فونیکسریمکسبهتام

آینده بازار خودروهای لوکس در دستان وانت‌بارهای لوکس

از باربری تا لاکچری

عصر خودرو - زمانی بود که وانت‌بارها به نحوی، کاربردی‌ترین خودروهایی شناخته می‌شدند که چیزی بین خودروهای تجاری و خودروهای شهری تلقی می‌شدند.

از باربری تا لاکچری
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱:۰۰
  • از باربری تا لاکچری
  • از باربری تا لاکچری
  • از باربری تا لاکچری
  • از باربری تا لاکچری
  • از باربری تا لاکچری

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، به تدریج اما با ظهور وانت‌های دو کابین، نقش شهری و حتی خانوادگی این خودروهای بیشتر شده، امروزه حتی با پدیده‌ای به عنوان وانت لوکس مواجه هستیم. دو سوم خودروهایی که در ماه ژانویه سال جاری میلادی در آمریکا به فروش رسیده‌اند، وانت‌بارها هستند. این در حالی است که بسیاری فکر می‌کنند پرفروش‌ترین خودروها در جهان، کراس اوورها و شاسی بلندهایی هستند که به لطف محبوبیتشان، امروزه هر خودروسازی چند نمونه از آن‌ها را در خط تولید دارد. اما دقیقا چه وانت‌بارهایی ممکن است آینده جهان خودرو و بازار را در دست بگیرند؟
دیدی نو به خودرو لوکس
برای بیشتر ما، برند GMC مترادف با وانت‌بارها، ون‌های کاربردی و خودروهای شاسی بلندی است که همگی کاربری بالا و جان سخت بودن را در کارنامه دارند. اما در کنار این محصولات، مدتی است که سری Denali محصولات این برند، به شدت نظر صاحبنظران را به خود جلب کرده است. Denali که به بالاترین سطح تجهیزات رفاهی محصولات GMC اطلاق می‌شد، امروزه عملا به برندی جداگانه بدل شده است که نمونه لوکس وانت‌بارها و شاسی بلندهای جنرال موتورز را عرضه می‌کند. با این حال دو برند مطرح قدیمی‌ یعنی شورولت و کدیلاک در این بخش از بازار، به نحوی حضور Denali را کم‌رنگ کرده است. اما در این میان موفقیت خاموش و بدون حاشیه Denali مدیون اعتباری است که GMC به عنوان سازنده خودروهای سخت جان، بادوام و کم آزار کسب کرده. بنابراین همگان محصولاتی که با نام Denali عرضه می‌شوند را خودروهایی با مشخصات مثبت GMC می‌دانند که در کنار این قضیه، لوکس و اشرافی هستند. به قولی، محصولات Denali مورد پسند کسانی است که ثروتمندند، اما در عین حال به دنبال ماجراجویی و کارهای فنی نیز هستند.
در عین حال اما فروش محصولات Denali به قدری بالا بوده که تعجب بسیاری را در پی داشته است. تیراژ Denali نه تنها از برادر لوکسش یعنی کدیلاک بالاتر بوده، که فروشی بالاتر از خودروسازانی همانند ب ام و را تجربه کرده است. این در حالی است که قیمت میانگین محصولات Deanli چیزی در حدود 55 هزار دلار است. اما جنرال موتورز تنها برندی نبوده که به سمت لوکس‌ کردن وانت‌بارها گامی بزرگ برداشته است. فورد F150 به عنوان پرفروش‌ترین وانت‌بار و خودرو جهان و آمریکای شمالی، با تریم‌های لوکسی همانند Lariat، King Ranch و رپتور (لوکس اسپرت) بسیار موفق عمل کرده است. استقبال از این وانت در کنار محصولاتی همانند لینکلن نویگیتر و اکسپدیشن به قدری بالا بوده که فورد دست به تجهیز کارخانجات برای گسترش خطوط تولیدش زده است.
آینده در دست وانت‌های لوکس
امروزه موفقیت شاسی بلندها و کراس اوورها بر همگان روشن است. این خودروها که راهشان را به صورت نمونه مسقف وانت‌بارها و خودروهای نظامی آغاز کردند، رفته رفته با تولد محصولاتی همانند رنجروور و جیپ واگونییر به سمت لوکس شدن پیش رفتند و امروزه با داغ شدن بازارشان، تقریبا هر خودروسازی دست به تولید چند نمونه زده است. موفقیت شاسی بلندها به حدی بوده که پس از مرسدس بنز، ب ام و و کدیلاک، حالا برندهایی همانند بنتلی، مازراتی، آلفارومئو و جگوار نیز کراس اوورهایی در خط تولید دارند. اما به نظر می‌رسد ممکن است دوران حکمرانی شاسی بلندهای لوکس پرزرق و برق، به زودی با هجوم کم سابقه وانت‌های لوکس به پایان برسد.
بسیاری از مدیران در طول چند دهه اخیر از تولید وانت‌بارهای جدید خبر داده‌اند. فولکس واگن و هوندا در دهه قبل به طور رسمی به این جمع اضافه شدند و کدیلاک و لینکلن نیز نمونه‌های وانت شاسی بلندهای لوکس خود را عرضه کردند که فروش مناسبی تجربه کردند. در عین حال، مرسدس بنز با به روز رسانی کلاس G و عرضه کلاس X، نشان داد که قصد دارد در این بخش از بازار حضوری پررنگ داشته باشد. ب ام و نیز اخیرا عنوان کرده برای رقابت با مرسدس بنز و سهم خواهی از بازار رو به گسترش وانت‌بارهای لوکس، قصد دارد محصولی جدید عرضه کند.
چه دلیلی دارد که مرسدس بنز برپایه پلتفرم برندی غیر لوکس یعنی نیسان، یک وانت بار لوکس پرزرق و برق گرانقیمت عرضه کند؟ پاسخ به این سوال ساده است؛ نیاز بازار و تضمین فروش مناسب. بنابراین اگر در بیست سال آینده سر و کله بنتلی پیکاپ پیدا شد، تعجب نکنید!

ت1) دنالی را باید برگ برنده جنرال موتورز در سال‌های اخیر دانست.
ت2) کلاس X نشان از عزم مرسدس بنز برای حضور در بازار وانت‌ها دارد.
ت3) فورد رپتور توانسته با وجود قیمت بالا، فروشی استثنائی داشته باشد.
ت4) مازراتی لوانته و سایر رقبای لوکسش ممکن است در آینده قائله را به وانت‌بارها ببازند.
ت5) هوندا در دهه قبل با مدل Ridgeline به بازار وانت‌بارهای نیمه لوکس آمد.

*نویسنده: ابراهیم واحدی

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو