فونیکسریمکسبهتام

کارواش‌های پرخرج پایتخت

عصر خودرو- پراید یا بنز فرقی ندارد؛ این‌جا هر کس که سراغ کارواش‌ها می‌رود دلش یک شست‌وشوی دهن پر کن با آب و کف زیاد می‌خواهد.

کارواش‌های پرخرج پایتخت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از شهروند ،کارواش‌های خشک و نانو در ایران رونق آنچنانی ندارند و تک و توک در مکان‌های پر رفت و آمد مستقر شده‌اند. در روزهایی که هشتگ‌هایی مانند جنگ آب، ورشکستگی آبی و خشکسالی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، رئیس اتحادیه دارندگان تعمیرگاه، اتوسرویس، توقفگاه و پارکینگ می‌گوید ایرانی‌ها تا زمانی که زیر و روی خودروی شخصی‌شان با آب و کف تمیز نشود، راضی از کارواش بیرون نمی‌روند.

    تلخی ماجرا از جایی گزنده می‌شود که از بین ٣٢۰ کارواش موجود در کلانشهری مانند تهران، ١۰‌درصد از آب شرب شهری استفاده می‌کنند؛ یعنی در خوشبینانه‌ترین حالت ٣٢ کارواش در سطح تهران میلیون‌ها لیتر آب شرب را حرام شستن خودروهای ما می‌کنند. با احتساب این‌که هر کارواش به‌ طور میانگین بین ٢۰ تا ٥۰ مترمکعب آب در روز مصرف می‌کند، بیش از ٤۰۰‌هزار مترمکعب در ‌سال آب شرب به چاه‌های تهران ریخته می‌شود. این اعداد نگران‌کننده در حالی اعلام می‌شوند که به گفته علیرضا راسی، رئیس اتحادیه، ١٥۰ واحد کارواش هم در شرف تأسیس هستند.

    وزارت نیرو در آخرین اظهارات خود هزینه تصفیه هر مترمکعب آب را‌ هزار و ٢۰۰ تومان اعلام کرده است و به این معناست که دولت برای تصفیه این ٤۰۰‌هزار مترمکعب آب شرب، بیش از ٤٨٣‌میلیون تومان هزینه می‌کند.

    محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای تهران به «شهروند» می‌گوید: اگر چه فقط ١۰‌درصد کارواش‌های کشور از آب شرب استفاده می‌کنند اما به ‌طور قطع فعالیت آنها باید متوقف شود. شرکت آب‌و‌فاضلاب فرآیند شناسایی و برخورد با این واحدها را شروع کرده و در‌ سال آینده با جدیت به آن ادامه می‌دهد.

    روزبه‌روز بر تعداد کارواش‌ها افزوده می‌شود

    تعداد کارواش‌های تأسیس‌شده تهران را علیرضا راسی، رئیس اتحادیه دارندگان تعمیرگاه، اتوسرویس، توقفگاه و پارکینگ بهتر از هر کسی می‌داند. او به «شهروند» می‌گوید: در حال حاضر ٨۰ کارواش با پروانه رسمی و مجوز اتحادیه در حال فعالیتند. از طرفی٢٤۰ اتوسرویس در سراسر پایتخت وجود دارد که در کنار کار اصلی خود ماشین‌های تهرانی‌ها را می‌شویند. این در حالی است که ١٥۰ واحد در شرف تأسیس وجود دارند.

    راسی از استقبال عجیب هم‌صنفی‌هایش از تأسیس کارواش خبر داده و می‌گوید: تأسیس کارواش نه مهارت خاصی می‌خواهد، نه دردسرهای تعمیرگاه را دارد. واحدهای تعمیراتی ما یکی پس از دیگری بسته شده و جای خود را به کارواش می‌دهند.

    هر کارواش چقدر آب مصرف می‌کند؟

    نمی‌توان عدد ثابتی از مصرف آب کارواش‌ها اعلام کرد. مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای تهران به «شهروند» می‌گوید: اگر بخواهیم مصرف آب کارواش‌ها را تخمین بزنیم، هر کارواش بین ٢۰ تا ٥۰ مترمکعب در روز آب مصرف می‌کند؛ به عبارت دیگر مصرف آب کارواش‌ها بین نیم تا یک لیتر بر ثانیه اعلام شده است.
    میانگین این اعداد ٣٥ مترمکعب در روز است که یک ضرب و تقسیم ساده به ما نشان می‌دهد هر کارواش به‌طور میانگین در یک ماه‌ هزار و ٥۰ مترمکعب و در یک ‌سال ١٢‌هزار و ٦۰۰ مترمکعب آب مصرف می‌کند. با توجه به این‌که آب و فاضلاب تهران معتقد است تنها ١۰‌درصد کارواش‌ها آب شرب مصرف می‌کنند، روی کاغذ حداقل ٤۰۰‌هزار مترمکعب آب شرب سالیانه برای شست‌وشوی خودروها دور ریخته می‌شود.

    وضعیت کارواش‌ها در سراسر جهان

    مشکل ما مشکل فرهنگی است. مردم کشور ما تا زمانی که آب از خودروشان چکه نکند، راضی نمی‌شوند. این موضوعی است که علیرضا راسی با تأکید بر آن می‌گوید: مشکل فقط تخطی واحدهای ما نیست؛ من منکر استفاده از آب شرب توسط برخی واحدها نمی‌شوم اما این‌جا ایران است. مردم حتی به شستن موتور خودروی خود تمایل دارند و به آن اصرار می‌کنند؛ در حالی ‌که در پارکینگ‌های کشوری مانند امارات، کارواش‌های نانو مستقر شده‌اند، در ایران واحدهای کارواش‌های نانو بسیار اندک‌ و کم‌رونق‌اند.

    نه آب داریم نه قانون!

    همیشه تأکید می‌کنیم آب نیست. راسی با تأکید بر این موضوع می‌گوید: با توجه به استقبال از تأسیس کارواش‌، ما بارها و بارها به متقاضیان گفته‌ایم که انتظار آب زیاد نداشته باشند. او به «شهروند» می‌گوید: هر بار به متقاضیان تأکید می‌شود که باید برای خریدن و حمل آب چاه هزینه کنند و اگر لازم شد با تانکر از خارج شهر آب بیاورند. راسی همچنین از مجهز‌بودن ٨۰‌درصد واحدهای کارواش به دستگاه تصفیه پساب کارواش خبر داده و می‌گوید: در چهارچوب قانون نظام صنفی مجوزگرفتن مشروط دیده نشده است؛ در صورتی که می‌شد با مشروط‌کردن مجوز‌ها جلوی فعالیت بسیاری از واحدهای متخلف را گرفت یا حداقل آنها را اصلاح کرد.

    سوال اینجاست که چرا باید بعد از این همه سال، امروز یادمان بیفتد قانون‌هایی که در گذشته‌ها نوشته‌ایم پر از اما و اگر و خلأ است؟

    کارواش‌های نانو یک قطره آب مصرف نمی‌کنند

    بدون آب هم می‌شود ماشین شست. درحالی کارواش‌های نانو در سراسر دنیا مشغول به کارند که بسیاری از ما حتی نام آنها را نشنیده‌ایم. تبلیغات ضعیف و فقر فرهنگی به وضع کنونی دامن زده. صداوسیمای کشور ما با میلیون‌ها بیننده می‌توانست نقش مهمی در گسترش فرهنگ صرفه‌جویی در حوزه‌های مختلفی مثل این حوزه داشته باشد، اما...
    کارواش نانو یکی از روش‌های زیرمجموعه کارواش بدون آب است و تنها تفاوت این روش با کارواش بدون آب یا همان کارواش خشک در استفاده از مواد و متریالی هست که در میان برخی از عناصر تشکیل‌دهنده آنها مانند واکس و عناصر مراقبتی و محافظتی آن عناصری در ابعاد نانو به کار رفته است.

    در شست‌وشوی خودرو با شیوه نانو، علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، از مزایای فنی از قبیل عدم انتشار آلودگی به محیط اطراف، پاک‌کنندگی مطلوب، خواص محافظتی از رنگ خودرو، کاهش چسبندگی سطح با آلودگی‌ها و تا حدودی بازیابی رنگ‌های کهنه، بهره‌مند می‌شوید، بدون آن‌که قطره‌ای آب مصرف کنید.

    بعد از مشکل فرهنگی مشکل قانونی است. قانونی که فعالیت کارواش‌های متخلف را قطع کند، وجود ندارد. شرکت آب و فاضلاب کشور اعلام کرده که براساس برآوردهای انجام‌گرفته، نزدیک به ٩۰‌درصد کارواش‌های سراسر کشور از آب چاه غیرشرب برای شست‌وشو و ١۰درصدی کارواش‌ها از شبکه توزیع آب شرب استفاده می‌کنند. بنا بر تأکید این شرکت، ارایه خدمات به این کارواش‌ها طبق ضوابط واگذاری انشعاب آب در سال‌های قبل صورت گرفته است و قطع این خدمت، فقط با اجازه قانون میسر می‌باشد، متاسفانه علیرغم پیگیری زیاد برای تصویب قوانین بازدارنده و مقرراتی که اختیارات شرکت‌های آب و فاضلاب را در مواقع بحران کمبود آب برای رفع عوامل تشدید‌کننده بحران، افزایش می‌دهد، تاکنون موفق نبوده است، از این‌رو در شرایط فعلی با مقررات و ضوابط موجود نمی‌توان ارایه خدمات به این کارواش‌ها را متوقف کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو