فونیکسریمکسبهتام

کارواش‌ها، منبع آلودگی آب

عصر خودرو- مدیران شهری درصدد هستند که آب‌های سطحی و فاضلاب منازل را جمع آوری کرده و به تصفیه خانه‌ها برسانند، اما دقیقا فعالیت کارواش‌ها این وضعیت را به مخاطره انداخته است.

کارواش‌ها، منبع آلودگی آب
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از آرمان ، دلمان خوش است که ماشین‌هایمان پوشیده از کف صابون می‌شوند. انگار هر چه کارواش‌ها بساط آب تنی را بهتر به راه بیندازند، خیالمان راحت است که حتما شست و شوها به خوبی انجام می‌‌شوند، اما دریغ از آنکه نمی‌دانیم نتیجه استفاده زیاد شوینده‌ها در کارواش‌ها چیست، کارواش‌‌هایی که با فعالیت غیراصولی موجب آلودگی آب و خاک شده‌اند و اکنون بیش از پیش نیاز به نظارت سختگیرانه سازمان محیط‌زیست در این زمینه است.


    چه خودمان خودرویمان را در خانه با آب و مواد شوینده بشوییم و چه به کارواش‌ها تحویل دهیم در هدررفت و آلودگی آب شریک بوده‌ایم، چرا که هدایت پساب تصفیه نشده و استفاده از مواد شوینده غیرمجاز بحران‌آفرین است. این در حالی است که همواره مدیران شهری درصدد هستند که آب‌های سطحی و فاضلاب منازل را جمع آوری کرده و به تصفیه خانه‌ها برسانند، اما دقیقا فعالیت کارواش‌ها این وضعیت را به مخاطره انداخته است. مساله‌ای که اکنون موجب شده کارواش‌های تهران تحت بازرسی قرار گیرند، چون فعالیت و عملکردشان آلودگی آب را به‌دنبال دارد. چندی پیش علیرضا رأسی، رئیس اتحادیه کارواش‌داران بیان کرد که بین ٣٢0 کارواش موجود در کلانشهری مانند تهران ١0‌‌درصد از آب شرب شهری استفاده می‌‌کنند، یعنی در خوش ‌بینانه‌ ترین حالت 320 کارواش در سطح تهران‌میلیون‌ها لیتر آب شرب را حرام شستن خودروهای ما می‌‌کنند.

    با احتساب اینکه هر کارواش به‌طور میانگین بین ٢0 تا 50 متر مکعب آب در روز مصرف می‌کند، بیش از 400‌‌هزار مترمکعب در ‌سال آب شرب به چاه‌های تهران ریخته می‌‌شود. این اعداد نگران‌‌کننده در حالی اعلام می‌‌شوند که ١50 واحد کارواش هم در شرف تاسیس هستند. با وجود این، باید گفت که آب مصرفی کارواش‌ها از طریق خرید آب از تانکرها و حفر چاه تامین می‌شود. این در حالی است که اجازه حفر چاه هم به‌راحتی میسر نیست و تنها مشترکان دارای کنتور می‌‌توانند از آب استفاده کنند آن هم به‌صورت مشروط، یعنی هر کدام متناسب با میزان مصرفشان اجازه دارند تا حد معینی از این آب استفاده کنند و اگر مصرف از حد مجاز بالاتر برود با برخورد ماموران سازمان آب مواجه خواهند شد. با این حال ماجرای مشکلات کارواش‌ها به اینجا ختم نمی‌شود.

    معضل دیگر کارواش‌ها تاسیسات رفع آلودگی آب است که برخی کارواش‌ها فاقد آن هستند و همین امر تبعات زیست‌محیطی را به‌همراه دارد. انگار بهتر است که چیزی از سیستم تصفیه پساب کارواش‌‌ها نگوییم، چرا که کارواش‌ها ملزم به نصب آن هستند، اما در عمل شاهد هستیم که در این راستا تخطی‌هایی صورت می‌گیرد. مساله‌ای که نادیده انگاشته شده و بی‌‌‌توجهی‌ها به آن به وضوح نمایان است. با تمام این تفاسیر آنچه بیشتر شدت و حدت ماجرا را می‌رساند، نبود قانون مستحکمی است از فعالیت‌های کارواش‌های متخلف جلوگیری کند. آن چنان که همین مساله یکی از بحران‌های زیست‌محیطی را رقم زده است. از این رو می‌طلبد که مدیریت شهری در راستای مقابله با چنین بحرانی گام‌های اساسی بردارد.

    **بی‌توجهی به کارواش‌های نانو
    بارها و بارها دوستداران محیط‌زیست به کارواش نانو، کارواش سبز، صرفه جویی در زمان و آب اشاره کردند، اما باز هم شاهد هستیم که مردم به شست و شوی اتومبیل‌هایشان با آب رضایت دارند. انگار این گونه بیشتر به دلشان می‌چسبد، در حالی که کارواش نانو یکی از زیرمجموعه‌های کارواش بدون آب است و تنها تفاوت این روش با کارواش بدون آب یا همان کارواش خشک در استفاده از موادی است که در میان برخی از عناصر تشکیل‌دهنده آنها مانند واکس یا عناصر مراقبتی و محافظتی آن عناصری در ابعاد نانو به کار رفته است. د

    ر شست‌و‌شوی خودرو با کمک شیوه نانو علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب از مزایای فنی این محصول از قبیل عدم انتشار آلودگی به محیط اطراف، پاک کنندگی مطلوب، براقیت خیره کننده، خواص محافظتی از رنگ خودرو، کاهش چسبندگی سطح با آلودگی‌ها و تا حدودی بازیابی رنگ‌های کهنه، بهره مند می‌شوید. آن چنان که این روش در دنیا قابل استفاده است، اما در ایران کمتر کسی با کارواش نانو آشنایی دارد. روشی کارآمد که موجب حفظ محیط‌زیست شده و از هدر رفت آب جلوگیری می‌کند. بنابراین اکنون وقت آن رسیده که معضل آلودگی آب توسط کارواش‌ها حل شود.

    **آلودگی آب پایتخت با فعالیت کارواش‌ها
    ماه جاری رئیس اداره محیط‌زیست شهر تهران از پایش ویژه کارواش‌های سطح شهر تهران خبر داد و اظهار کرد که این عملیات طی دو ماه آینده انجام می‌‌شود و براساس بررسی‌های انجام شده فعالیت و عملکرد 200 کارواش آلودگی آب را در پی دارد. محمدحسین بازگیر با بیان اینکه اداره محیط‌زیست شهر تهران طی اسفند و اوایل سال آینده برنامه پایش ویژه کارواش‌های سطح شهر را اجرا خواهد کرد، اظهار کرد: به تمامی کارواش‌‌های آلاینده برای رفع آلایندگی مهلت داده می‌‌شود. او ادامه داد: برخی کارواش‌‌های سطح شهر تاسیسات رفع آلودگی آب دارند و برخی دیگر فاقد این تاسیسات هستند.

    در این برنامه پایش تجهیزات و تاسیسات تمامی این کارواش‌ها توسط ماموران محیط‌زیست بررسی می‌شود و حتی از خروجی کارواش‌هایی که سیستم تصفیه پساب نیز دارند نیز نمونه ‌برداری می‌شود. رئیس اداره محیط‌زیست شهر تهران ادامه داد: خروجی این پساب‌ها آزمایش می‌‌شود تا استاندارد‌بودن یا نبودن آنها مشخص شود. به‌گفته بازگیر برخی کارواش‌ها در سطح شهر تهران بزرگ ‌تر هستند و فعالیت بیشتری دارند که در حال حاضر در اولویت برنامه پایش اداره محیط‌زیست شهر تهران قرار دارند. به گزارش ایسنا، رئیس اداره محیط‌زیست شهر تهران با بیان اینکه تاکنون 30 کارواش که سبب آلودگی آب می‌شدند و به اخطاریه‌‌های زیست‌محیطی بی‌‌‌توجهی می‌کردند به مراجع قضائی معرفی شده‌اند، تصریح کرد: طی پایش ویژه کارواش‌ها، هر کارواشی که به اخطاریه‌‌های زیست‌محیطی توجه نکند و به اقدامات آلاینده خود ادامه دهد به مراجع قضائی معرفی می‌‌شود.

    **رسیدگی به تخلفات با کمیسیون ماده 20
    «مساله مشاغلی که به محیط‌زیست آسیب می‌رسانند یک مساله جدی است، از جمله کارواش‌هایی که در سطح شهر خارج از استانداردها فعالیت می‌‌کنند. بنابراین از دو منظر می‌توان به این معضل ورود پیدا کرد. یکی اینکه برخی کارواش‌ها از آب آشامیدنی برای شست و شوی اتومبیل‌ها استفاده می‌کنند. دوم اینکه مواد مورد استفاده برای شست و شوی اتومبیل‌ها رها شده و وارد مسیر فاضلاب نمی‌شود. آن چنان که این مواد می‌توانند به خاک، گیاهان و محیط‌زیست آسیب برسانند.» اینها را ناهید خداکرمی، عضو کمیسیون سلامت و خدمات شورای شهر تهران، ری و تجریش به «آرمان» می‌گوید. به‌گفته او باید یک مطالعه میدانی انجام شود تا مشخص شود وسعت این مساله چقدر است.

    با این حال ما حتما در هر مورد کوچکی که به محیط‌زیست آسیب برساند، مداخله خواهیم کرد و به تشویق اتحادیه‌‌ها خواهیم پرداخت. خداکرمی ادامه می‌دهد: در واقع بسیاری از مشاغل دارای اتحادیه هستند و اینکه شورای شهر و شهرداری بخواهند همه مشاغل را کنترل کنند، واقعا امکانپذیر نیست. او توضیح می‌دهد: باید هر اتحادیه‌ای صنف خود را از هر لحاظ تشویق کند که در چهارچوب استانداردها کار کند، مانند سازمان نظام پزشکی که این کار را به خوبی انجام می‌دهد. این عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش عنوان می‌کند: در واقع این سازمان می‌تواند الگویی برای همه مشاغل باشد که انجمن‌ها و اتحادیه‌ هایشان پایش صنوف را انجام می‌‌‌دهند.

    به عبارت دیگر اگر برخی صنوف به منافع عمومی آسیب می‌‌‌زنند یا بر خلاف منافع عمومی یا بدون مجوز فعالیت می‌‌کنند، باید انجمن‌ها و اتحادیه‌ها ورود پیدا کنند و در مرحله بعد هم اگر انجمن‌ها و اتحادیه‌ها به مواردی خلاف قوانین، عرف یا منافع ملی و عمومی آب، هوا و خاک برخوردند، می‌توانند از نهادهای نظارتی مانند شهرداری‌‌ها استفاده کنند. خداکرمی اظهار می‌کند: امیدوارم که صنف کارواش‌ها هم در نظر داشته باشد که با چه تکنیک و رویکردی می‌تواند با کمترین آسیب بهترین خدمات را ارائه کند. عضو کمیسیون سلامت و خدمات شورای شهر تهران، ری و تجریش خاطرنشان می‌کند: البته حتما باید اتحادیه‌ها تشویق کنند که اقدامات به روز‌رسانی شوند. اکنون شیوه‌های مختلفی برای شست و شوی اتومبیل وجود دارند که شاید به آب و مواد خاصی نیاز نداشته باشند و بتوان با تکنولوژی‌‌های جدید و پیشرفته این امکانات را در اختیار کارواش‌ها قرار داد.

    او در مورد کارواش‌هایی که به اخطاریه‌های زیست‌محیطی بی‌‌‌‌توجهی کردند، می‌افزاید: می‌‌توان براساس کمیسیون ماده 20 در شورای شهر عمل کرد. عضو کمیسیون سلامت و خدمات شورای شهر تهران، ری و تجریش ادامه می‌دهد: یکی از وظایف کمیسیون ماده 20 ساماندهی مشاغل و رسیدگی به تخلفاتی مغایر با منافع عمومی است. بنابراین در کمیسیون ماده 20 می‌توان به امور مشاغلی که مزاحمت ایجاد می‌کنند، رسیدگی کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو