فونیکسریمکسبهتام

بلاتکلیفی پل عابر پیاده بعد از سه سال آزمون و خطا

عصر خودرو- ساخت پل عابر پیاده در حدفاصل خیابان پاسداران و فلسطین در محدوده میدان آزادی سنندج با موافقت و مخالفت های زیادی مواجه بود و سه پس از ساخت و بهره برداری، اکنون نیز آزمایشی بودن و عدم استفاده کامل از آن خبرساز است.

بلاتکلیفی پل عابر پیاده بعد از سه سال آزمون و خطا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، پل پیاده ‌رو یا پل عبور عابر پیاده به پلی گفته می‌شود که به منظور تسهیل در رفت‌ و آمد افراد از جایی بجای دیگر ساخته می‌شود این گونه پل‌ها، معمولا برای عبور امن افراد پیاده از موانع طراحی و اجرا می‌شوند.
    این موانع ممکن است طبیعی یا مصنوعی باشند، از موانع طبیعی می‌توان به رودخانه‌ها و از موانع مصنوعی می‌توان به ریل راه آهن یا جاده‌ها، آزادراه‌ها و خیابان های پر تردد و با حجم ترافیک زیاد اشاره کرد.
    در برخی شرایط خاص اینگونه پل‌ها دارای قابلیت عبور دادن دیگران را نیز دارد، موتور سیکلت، دوچرخه یا حیوانات نیز در برخی از مناطق، توانایی عبور از پل را خواهند داشت.
    به گزارش خبرنگار ایرنا، پلی که حتی اعضای وقت شورا و شهردار سنندج در آن زمان با احداث آن مخالف بودند و اجرای آن را به این دلیل که در شورای ترافیک استان تصویب شده بود، قبول کردند هنوز هم بدلیل مشکلات فنی و کار نکردن پله های برقی محل توجه شهروندان قرار دارد.
    بسیاری در زمان ساخت این پل دلیل مخالفت با آن را در این مورد می دانند که مشکل اصلی ترافیک شهر در آن منطقه بخاطر تمرکز مراکز دولتی، بانک ها و مراکز فروش است نه تردد شهروندان و عابرین پیاده.
    به گفته این افراد، نبود پارک سوار و توقفگاه خودرو و مسافرانی که در انتظار تاکسی برای رفتن به مقاصد خود هستند در خیابان های اطراف میدان مرکزی شهر سنندج از دلایل ترافیک سنگین آن است پس ایجاد پل عابر پیاده نیز نمی تواند راه حلی برای رفع این مشکلات باشد.
    برخی نیز بر این باورند که پل عابر پیاده در مسیرهایی که خودرو با سرعت عبور می کند و امکان آسیب رسیدن به عابرین وجود دارد باید ساخته شود نه در این میدان که ترافیک بالایی دارد و تردد خودروها به کندی انجام می شود بنابراین توجه به این عوامل نشان می دهد تصمیم گیران شهری راحتی رانندگان خودرو را به جای عابرین پیاده مبنای ساخت پل قرار داده بودند.

    **پل عابر پیاده میدان آزادی در روان سازی ترافیک موثر است
    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کردستان اما وجود این پل را موثر می داند و می گوید: اگر پل مکانیزه باشد و مشکل فعال نبودن پله های برقی حل شود مردم نیز بیشتر از آن استفاده می کنند.
    سرهنگ رمضان نادری اظهار کرد: در زمان فعال بودن، پل بدلیل ظرفیت کم و اینکه تنها یک نفر امکان عبور دارد پس نمی تواند جوابگوی نیاز تمام عابرین باشد و باز هم افرادی را می بینیم که مجبور به عبور از عرض خیابان هستند.
    همین گفته رئیس پلیس راهنمایی رانندگی کردستان نشان می دهد پل عابر پیاده میدان آزادی در صورت فعال بودن به شکل کامل هم نمی تواند حل کننده مشکل ترافیک این منطقه باشد.
    پل مکانیزه عابر پیاده میدان آزادی از زمان راه اندازی در سال 93 بارها از کار افتاده است و نزدیک به یکسال است که بطور کامل پله های برقی آن غیرفعال شده است.

    **پله برقی پل میدان آزادی بزودی راه اندازی می شود
    حال معاون فنی و امور زیربنایی شهرداری قول راه اندازی پله های برقی پل عابر پیاده میدان آزادی سنندج را تا 15 اسفند امسال داده است.
    به گفته بهزاد ریحانی فرد، شرکتی که پل را راه اندازی کرده تجهیزات لازم و با کیفیت بهتر را تهیه و از شنبه هفته آینده کار نصب این تجهیزات روی پل را آغاز می کند.
    وی اظهار کرد: 15 بهمن امسال 2 راه پله این پل فعال می شود و 15 اسفند امسال هم هر 6 راه پله آن فعال خواهد شد تا مورد استفاده عابرین پیاده قرار گیرد.
    ریحانی فرد با اشاره به قرارداد شهرداری با این شرکت یادآور شد: اگر تا 20 فروردین پل بدون مشکل فعال باشد آن را از شرکت به صورت رسمی تحویل می گیریم.
    وی دلیل عدم تحویل قطعی پل از شرکت سازنده و نگه داشتن صورت وضعیت مربوطه را کیفیت پایین تجهیزات نصب شده در پل اعلام کرد.
    ریحانی فرد افزود: البته نحوه استفاده از پل مکانیزه هم اهمیت دارد بسیاری مواقع بویژه از سوی دانش آموزان دکمه های توقف اضطراری پل دستکاری می شود یا اشیایی در مسیر آن قرار می گیرد که به روند کار آن آسیب می زند.
    رئیس شورای شهر سنندج در دوم آبان امسال وعده داده بود، نقص‌های پل عابر پیاده میدان آزادی سنندج بزودی برطرف شود ولی بعد از گذشت بیش از سه ماه هنوز اتفاقی نیفتاده و پل مورد استفاده قرار نگرفته است.
    در مورد هزینه های ساخت این پل، رقم های مختلفی اعلام شده که از جمله شهردار وقت سنندج در سال 93 هزینه آن را 12 میلیارد ریال، رضایی عضو شورای شهر گذشته در سال 92 هزینه آن را 15 میلیارد ریال اعلام کرده بودند.
    شاید بدلیل اینکه بیشتر مواقع پل مکانیزه شهر سنندج عملا غیر فعال است هنوز هم آزمون خود را پس نداده است در این شرایط فعالان مدنی، متخصصین ترافیک و شهروندان از خود می پرسند آیا این پل با هزینه های بالای آن چرا نتوانسته اهداف مدنظر را عملی کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط