فونیکسریمکسبهتام

از استاندارد اجباری گازوئیل چه خبر؟

عصر خودرو- درحالیکه طبق ادعای مسئولان قرار بود استاندارد اجباری گازوئیل از شهریور ماه سال ۱۳۹۶ به مرحله اجرا درآید، نه تنها این مسئله تا پایان سال گذشته محقق نشد بلکه سرنوشت نهایی آن در سال ۱۳۹۷ نیز به صورت قطعی مشخص نیست.

از استاندارد اجباری گازوئیل چه خبر؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، خرداد ماه سال 1396 بود که نیره پیروزبخت -رییس سازمان ملی استاندارد ایران- از استاندارد اجباری گازوئیل خبر داد و اعلام کرد که قطعا این مسئله از شهریورماه این سال به مرحله اجرا در می‌آید؛ اتفاقی که در نهایت تا پایان سال عملیاتی نشد و به تازگی نیز اعلام کرد که در حال حاضر نمی‌توان اعلام کرد که استاندارد اجباری گازوئیل از چه زمانی در دستور کار قرار گرفته و اجباری می‌شود.

    او با اشاره به اینکه سازمان ملی استاندارد ایران در رابطه با استاندارد اجباری گازوئیل اعلام آمادگی کرده است، اظهار کرد که طبق قانون هوای پاک مسئولیت آلودگی هوا برعهده سازمان محیط زیست است بنابراین مسئول اصلی نظارت بر تولید گازوئیل استاندارد این سازمان است که در حال حاضر نمی‌توانیم اعلام کنیم استاندارد اجباری گازوئیل از چه زمانی در دستور کار قرار گرفته و اجباری می‌شود.

    وی در این خصوص صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد که با توجه به اعلام تمایل وزارت نفت و سایر سازمان‌ها گازوئیل می‌تواند دارای استاندارد اجباری باشد و امیدواریم این مساله اجرایی شود. در ابتدای سال آینده شورای عالی استاندارد تشکیل خواهد شد و در آن زمان در ارتباط با اجباری شدن استاندارد گازوئیل تصمیم‌گیری می‌شود. اگر استاندارد گازوئیل اجباری شود مسئولیت بر عهده سازمان محیط زیست و سازمان ملی استاندارد است و اگر این اتفاق رخ ندهد مسئولیت برعهده سازمان حفاظت محیط زیست خواهد بود و نقش سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان یک ناظر بی‌طرف تعریف شده است.

    این درحالی بود که پیش از این نیره پیروزبخت -رییس سازمان ملی استاندارد ایران- در خرداد ماه سال 1396 از استاندارد اجباری گازوئیل خبر داده بود و اعلام کرد که قطعا این مسئله از شهریور ماه سال 1396 به مرحله اجرا در می‌آید.

    وی در گفت و گویی اعلام کرد که به صورت کلی در مصوبه هیات دولت استاندارد اجباری فرآورده‌های سوختی مدنظر قرار گرفته و استاندارد اجباری گازوئیل در لایحه هوای پاک به مجلس تقدیم شده و از صحن علنی مجلس نیز گذشته است و بر اساس این مصوبه استاندارد مورد نظر برعهده سازمان ملی استاندارد است.

    رییس سازمان ملی استاندارد ایران در آن زمان توضیحاتش را اینگونه ادامه داد که سازمان ملی استاندارد از چند جهت محکم کاری‌های لازم را انجام خواهد داد تا شاهد تغییر ویژه‌ای در این زمینه باشیم. در این راستا از سال 1395 سازمان ملی استاندارد فعالیت‌های خود را مدنظر قرار داده و گزارش‌های مربوط به نمونه‌برداری‌های انجام شده از گازوئیل‌ها نیز ارسال شده است.

    پیروزبخت با تاکید بر اینکه کیفیت گازوئیل روند رو به بهبودی داشته اما تغییرات آن نسبت به بنزین فاصله دارد، خاطرنشان کرد که در مورد بنزین کنترل‌های لازم صورت گرفته اما در مورد گازوئیل شدت لازم همانند بنزین نبوده است و به همین دلیل شاهد تغییرات کیفی مطلوب‌تر در مورد کیفیت بنزین نسبت به گازوئیل هستیم.

    وی در آن مقطع زمانی همچنین ابراز امیدواری کرد که در نمونه‌برداری جدید که در سال 1396 صورت میگیرد کیفیت گازوئیل نیز نسبت به قبل بهتر شود، ‌چراکه همه فعالیت‌ها و مقدمات کار نسبت به این مسئله مدنظر قرار گرفته است و تا پایان شهریورماه سال 1396 قطعا گازوئیل نیز مشمول استاندارد اجباری می‌شود، مسئلهای که در نهایت تا پایان سال گذشته محقق نشد و باید منتظر ماند و دید در سال 1397 چه سرنوشتی در انتظار آن است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو