای تأمین منابع مالی و به روزرسانی ناوگان حمل و نقل عمومی طی دو هفته آینده خبر داد و گفت:‌اولویت نوسازی ناوگان عمومی با 8 کلانشهر تهران است.

    تجریشی اعلام کرد: با تولید واردات و موتورسیکلت‌ها و خودروهای هیبریدی در حال حاضر به دلیل وجود مابه‌التفاوت قیمت جایگاه مناسبی پیدا نکرده است.

    معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست  تعطیلی زمستانه مدارس را یکی از راهکارهای کوتاه‌مدت و اجتناب‌ناپذیر برای حل آلودگی هوای کلانشهرها دانست و گفت: سن فرسودگی اتوبوس‌های شهری 8 سال است اما از 8 سال پیش ناوگان 7هزار و 898 هزار اتوبوسی در شهر تهران نوسازی نشده و در حال حاضر 97 درصد اتوبوس‌های شهری تهران فرسوده هستند.

    تجریشی از فرسودگی 34 درصدی کامیون‌ها و کشنده‌ها و فرسودگی 80 درصدی موتورسیکلت‌ها خبر داد و اظهار داشت: 90 درصد ناوگان حمل و نقل عمومی شهری ما فرسوده است.

    وی در خصوص نوسازی اتوبوس‌ها در کشور اظهار داشت: کل ظرفیت خودروسازی در کشور ما هر ساله حدود 500دستگاه اتوبوس است و با توجه به اینکه حدود 8 سال ناوگان اتوبوسرانی ما نوسازی نشده و هیچ اتوبوسی به این ناوگان اضافه نشده است سال‌ها طول می‌کشد تا بتوانیم آلودگی هوا ناشی از حمل و نقل عمومی را حل کنیم.

    مسعود زندی مدیر دفتر هوا و اقلیم سازمان محیط زیست نیز با بیان اینکه قانون هوا به دلیل دیده نشدن مشکلات مربوط به هوای پاک و خلاء‌ها و مشکلاتی که در قوانین و مصوبات بود به تصویب رسید اظهار داشت: پس از تصویب این قانون این مصوبات به تمام دستگاه‌ها ابلاغ و به مرحله اجرا گذاشته شده است.

    وی ادامه داد: از میان 13 آئین‌نامه قانون هوای پاک 10 ماده مربوط به سازمان محیط زیست بوده که 9 ماده آن به صورت مستقیم به معاونت محیط زیست انسانی بر می‌گردد و دو آئین‌نامه مربوط به سازمان انرژی اتمی و دو آئین‌نامه مربوط به سازمان نیروی انسانی است.

    مدیر دفتر هوا و اقلیم سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه قانون هوای پاک موجب شفاف‌سازی تعاریف و مسئولیت دستگاه‌ها شده است ابراز داشت: در ماده 3 قانون هوای پاک شرایط اضطرار به صورت شفاف مشخص شده و باید آئین‌نامه‌هایی برای هر کدام از شرایط تعیین شود تا در زمان آلودگی پایداری هوا و تداوم آن کمیته اضطرار تشکیل شود. در گذشته شرایط اضطرار هوا را شورای عالی ترافیک تشخیص می‌داد و بنا بر تبصره یک ماده 3 سازمان محیط زیست و نیروی انتظامی موظف شده بودند جرایم را مشخص کنند.

    وی در خصوص جرایم تعیین شده برای آلاینده‌های هوا ابراز داشت: این قانون پیش از این متناسب با شرایط دهه 70 تنظیم شده بود که جرایم بسیار پایین بود.

    زندی از افزایش گارانتی خودروهای تولیدی از 20 هزار کیلومتر به 40 هزار کیلومتر بنا بر قانون هوای پاک خبر داد و گفت:‌ساز و کارهای مشخصی برای خودروهای فرسوده و تسهیلات خروج آنها از ناوگان حمل و نقل تعیین شده پرتوها، اشعه‌ها و امواج نیز بنا بر این قانون با همکاری سازمان محیط زیست و سازمان انرژی اتمی حدود مجازشان تعیین می‌شود همچنین با همکاری دستگاه‌های ذیربط شبکه پالایش آلودگی هوا راه‌اندازی خواهد شد.

    مدیر دفتر هوا و اقلیم سازمان محیط زیست در خصوص برنامه‌های این سازمان برای مقابله با گرد و غبار نیز گفت:‌مصوبه‌ها تا پیش از تصویب قانون هوای پاک بسیار کمرنگ بوده اما این قانون وظایف دستگاه‌ها را مشخص کرده و بنابر این وزارت جهاد کشاورزی مکلف است  هر ساله 300 هزار هکتار از اراضی مستعد گرد و غبار را بیابان‌زدایی کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط