فونیکسریمکسبهتام

قائم‌مقام ارشد گروه خودروسازی سایپا تشریح کرد؛

چالش تعدد واحدهای قطعه‌سازی

عصر خودرو- بنا بر آمار موجود در حال حاضر بیش از ۲ هزار واحد تولیدی قطعه‌سازی در کشور وجود دارد که از این تعداد، ۱۲۰۰ واحد آن به تولیدکنندگان رسمی و دارای مجوز و ۸۰۰ واحد دیگر نیز به قطعه‌سازان غیررسمی و بدون شناسنامه تعلق دارد.

چالش تعدد واحدهای قطعه‌سازی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، در حال حاضر قطعه‌سازی نقش قابل‌توجهی در تولید ناخالص داخلی و ایجاد ارزش افزوده بالا برای هر کشوری دارد. به‌طوری‌که بسیاری از کشورهای در حال توسعه از جمله ترکیه، هند، پاکستان، تایلند و... بخش عمده‌ای از ظرفیت صنعتی خود را به قطعه‌سازی اختصاص داده‌اند. در این میان، ایران که خود یکی از عمده تولیدکنندگان خودرو در منطقه است، هنوز نتوانسته از تمام توان و ظرفیت این صنعت برای تامین نیاز تولیدکنندگان داخلی خودرو استفاده کند.  در بیان چرایی این موضوع نظرات مختلفی ارائه شده است؛ حال آنکه محمدرضا هنری‌کیا، قائم‌مقام ارشد مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در این خصوص معتقد است که تاکنون برنامه خاصی برای حمایت هدفمند از قطعه‌سازان صورت نگرفته و به همین دلیل ارتباط خودروسازان و قطعه‌سازان ارتباط تنگاتنگی نیست.وی با اشاره به مشکلات کلان این صنعت افزود: تعداد زیاد شرکت‌های قطعه‌سازی خود تهدیدی بزرگ محسوب می‌شود؛ چراکه هرچه تعداد شرکت‌ها بیشتر باشد قطعا منابع مالی آنها کمتر خواهد بود و شرکت‌های کوچک با منابع محدود مالی، نه قادرند در برنامه تحقیقات و توسعه خود سرمایه‌گذاری کنند و نه می‌توانند شریک قدرتمند خارجی را ترغیب به سرمایه‌گذاری مشترک کنند.

    قائم‌مقام ارشد گروه سایپا درخصوص ضعف مالی این شرکت‌ها گفت: در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل قطعه‌سازی مشکل نقدینگی است. به همین دلیل مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در همان روزهای نخست فعالیتش در سایپا، دستور پرداخت 600 میلیارد تومانی از طلب معوقه قطعه‌سازان را صادر کرد و دستور داد بخش عمده‌ای از مطالبات رسوب شده 500 قطعه‌ساز فعال با این برنامه‌ریزی مدون و الگوی جدید تامین منابع مالی پرداخت شود که این اقدام از سوی قطعه‌سازان مورد حمایت قرار گرفت و در فعالیت‌های قطعه‌سازان کوچک و متوسط که در اولویت این برنامه بودند تاثیر بسزایی داشت. وی همچنین تاکید کرد که این حرکت انگیزه مضاعف در بین قطعه‌سازان ایجاد کرد و باعث رشد تولید و ارتقای کیفیت محصولات سایپا نیز شد.

    هنری‌کیا تصریح کرد: اگر بخواهیم صنعت خودروی رشد یافته‌ای داشته باشیم؛ چاره‌ای نداریم مگر اینکه در مرحله نخست قطعه‌سازی توسعه‌‌یافته‌ای ایجاد کنیم. صنعتی که بتواند از همان مراحل اولیه طراحی خودرو در کنار خودروساز قرار گیرد، صنعتی که بتواند از عهده هزینه‌های تحقیقات و توسعه بر بیاید؛ صنعتی که بتواند تولید خود را در مقیاس بالا حفظ کند؛ صنعتی که جذابیت لازم را برای شرکای خارجی در یک همکاری مشترک داشته باشد. وی همچنین به این نکته اشاره کرد که ما باید به این نکته محوری برسیم که صنعت قطعه‌ بال پرواز صنعت خودرو است؛ بنابراین با درک این واقعیت است که می‌توان هم به آینده خودروسازی و هم به آینده قطعه‌سازی امیدوار بود.قائم‌مقام ارشد گروه خودروسازی سایپا درخصوص اقدامات گروه خودروسازی سایپا برای دستیابی به چنین اهدافی گفت: حضور در کمیته‌ها و کارگروهای مشترک، ایجاد تعامل سازنده در بخش طراحی خودروهای جدید، کوتاه کردن زمان پرداخت مطالبات، سرکشی و بازدید از صنایع قطعه‌سازی با هدف آشنایی با فعالیت‌ها و کمک به توسعه آنها از محورهای اقدامات سایپا است. وی افزود: در شرایط کنونی نگاه شرکت‌های خودروساز به‌خصوص سایپا به صنعت بزرگی همچون قطعه‌ تغییر کرده است و ما همیشه در کنار قطعه‌سازان هستیم و امیدواریم صنعت خودروی کشور بتواند از ثمرات این ارتباط منتفع شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو