فونیکسریمکسبهتام

اجرای دو استاندارد اجباری در سال ۹۸

عصر خودرو- سال ۹۸ به‌طور حتم سال سختی برای تولیدکنندگان خودرو کشور خواهد بود. سالی که خودروسازان کشور مجبور به رعایت دو استاندارد ایمنی و آلایندگی هستند و در صورت عدم اجرا با توقف شماره‌گذاری محصولاتشان روبرو می‌شوند.

اجرای دو استاندارد اجباری در سال ۹۸
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، در این بین اگر چه رئیس سازمان ملی استاندارد  آخرین مهلت برای تجهیز خودروهای تولیدی به استاندارد 85 گانه را دی 98 اعلام کرده با این حال هنوز فعالیت جدی از سوی خودروسازان برای جایگزینی محصولات جدید با محصولات قدیمی دیده نمی‌شود. با این شرایط اگر تولیدکنندگان سر قول و قرار خود با سازمان ملی استاندارد باشند و در مهلت مقرر موفق به اجرای استانداردهای 85 گانه شوند آن وقت است که از خطر حذف برخی از محصولات خود نجات خواهند یافت.
    اما اجرای استانداردهای 85 گانه در سال 98 تنها خطر خروج برخی خودروها از خط تولید را برطرف نمی‌کند چرا که خودروسازان قید اجرای استاندارد دیگری را نیز در سال آینده دارند. استانداردی که اگر موفق به اجرای آن نشوند باید از تولید و عرضه برخی از محصولات خود صرف‌نظر کنند. طبق مصوبه هیات دولت تجهیز خودروها به استاندارد یورو 5 از سال 98 برای تمامی خودروها اجباری است.  استاندارد یورو 5 که به استاندارد آلایندگی خودروها مربوط می‌شود از سال 2008 و 2009 در اروپا اجباری شد، حال آنکه در ایران قرار است از سال آینده اجرا شود.در این بین برخی از کارشناسان عنوان می‌کنند اگر چه ممکن است خودروسازان با تجهیز خودروها به استاندارد‌های 85 گانه از توقف برخی از خطوط تولیدی خود نجات پیدا کنند، اما تجهیز به استاندارد یورو 5 به هیچ عنوان نمی‌تواند محصولات قدیمی را از خطر حذف نجات دهند. در این مورد نیز به نظر می‌رسد خودروسازان اقدام به وقت خریدن از سازمان حفاظت از محیط‌زیست  مهلت بگیرند، کاری که در سال 92 نیز صورت گرفت.به‌طوری که در خرداد 92 شماره‌گذاری خودروهای یورو 2ممنوع شد و تمام خودروهای تولید داخل ملزم به رعایت استاندارد یورو 4 شدند، اما تا اوایل همان سال تنها 30 درصد از خودروها موفق به اخذ استاندارد یورو 4 شدند و 70‌درصد بقیه به‌دلیل قدیمی بودن نتوانستند با استاندارد یاد شده انطباق پیدا کنند. در هر صورت آنچه مشخص است الزام خودروسازان به استاندارد یورو 5 به عرضه سوخت یورو 5 وابستگی شدیدی دارد و در این مسیر وزارت نفت از حالا باید پیشقدم شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو