فونیکسریمکسبهتام

آرامش قبل از توفان در بازار خودرو

عصر خودرو- بازار خودروی ایران اگرچه این روزها در رکودی نسبی و توام با قیمت‌های بالا و حتی نامتعارف به‌سر می‌برد، با این حال گفته می‌شود طی یکی، دو هفته آینده با رونق خرید و فروش مواجه خواهد شد.

آرامش قبل از توفان در بازار خودرو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، آن طور که نمایشگاهداران خودروی پایتخت می‌گویند، در هفته ابتدایی اسفندماه، به تدریج بازار شب عید خودرو شکل خواهد گرفت و در نتیجه شاهد افزایش تقاضای خرید خواهیم بود. این البته رسم هر ساله بازار خودروی ایران به حساب می‌آید و همواره در هفته‌های پایانی سال، تقاضا برای خرید بالا می‌رود. البته این افزایش تقاضا طی دو، سه سال گذشته به پررنگی سال‌های دورتر نبوده زیرا در کنار کاهش قدرت خرید مشتریان، قیمت‌ها نیز روندی صعودی داشته‌اند.هرچه هست، امسال نیز بازار شب عید خودرو البته نه به شدت چند سال قبل اما طی یکی، دو هفته دیگر شکل خواهد گرفت و این در حالی است که فعالان بازار معتقدند مشتریان با افزایش قیمت مواجه خواهند شد. به گفته آنها، این افزایش قیمت از دو ناحیه خواهد بود؛ اول بالا رفتن تقاضا و دوم اثرات نرخ ارز.نمایشگاهداران خودروی پایتخت بر این باورند که با توجه به افزایش تقاضا، قیمت‌ها تا حدی بالا خواهد رفت و میزان آن بستگی به نحوه عرضه خودروسازان به بازار دارد. به عبارت بهتر، اگر روند عرضه خودرو به بازار مناسب و منطقی باشد، افزایش قیمت ناشی از بالا رفتن تقاضا، محدود خواهد بود و در غیر این‌صورت با جهش قیمتی مواجه خواهیم شد.مساله دیگر اما به صعود نرخ ارز به خصوص دلار طی چند هفته گذشته مربوط می‌شود؛ به اعتقاد فعالان بازار، افزایش قیمت دلار به هر حال اثر صعودی خود را روی قیمت خودروهای داخلی خواهد گذاشت. در حال حاضر افزایش نرخ ارز مشکلاتی را برای قطعه‌سازان و خودروسازان به‌وجود آورده و آنالیز قیمتی آنها را دچار چالش کرده است. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود قیمت رسمی خودروهای داخلی طی سال آینده و از ناحیه بالا رفتن نرخ ارز، صعود کند و از همین رو بسیاری از مشتریان ترجیح می‌دهند در همین هفته‌های پایانی سال اقدام به خرید خودرو کنند.

    افزایش نرخ ارز اما طی هفته‌های گذشته بر بازار خودروهای وارداتی نیز به شدت اثرگذار بوده و به نوبه خود سبب بالا رفتن قیمت‌ها در حدی زیاد شده است. در حال حاضر نمودار قیمتی در این بازار کماکان روند صعودی خود را حفظ کرده، حال‌آنکه پیش‌بینی می‌شود با رای دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو مصوبه دولت و کاهش تعرفه، قیمت‌ها کاهش یابد. شرایط به شکلی پیش رفته که برای خودروهای وارداتی قیمت‌هایی بسیار نامتعارف از سوی عرضه‌کنندگان پیشنهاد می‌شود و میلیون‌ها تومان بالاتر از حدودا هفت ماه گذشته (تا قبل از بسته شدن سایت ثبت‌سفارش)، است. هرچند انتظار می‌رفت با توجه به نامه وزیر صنعت، معدن تجارت به وزیر اقتصاد مبنی‌بر تعیین تکلیف خودروهای مانده در گمرک، این خودروها ترخیص و قیمت‌ها را بشکنند، اما این اتفاق تا به امروز رخ نداده است. کارشناسان انتظار دارند با ترخیص چند هزار خودرو متوقف در گمرک و تزریق آنها به بازار، قیمت‌های گزاف فعلی شکسته شده و نسیم ارزانی در بازار بوزد. حال باید منتظر ماند و دید این اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد و آیا بازار آشفته وارداتی‌ها با ورود محصولات جدید، سر و سامانی هرچند نسبی به خود می‌بیند یا نه. این بازار مدت‌هاست با صعود شدید قیمتی مواجه شده و این اواخر نیز با توجه به افزایش نرخ ارز، روند  صعودی تشدید شده است. طبق اخبار رسیده از بازار، بخشی از مشتریان عملا قدرت خرید خود را در این بازار از دست داده و توان جبران مابه‌‌التفاوت چند ده میلیونی قیمت وارداتی‌ها را در مقایسه با هفت ماه پیش ندارند. همچنین نمایندگی‌های واردکننده نیز قیمت خودروهای پیش‌فروش شده در گذشته را با توجه به نرخ تعرفه دولت و همچنین افزایش قیمت ارز، تعیین و این موضوع سبب نارضایتی مشتریان شده است.

    بازار فعلا با ثبات خودروهای داخلی
    نگاهی اما به بازار خودروهای داخلی بیندازیم و ببینیم طی هفته گذشته چه تغییراتی در قیمت‌ها رخ داده است. از بازار خبر می‌رسد فعلا رکود میهمان آن است، اما طی یکی، دو هفته آینده کم کم رونقی نسبی میهمانش خواهد شد. آن طور که فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر در بین محصولات ایران خودرو، پژو 206 تیپ 5 قیمتی برابر با 38 میلیون و 800 هزار تومان دارد و پژو 405 نیز 31 میلیون و 300 هزار تومان به فروش می‌رود. هیچ یک از این دو خودرو تغییر قیمت چندانی را طی هفته جاری تجربه نکرده‌اند. همچنین پژو 206 تیپ 2 نیز بدون تغییر قیمت، با قیمتی معادل 34 میلیون و 100 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و پژو 207 صندوقدار اتومات هم 53 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد.

    از سوی دیگر اما تندر 90 مدل E2 پارس‌خودرو با قیمتی برابر با 43 میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که نشان از تثبیت قیمت این محصول طی هفته جاری دارد. پارس‌تندر نیز در حال حاضر 44 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و تیبا نیز تغییر قیمت خاصی را تجربه نکرده و با همان قیمت 25 میلیون و ٧۰۰ هزار تومان قبلی در مدل معمولی خرید و فروش می‌شود. تیبا 2 یا همان تیبای هاچ‌بک نیز قیمتی برابر با 28 میلیون و 700 هزار تومان دارد که این موضوع از تثبیت قیمت آن حکایت می‌کند. در خانواده پراید نیز مدل 131 با همان قیمت 21 میلیون و 500 هزار تومانی خود خرید و فروش می‌شود. همچنین از بازار ساینا هم خبر می‌رسد که این محصول 28 میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد. نمایشگاهداران خودروی پایتخت اما در مورد رانا از قیمت 34 میلیونی آن صحبت به میان می‌آورند. از سوی دیگر، سمند مدل EF7 نیز کماکان 32 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد. از بازار ساندرو هم خبر می‌رسد که این محصول در مدل استپ‌وی با قیمتی معادل ٦٤ میلیون تومان به فروش می‌رود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو