فونیکسریمکسبهتام

بررسی طرح ملی«ایمنی و سلامت»در کاهش تلفات جاده ای

عصر خودرو- نوروز ۹۷ هم مثل نوروز سال های قبل تمام شد و آنچه در این بین برای ما می تواند عبرت انگیز و تجربه تلقی شود، اتفاقاتی است که باعث تلخی ایام شیرین نوروز می شود.

بررسی طرح ملی«ایمنی و سلامت»در کاهش تلفات جاده ای
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، وقوع سوانح جاده ای در کشورمان روزانه جان 45 نفر از هموطنانمان را می گیرد و تعداد زیادی معلول می شوند. این وضعیت دردناک به خصوص در ایام مسافرت های نوروزی که زمان شادی و شور و شعف خانواده های ایرانی است، به اوج خود می رسد، بطوریکه بار اقتصادی این سوانح برای کشور سالانه 50 هزار میلیارد تومان برآورد می شود و 6 تا 8 درصد تولید ناخالص ملی کشور را از بین می برد. این سوانح، اصلی ترین علت مرگ و میر کودکان و نوجوانان است و از 18 هزار معلولیت ضایعات نخاعی حدود 60 درصد به علت تصادفات رانندگی اتفاق می افتد.

    با توجه به ماموریت های جمعیت هلال احمر که یکی از این ماموریت‌ها ترویج رفتارهای پیشگیرانه و ایمن در میان مردم است تا بدین وسیله به مردم کمک کنند تا آسیب نبینند و میزان حوادث کم شود، طرح ملی ایمنی و سلامت مسافران نوروزی توسط سازمان جوانان این جمعیت طراحی و اجرا شد.

    در این طرح جوانان هلال احمر به مراجعان خود کمک می کنند و با ارائه خدمات متنوع و مورد نیاز مردم از آنها درخواست می کنند با رعایت هشدارهای ایمنی و سلامت در سفر، به سلامت خود و مردم دیگری که در سفرهای نوروزی از خانه و کاشانه خود دور می‌شوند، اهمیت داده و مراقب خود، همراهان و دیگران باشند.

    اجرا کنندگان این طرح در سازمان جوانان هلال احمر، معتقدند که آموزش و آگاهی بخشی به مردم به عنوان کنشگران اصلی در مسافرت های نوروزی و قرار گرفتن در کنار آنان در جریان اجرای طرح ایمنی و سلامت مسافران نوروزی می‌تواند تا حد قابل توجهی از خطرات ناشی از ناآگاهی مسافران نوروزی کم کند و ایمنی و سلامت را به آنها هدیه دهد.

    به این منظور سازمان جوانان هلال احمر این طرح را طی 18 سال طراحی و اجرا کرده که در هجدهمین دوره آن که در نوروز سال 1397 برگزار شد، 20 هزار جوان داوطلب در 1000 پایگاه ثابت و سیار در سراسر کشور با برپایی چادرهای ایمنی و سلامت مسافرین نوروزی در مبادی ورود و خروج شهرها و محل تجمع مسافران با هدف آگاهی رسانی و فرهنگ سازی در زمینه کاهش تصادفات‏ و ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی به ارائه خدمات به مسافران نوروزی پرداختند.

    چادرهای هلال احمر چه خدماتی ارائه کردند

    خدمات سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در پنج محور در پایگاه های ایمنی و سلامت به مردم ارائه شد.

    خدمات سلامت محور

    از جمله مهمترین خدماتی که در ایستگاه های سلامت به حدود مردم ارائه شد اندازه گیری رایگان فشارخون مسافران، آگاه سازی در خصوص رعایت موارد بهداشتی و تغذیه ای در هنگام سفر، ارائه مشاوره درخصوص پیشگیری از ایدز و اعتیاد به جوانان و ارائه خدمات کمک های اولیه به مسافران بود.

    حدود 360 هزار مسافر از خدمات این ایستگاه ها در نوروز 97 بهره مند شدند.

    خدمات فرهنگی

    در هجدهمین طرح ملی ایمنی و سلامت خدمات متنوع فرهنگی به مراجعه کنندگان ارائه شد که از آن جمله می توان به برپایی خیمه های نماز جهت اقامه نماز مسافران در 416 پست، برپایی 350 فضای دوستدار کودک و ارائه خدمات سرگرمی، آموزشی به 425 هزار کودک در این پستها، برگزاری پنجمین دوره جشنواره فیلم و عکس بشردوستی، برگزاری جشنواره نقاشی صلح و دوستی ویژه کودکان، برپایی نماز جماعت در برخی از خیمه های نماز، پاسخگویی به مسائل شرعی باحضور یک روحانی در برخی از پست ها، توزیع دعای سفر در بین رانندگان، توزیع کتاب، بروشور، لوح فشرده و سایر اقلام فرهنگی و توزیع بروشورهایی در خصوص آداب سفر اشاره نمود.

    خدمات ایمنی محور

    در بخش ایمنی محور طرح ایمنی و سلامت مسافران نوروزی فعالیت هایی همچون اجرای کمپین ملی نه به تصادفات جاده ای در فضای حقیقی و مجازی، برگزاری مسابقه پیامکی بهرفت، اطلاع رسانی در خصوص نقاط پر خطر جاده، ایجاد فرصت و فضایی برای استراحت مسافران و رانندگان خسته، حمایت از طرح های خلاقانه جوانان و توزیع بروشورهایی برای رعایت نکات ایمنی در ماشین و هنگام رانندگی ارائه شد.

    خدمات بخش اطلاع رسانی و راهنمایی

    در این بخش نیز با طراحی و انتشار اخبار، تصاویر و کلیپ های ویژه در سایت ها، کانال ها و گروه های تلگرامی، طراحی ربات تلگرامی، اینستاگرام، شبکه تصویری آپارات و دیگر فضاهای مجازی و نیز شبکه های تلویزیونی و رادیویی سعی در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم و مخاطبان گردید. همچنین جوانان هلال احمر با توزیع نقشه های راهنمایی کشوری و استانی بین مسافران و راهنمایی مسافران به سفر آسوده و با برنامه مردم کمک کردند.

    خدمات محیط زیستی

    از آغاز اجرای این طرح و بخصوص روز طبیعت، جوانان هلال احمر با توزیع کیسه های زباله، بروشورهای فرهنگسازی و ترویجی در بین رانندگان و گشت زنی، ایمن سازی و مراقبت از فضای سبز در محل های تجمع مسافران نوروزی در قالب تیم های سحاب خدمات محیط زیستی را ارائه نمودند.

    کمپین نه به تصادفات جاده ای

    در این راستا کمپین ملی نه به تصادفات جاده ای که به عنوان بخش ایمنی محور طرح ملی ایمنی و سلامت ‏مسافران نوروزی آغاز به کار کرد، با دعوت از مردم و انتقال پیام های آگاهی بخش و مهم، با یادآوری ‏یکسری از نکات به فرهنگ سازی و مرور قوانین مهم ایمنی در رانندگی به این امر کمک شایانی نمود.

    کمپین ملی نه به تصادفات جاده ای با شعار تلاش همگانی برای بهبود رفتارهای ترافیکی و استفاده از ظرفیت ‏رسانه ها، فضای مجازی و... و با دعوت از مردم برای پیوستن به آن در صدد کاهش هرچه بیشتر تصادفات ‏در جاده ها و پیشگیری از تبعات خانوادگی، درمانی، اقتصادی، اجتماعی و... این معضل بود.‏

    کمپین امسال در سه بخش، امضای میثاقنامه کمپین توسط مراجعان به چادرهای سازمان جوانان، پیوستن به کمپین از طریق ساخت پوستر در ربات تلگرامی بهرفت، و برگزاری مسابقه پیامکی اهدای جایزه به رانندگان بدون تخلف برگزار شد.

    برگزارکنندگان کمپین نه به تصادفات معتقدند، کاهش خسارات جانی و مالی سوانح نوروزی میسر نمی شود مگر با ترویج رفتارهای بشردوستانه، نوع دوستانه و صبر و بردباری در بین مردم و تشریک مساعی دستگاه های مختلف و شخصیت های فرهنگی و اجتماعی به منظور بهبود رفتارهای ترافیکی در مردم و با توجه به این اعتقاد در هجدهمین طرح ملی ایمنی و سلامت مسافران نوروزی » علاوه بر همراهی هنرمندان و ورزشکاران ارزشمند به پیشنهاد شورای راهبری «کمپین نه به تصادفات»، مهران مدیری هنرمند موفق و مردمی کشور توسط رییس جمعیت هلال احمر به عنوان سفیر این کمپین انتخاب شد و در ویژه برنامه دورهمی که به عنوان پرمخاطب ترین برنامه نوروزی سازمان صداوسیما معرفی شد، بارها هشدارهای لازم در این خصوص را به گوش مخاطبان رساند.

    همراهی مسئولان کشوری با کمپین نه به تصادفات

    حسن روحانی رئیس جمهوری

    اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری

    بیژن زنگنه وزیر نفت

    محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری

    جمشید انصاری رئیس سازمان امور اداری و استخدامی

    محمد نهاوندیان مشاور رئیس جمهوری

    مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس

    نمایندگان مجلس، استانداران، فرمانداران و شهرداران و دیگر شخصیت های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، ورزشی و هنری

    نمایش توان عملیاتی جوانان در تیم های سحاب (سواره-پیاده)‏

    یکی از طرح های اجرا شده توسط جوانان هلال احمر، طرح سحاب (سامانه حرکت های امدادی و بشردوستانه) بود که با ‏رویکرد ارتقای ایمنی و سلامت مسافران و راهبرد پیشگیری از خطرات و کاهش آسیب پذیری در بین مسافران اجرا شد.

    این ‏طرح در محدوده مسافر پذیرترین، آسیب پذیرترین و شلوغ ترین اماکن و مناطق سیاحتی، فرهنگی و مذهبی اجرا می شود. در هجدهمین ‏طرح ملی ایمنی و سلامت مسافران نوروزی تیم سحاب با حرکت در داخل بوستان ها، تفرجگاه ها و مکان هایی ‏که امکان تردد خودروهای امدادی نبود بخصوص در روز 12 و13 فروردین (روز طبیعت) خدماتی مانند ارائه کمک های اولیه، توزیع بروشور و نقشه استان و ‏شهرستان و توصیه های ایمنی، سلامتی و محیط زیستی ارائه نمودند.‏

    برپایی خیمه های نماز

    ‏خیمه های نماز در مکان هایی که مسافران دسترسی به مسجد یا نمازخانه جهت اقامه نماز نداشتند برپا شد. در خیمه برپا شده امکاناتی شامل تانکر آب، سجاده، قرآن، ادعیه مذهبی و همچنین حضور روحانیون جهت اقامه نماز ‏جماعت و پاسخگویی به شبهات دینی و سوالات شرعی جهت استفاده مسافران در نظرگرفته شد. ‏

    همچنین با توجه به تقارن سال تحویل با شهادت ائمه اطهار و به منظور ایجاد فضای معنوی در سفر، اقلامی شامل ادعیه و ‏کتاب ها و بروشورهای فرهنگی در خیمه ها در اختیار مسافران قرار گرفت.‏

    برپایی فضای دوستدار کودک

    امسال نیز در کنار پست های ایمنی و سلامت مسافرین نوروزی، فضایی با عنوان دوستدار کودک برپا شد که در این فضا کودکان ‏مراجعه کننده از طریق پوستر، نقاشی و سایر هنرهای تجسمی با مفاهیم جمعیت هلال احمر و اصول هفت گانه آن آشنا می شوند.

    علاوه بر این در این غرفه ها ‏سعی شد آموزش های مورد نیاز متناسب با سنین کودکان مراجعه کننده به آنان انتقال یابد. تعدادی از اعضای کانون غنچه های هلال احمر با حضور در چادرهای دوستدار کودک در مسابقه نقاشی صلح و دوستی نیز شرکت کردند و ضمن مشارکت با جوانان در امر اطلاع رسانی در مسابقات فرهنگی و کشیدن نقاشی شرکت ‏کردند. همچنین آموزش هایی همراه با ماکت طرح بهرفت در این فضا به کودکان ارائه گردید.‏

    از فعالیت های شاخص امسال ارائه کارت همیار طرح ملی ایمنی و سلامت به کودکان، جهت مراقبت از رانندگی صحیح والدین بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو